Легендата Дийпак Чопра започва преди 21 години, когато Майкъл Джексън се обажда на Опра Уинфри с настоятелното: „Ти трябва да поканиш този човек в шоуто си“. През 1999 авторитетното списание „Тайм“ определя Дийпак Чопра за една от 100-те най-значими личности на ХХ век. Чопра е автор на 75 книги, 18 от които са в списъка на бестселърите на „Ню Йорк Таймс“.
„Най-важният момент в живота Ви е настоящият, най-важният човек е този, който стои срещу вас в момента, най-важната работа е тази, която вършите сега”, подчерта на среща с журналисти по време на първото си посещение в България легендарният мистик, философ и автор Дийпак Чопра.
Определеният за една от 100-те най-значими личности на ХХ век от списание „Тайм” мислител отбеляза, че едва 5% от българите благоденстват. Чопра цитира данни от проучване на Gallup, където той е старши изследовател, според които България заема 133-то място сред 146 изследвани страни по благоденствие. 50% от българите изпитват трудности, а 45% се чувстват измъчени.
За благоденствието в България и по света
Благоденствието се измерва чрез няколко компонента: кариера, социална реализация, финансово и икономическо преуспяване, достъп до здравеопазване и образование. По тези показатели в момента не повече от 20% от хората в света благоденстват. Първенец в класацията е Дания с 82% благоденстващо население. На второ място е Канада. САЩ заема 14-о място с 58% благоденстващи хора.
Според Чопра песимизмът на българите се дължи на периода на тоталитаризъм, но и на възпитанието. Той счита, че не идеологиите, а хората са проблема. Алчността и егоизмът им могат да съсипят всяка система. По думите му усещането за нещастие може да се промени чрез самоосъзнаване, медитация и когнитивна терапия.
За успеха и постигането му
На въпрос на Economy.bg какво е за него успехът, Чопра отговори, че „успехът е прогресивното реализиране на зададени цели. Като човешки същества имаме йерархия на постигане на целите. Първата ни цел е оцеляване. Втората е материален успех. Третата е любов, връзки и чувство за принадлежност. На четвърто място е творческо изразяване. На пето е да сме намерили смисъла и предназначението си. На шесто - по-високото съзнание и на седмо – трансцендентност. Така определяме успеха – на кое ниво на постигане на целите сме – дали търсим все още материален успех или трансцендентност. Успехът включва всичко това. Способността да обичаш и да съчувстваш, дали можеш да се изразяваш творчески и т.н.”
За връзката между работата на мозъка и ежедневните ни изживявания
За да нямаме проблеми със себе си и останалите, отново на въпрос на Economy.bg известният писател препоръча: „Вашите ежедневни изживявания трябва да бъдат едно спокойно и енергично тяло, съчувстващо и емоционално сърце и тих, спокоен, но все пак буден мозък” .
Рецептата за щастие на Чопра
За да се чувстваме щастливи, Чопра препоръча няколко прости стъпки: „Първо, трябва ви добър сън. Медитацията също е много важна. След това идват движението, емоционално благоденствие, постигано чрез полезни и приятни контакти, и хранене с истинска храна, непреработена по токсичен начин”.
За себе си той сподели, че се чувства добре, защото живее в настоящето и никога не взима себе си прекалено сериозно.
Гуруто на звезди като Мадона, Майкъл Джексън, Опра Уинфри сподели, че някои от известните личности са много по-несигурни от обикновените хора. „Несигурността обаче може да е полезна за успеха. Тя те кара да вървиш напред”, подчерта Чопра.
За отношението му към технологиите и социалните медии
По отношение на технологиите и социалните медии той сподели, че обожава технологиите и не те са тези, които правят света лош или добър. „Последствията от използването на технологията се дължат на човека и това за какви цели той ще я използва”. Съветът му е да не се превръщаме в техни роби, а да определим време в деня си, което да прекарваме в социалните медии.
Той се надява, че след около 20 години да се създаде мрежокрация и всички хора по света да станат глобални граждани, които гласуват по важни въпроси направо в интернет.
Чопра беше в България за участие в семинар на тема „Бъдещето на благоденствието”. Лекцията му в София е първата в цяла Източна Европа.
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe