Държавите трябва да намерят подходящ начин да интегрират ученето през целия живот, показва ново проучване
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ представи първото по рода си изследване за грамотността, уменията за смятане и тези в IT сферата при възрастните. То обхваща 24 страни, в които са интервюирани 166 хил. души на възраст между 16 и 65 години. Според организацията резултатите ясно показват, че развиването и използването на различни умения подобрява възможността за намиране на работа, качеството на живот и стимулира икономическия растеж.
Генералният секретар на ОИСР Хосе Гуриа заяви, че с ефективно образование и учене през целия живот всеки един човек може да разгърне пълния си потенциал, а ползите от това са не само за индивида, но и за обществото и икономиката.
Резултатите показват, че при четене 27.7% от италианците, 27.5% от испанците и 21.6% от французите се представят на или под най-ниското ниво. За сравнение процентът на тези хора в Япония е 4.9 а във Финландия 10.6.
При уменията за смятане резултатите са подобни. 31.7% от италианците, 30.6% от испанците и 28.7% от американците се представят на ниво под най-основното. В Япония процентът на тази категория е 8.2, а във Финландия и Чехия - 12.8%.
При компютърните умения много хора не са могли да усвоят дори елементарни неща като работа с мишката. В Италия, Корея, Полша, Словакия и Испания това е един на всеки 4 души, а в Нидерландия, Норвегия и Швеция е един на всеки 14.
При смятането най-добри са младите японци, следвани от корейците, докато хората на възраст 55-65 в Корея са в групата на най-ниско представилите се. По-възрастните финландци се представят около средното ниво, а младите им съграждани са сред най-добрите, заедно с Япония, Корея и Нидерландия.
Уменията за четене и смятане в САЩ и Великобритания са изравнение при тези, които сега влизат на трудовия пазар и тези, които го напускат. Великобритания е в топ 3 на страните с най-добри умения за четене на хората на възраст 55-65 години, но е на дъното при 16-25-годишните. Американците на възраст 55-65 се представят около средното ниво, но младите в САЩ имат най-ниския резултат от общо 24 държави.
Проучването показва разминавания между образованието и уменията на хората. В повечето страни образованите не се представят достатъчно добре. В Австралия, Финландия, Япония, Нидерландия и Норвегия хората без средно образование показват, че умения могат да се придобият и без първоначално добро образование.
Децата на родители с ниска образователна степен в Германия, Великобритания, Италия, Полша и САЩ показват по-слаби резултати при четенето от връстниците им с по-образовани родители. За сметка на това в Австралия, Естония, Япония и Швеция почти няма разлика между двете групи.
При имигрантите резултатите са значително по-ниски, отколкото при местното за всяка страна население. Въпреки това уменията им се подобряват с по-продължителния престой в конкретната държава, което откроява нуждата от адекватна политика за интеграция.
Вероятността за по-нататъшно обучение при хората с повече умения е три пъти по-голяма, отколкото при тези с малко умения. Проучването показва, че Дания, Финландия, Холандия, Норвегия и Швеция имат най-успешна политика по насърчаване на обучение при хората с малко умения. За сметка на това страните с по-голям брой хора, на които им липсват умения, ще трябва да се постараят повече да направят обучението за възрастни по-достъпно, особено на работно място. Сред тези страни са Канада, Великобритания, Ирландия, Италия, Испания и САЩ.