Къде са корените на проблемите в образованието и бедността според канадския учен Джон Майтън?
И най-богатите страни не могат да се справят с бедността, защото източникът й си остава невидим дори за просветеното око, смята канадският учен Джон Майтън. В опитите си да я изкореним никога не сме отчитали пагубния ефект на основния постулат в образованието, споделян от всички общества: онзи, според който децата се раждат с такива разлики в умствените си способности, че повечето от тях никога няма да разберат истински математиката и естествознанието, пише той в най-новата си книга „Краят на невежеството“, която ИК „Изток-Запад“ пуска у нас.
Според него именно невежество е „погрешното схващане, че съществуват фундаментални, вродени разлики между хората – селяни и благородници, малцинства и мнозинства“. Тази заблуда ни кара да пренебрегваме потенциала на повечето деца, a в училище изискванията към тях не водят до развиване на възможностите им, смята той. В книгата Майтън разкрива как с помощта на математиката можем да разгърнем своя потенциал.
Ето какво добавя още той: „Вярвам, че интелектуалната бедност, която налагаме на мнозинството деца поради непознаване на истинския им потенциал, е най-дълбокият източник на материална бедност, защото прави обществата неспособни да разпределят богатството си справедливо, рационално или устойчиво. Ако искаме някога да развием пълния потенциал на децата, трябва да разработим образователен модел, базиран на по-дълбоко познание за човешкия мозък. В естествените науки нашето понятие за подобен род комплексни системи беше преосмислено из основи. Днес учените признават, че тези системи демонстрират възникващо поведение, при което поредица от дребни промени може да доведе до ненадейната поява на нови и неочаквани качества.“
Майтън е основател на JUMP (Junior Undiscovered Math Prodigies) – благотворителна организация, която има за цел да подготвя ученици в сферата на математиката.