сряда, 30 ноември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3064 прочитания

    HR Лидерите на България: Ива Николова, „Анакатек“

    За пътя до настоящата позиция, най-големите предизвикателства и какво я мотивира днес, споделя Ива Николова – HR Manager в Anakatech, финалист в Годишните HR награди на БАУХ в категорията „HR директор/мениджър“ на годината
    11 април 2022, 12:37 a+ a- a

    Снимка: Ива Николова – HR Manager в Anakatech

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката "HR лидерите в България" разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад.

    Представяме ви Ива Николова – HR Manager в Anakatech. Тя е магистър по стратегическо управление на човешките ресурси към Софийски университет, сертифициран НЛП практик и сертифициран HR Generalist от БАУХ. Има над 12 години опит в областта на управлението на хора, натрупан в международни софтуерни компании. Преминава през различни позиции, покриващи цялата палитра от ЧР дейности. Себе си определя като целенасочен и всеотдаен професионалист, използващ иновативни подходи в работата си и прилагащ съвременни HR стратегии.

    Ива Николова е финалист в Годишните HR награди на БАУХ 2021 в категорията „HR директор/мениджър“ на годината.

    Ива, какво означава за Вас достигането до финала в Годишните HR награди на БАУХ 2021?
    Удовлетворение и огромно признание за работата и постиженията както моите, така и на екипа ми. Годишните награди на БАУХ са платформата, в която можеш да споделиш значими проекти, по които работиш с широк кръг от колеги от гилдията. От друга страна, срещите с журито дават възможност не само да защитиш с фактология кандидатурата си, но и да разбереш дали интервюиращите възприемат представянето на проекта и какви въпроси задават. Получава се една много полезна дискусия.

    Нека научим малко повече за Вашия път дотук. Разкажете ни за Вашето образование и първата Ви работа.
    Бакалавърската ми степен е по туризъм и още в трети курс започнах стаж в най-големия туроператор у нас, където се научих на изключително отговорна работа и открих своите силни качества – много добри комуникационни и организационни умения. Това бе и причината да реша да надградя висшето си образование с магистратура в областта на управлението на човешките ресурси. Нямах никакво съмнение, че искам да се занимавам точно с това. След като се дипломирах през 2009 година се оказа, че ЧР професията не е толкова популярна и нямаше много обяви за търсене на подобни професионалисти. Имах късмета бързо да започна работа в немска софтуерна компания с представителство в България, където в рамките на 5 години изпробвах наученото в университета и надграждах своите знания и умения в реална работна среда.

    Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
    Никога няма да забравя първата си работа като ЧР специалист. Тази работа положи основите на моето кариерно развитие. Благодарна съм, че имах възможността да работя с професионалист с дългогодишен опит, от когото научих много, но в същото време имах подкрепата и свободата да прилагам и изпробвам различни идеи и добри практики в областта на ЧР. И до ден днешен вярвам, че съм намерила своето призвание и продължавам да работя с много хъс и ентусиазъм всеки ден. 5 години по-късно започнах работа във водеща международна компания, лидер в разработката на покер и казино игри, където се сблъсках с друга култура и още по-интересни проекти. Работата ми в най-големия логистичен гигант пък ми даде поглед за това какво е да си част от корпорация, в която следваш структурирани правила, процеси и начин на работа, и разбрах, че подобна култура не е за мен. Силно вярвам, че опитът ми през последните 12 години и преминаването през различни ЧР позиции и ИТ компании са ме изградили като професионалист и личност и са ми дали много знания и полезни уроци.

    Как започнахте в Anakatech?
    С едно телефонно обаждане и репликата „Имам нужда от професионалист като теб“. Казвам го шеговито, защото през всички тези години съм имала щастието да не ми се налага да си търся работа, а работата сама да ме намира. Преди да се присъединя към Anakatech, проведох предварителен разговор със CEO-то на компанията, минах през още няколко интервюта с колеги в София и Израел и накрая получих оферта. Попаднах в компания, където имаше много ясна визия какво трябва да се промени, просто им трябваше човек, който да има знанията и смелостта да започне промяната. И така година по-късно плановете са изпълнени, въведох подобрения в много от процесите, но това нямаше да е възможно без подкрепата на топ мениджмънта и общите усилия на целия ЧР екип, за което им благодаря от сърце.

    Какви са Вашите отговорности днес?
    Изключително разнообразни. Динамиката в работата на всеки ЧР професионалист е много голяма. Затова се занимавам не само с основните ЧР функции като организационен дизайн, развитие и задържане на таланти, обучения, развитие на работодателска марка, но също така се фокусирам върху автоматизация, дигитализация и изграждане на вътрешни политики и процеси спрямо променящата се среда.

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
    Смятам, че предизвикателствата в нашата работа са ежедневни, дори ежеминутни. Когато работиш с хора, без значение от коя компания си част, много често болките са едни и същи. Научих се, че е важно да не губиш фокус от голямата картина, но и да раздробяваш задачите на по-малки такива. Научих се да следвам Agile подхода в работата си, за да имам повече гъвкавост и бърза реакция, когато забележа, че се отклоняваме от поставените цели.

    Сигурни сме,че Вашия екип е от съществено значение. Как го формирате?
    Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях? Гордея се с работата и постиженията на екипа си. Без тях нямаше да се справим така добре с всички цели, които си бяхме поставили, и онези, които тепърва ще реализираме. Ценя личностните и професионални качества на всеки един от членовете на екипа си. Работя както с професионалисти с дългогодишен опит, така и с колеги, които тепърва стартират своя кариерен път. За мен е много важно да се допълваме, да открия и развия силните страни на всеки един колега от екипа и да работим с всеотдайност и споделяне на опит. Ценя открития диалог и възможността всеки да предлага своите идеи свободно, както и да може работи по проекти, които са му/ѝ интересни.

    С какво не бихте направили компромис?
    Както в живота, така и в работата си не допускам компромис по отношение на поведенчески модели като арогантност, некоректност и посредственост.

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява днес служителите в голяма компания?
    На първо място, да бъде човек, а на второ място, да бъдеш лидер, който да вдъхновява останалите, да изгради среда на доверие и подкрепа в екипа си. Това става с чести срещи очи в очи, с добро познаване на силните страни на хората в екипа и желанието да развиваш потенциала на всеки един от тях, както и с прилагане на персонален мотивационен подход, защото хората са различни и мотивационните фактори за един не биха работили при друг. Но за последното е от ключово значение да познаваш много добре колегата, с когото работиш.

    За успешния лидер е важен балансът работа – почивка. Вие как релаксирате и какво Ви зарежда?
    Постоянно говорим за важността на баланса между работа и почивка. Полагаме множество усилия да организираме уебинари за колегите си, с които да дадем информация и съвети как да се постигне. Аз се зареждам от дълги разходки, четене на хубава книга, с времето прекарано със семейството и приятелите ми, с посещаване на интересни места както в България, така и в чужбина (което в последните 2 години е сведено до минимум).

    Кои са Вашите източници на вдъхновение?
    Разнообразни са: блогове и подкасти, обичам да чета статии и бизнес литература, а много често личните ми интереси и дори разговорите със съпруга ми са довели до значителен брой вдъхновения за идеи, които съм реализирала в работата си.

    От позиция на днешния си опит, бихте ли променили нещо по пътя на Вашата кариера?
    Не, не бих променила абсолютно нищо. Благодарна съм за всяка промяна в своя кариерен път, за хората, с които съм имала възможност да работя и за всички трудности, защото това ми е помогнало да се изградя като професионалист.

    Как си представяте развитието на HR функцията през следващите години?
    Все по-значима и фокусирана върху хората в компанията. Вярвам, че ще продължим да залагаме на различни дигитални решения за управление на процесите в компанията, което ще ни даде възможност да отделим повече време за лична комуникация с нашите колеги. Дистанционната работа ще се запази като тренд, но ще има все по-голяма нужда от практики, свързани с подобряване на комуникацията в и между екипите и чувството за принадлежност към дадена компания.

    ВИЖТЕ ОЩЕ:

    HR Лидерите на България: Атанаска Николова, „Бошнаков“
    HR Лидерите на България: Даниела Йорданова, VIVACOM
    HR Лидерите на България: Магдалена Петракиева, „Силвър Стар Моторс“
    HR Лидерите на България: Яна Папардова, Schwarz IT Bulgaria
    HR Лидерите на България: Надя Михова, EY Bulgaria
    HR Лидерите на България: Радослава Кроснева, ДСК

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    Аутсорсингът е добавил рекордните 10 000 нови работни места у нас за година
    Индустрията удвоява растежа си, расте делът на ITO компаниите, както и на R&D центровете, отчете Илия Кръстев, председател на AIBEST
    преди 16 часа
    Глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $130 млрд. до 2027 г.
    Средният годишен ръст на сектора се предвижда да бъде 15%, според проучване на Markets and Markets
    преди 17 часа
    15% ръст на пътуванията в чужбина през октомври
    Според националната статистика посещенията на чужденци у нас се увеличават с близо 50%
    преди 18 часа
    Бизнес климатът у нас бележи ръст през ноември
    Според данните на националната статистика ръст има във всички наблюдавани сектори
    преди 18 часа
    Газовият оператор за територията на община Кърджали се свързва с мрежата на ICGB
    От февруари 2023 г. клиентите на „Ситигаз България“ ЕАД ще могат да се снабдяват с количества, пренесени по интерконектора Гърция-България