В дъното на класацията сме, но отчитаме напредък, става ясно от последното издание на PISA с акцент върху математиката
България е сред десетте страни от ЕС, отчели напредък в уменията на учениците по математика, четене и природни науки. Това става ясно от последното проучването PISA (Програма за международно оценяване на учениците). Програмата показва какви са знанията на 15 и 16-годишните в трите области и как те могат да ги прилагат в практиката. Около 510 000 ученици, сред които 5280 българчета, на възраст между 15 години и 3 месеца и 16 години и 2 месеца са участвали в последното проучване с акцент върху математиката.
Въпреки отчетения напредък, страната ни остава в дъното на класацията и по трите оценявани области. Знанията по математика на подрастващите ни отреждат 47-мо място. Данните сочат, че почти всеки втори ученик (43.8%) няма елементарни знания по математика, а само 4.1% от участвалите в проучването могат да решават по-сложни задачи. Най-добри в математиката са подрастващите в Китай, Сингапур, Корея и Япония. Сред европейските страни най-добри резултати постигат учениците в Лихтенщайн, Швейцария и Нидерландия. По природни науки сме на 45-то място, а по четене – на 51-во, сочат още данните.
Каква е картината в ЕС?
В ЕС като цяло се отчита сериозно изоставане при математиката, но картината е по-обнадеждаваща при природните науки и четенето, където Европа напредва по план към постигането на целта за намаляване на дела на учениците със слаби резултати под 15% до 2020.
От 2009 насам десет държави членки (България, Чешката република, Германия, Естония, Ирландия, Хърватия, Латвия, Австрия, Полша и Румъния) са постигнали значителен напредък в намаляването на дела на учениците със слаби резултати и при трите основни умения. В пет държави от ЕС обаче (Гърция, Унгария, Словакия, Финландия и Швеция) броят на лицата със слаби основни умения се е увеличил. Като цяло резултатите в ЕС са малко по-добри, отколкото в САЩ, но и ЕС, и САЩ изостават от Япония.
Анализът също така разкрива връзката между резултатите от проучването PISA и публикуваното наскоро проучване на ОИСР относно уменията на лицата на възраст над 16 години. Представеното в него заключение е, че за да бъдат политиките ефективни, е необходимо те да бъдат съсредоточени върху подобряването на основното и средното образование. Вероятността за по-нататъшно обучение при хората с повече умения е три пъти по-голяма, отколкото при тези с малко умения.