Красимир Гергов - председател на Българската асоциация на комуникационните агенции
Рекламният пазар в България се е свил с 40% от 2008 насам, според данни на Българската асоциация на комуникационните агенции. Цифрите показват, че в икономически силната 2008 брутните рекламни инвестиции са възлизали на 790 милиона лева. В първата година на променена икономическа обстановка са паднали на 647 милиона лева. 2010 е била година на задържане, докато през 2011 брутните приходи от реклама са оценени на 702 милиона лева.
Привидният ръст обаче не е увеличение, защото реалните приходи намаляват, което показват данните за нетните обеми. За миналата година те възлизат на 309 млн. лева, докато през 2008 реалните пари, които са влезли в медиите са били оценени на 526 млн. лева. „Това означава, че целият пазар прави дъмпинг”, каза председателят на Българската асоциация на комуникационните агенции Красимир Гергов. По думите му това е много зле за медиите, защото когато се прави дъмпинг намалява рекламата като цяло. „Клиентът казва „Много добре. Сега ще пусна две за едно”, което е хубаво за потребителите, но не е хубаво за нашия бизнес”, обясни Красимир Гергов по време на годишния форум на Асоциацията на комуникационните агенции.
По данни на GARB през 2011 брутните обеми от реклама на телевизиите са били с 8,4% по-големи. Всъщност обаче се отчита спад от 4,7%. „Това означава, че нашите колеги от телевизиите са правили дъмпинг. Не знам дали всички телевизии са го правили, но някои от тях са правили сериозен дъмпинг”, коментира Красимир Гергов. В пресата обаче ситуацията е по-зле. Там по думите на Гергов „са стигнали дъното в това отношение” и въпросът вече е: „Колко даваш?”.
В радиото е трудно да се изчислят приходите, защото според Красимир Гергов „рекламата е някъде около 1 лев”, а „понякога и без пари”. Приблизително е пресметнато, че нетните бюджети са намалели със 7,2%. Във външната реклама също е имало сериозен дъмпинг през 2011, защото са паднали не само брутните, но и нетните приходи, при това с цели 21%.В Интернет ситуацията е доста по-положителна в това отношение спрямо другите медии. „Учудващо в Интернет по-големите медии имат добри взаимоотношения и там увеличението на брутните приходи е 15%, а на нетните 11%”, каза още Красимир Гергов.
Вижте видео с Иво Цеков – управител на медия агенция „Пиеро 97”
По думите на Иво Цеков – управител на медия агенция „Пиеро 97”, през 2011 почти всички са практикували дисциплините „Удари под кръста“ и „Ритане по кокалчетата“ с удоволствие и жар. Резултатът обаче е загуба за абсолютно всички, но в различна степен, смята Цеков. „Категориите партньорство, бизнес логика, далновидност и лоялност се оказаха смешни и архаични в бизнес практиката на рекламния пазар и се прилагаха и спазваха само от малък брой демоде мениджъри”, каза още управителят на „Пиеро 97”. Допълни обаче, че продажбата на стоки и услуги на дъмпингови цени и под себестойност е също толкова извън закона, колкото и формирането на картелни споразумениея за регулиране на пазара и извличане на необосновани печалби, защото и в двата случая това се приема за нелоялна конкуренция.
Въпреки практиките за сваляне на цените и раздаването на бонуси, според Красимир Гергов през 2012 ще има ръст на нетните приходи от реклама с около 3-4%. Основно обаче това ще е благодарение на няколкото големи бюджета, които се предвиждат от държавата по обществени поръчки. Те ще окажат влияние най-вече на приходите на вестниците. Другият фактор, който ще помогне за ръста на рекламните приходи, е европейското първенство по футбол, което ще привлече допълнителни около 1 милион лева от рекламодателите, предвижда председателят на Българската асоциация на комуникационните агенции.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров