На 28, 29 и 30-ти март в София ще се проведе осмото издание на най-популярния студентски бизнес форум в България – „Бизнесът в действие”. Събитието събира ежегодно стотици студенти, срещайки ги с представители на водещи български компании. Събитието се организира от AIESEC България.
Срещнахме се с Елица Иванова, Стефани Попова и Йордан Димитров от AIESEC България, за да ни разкажат повече за събитието, възможностите, които дава форумът, и как може да станете част от „Бизнесът в действие”.
Какво представлява събитието и каква е целта му?
За коя поредна година организирате „Бизнесът в действие”?
Йордан Димитров: Събитието се организира за осма поредна година от AIESEC България - най-голямата световна студентската организация. Основната цел на AIESEC е международен обмен за студенти и стажанти в целия свят.
Елица Иванова: Събитието се осъществява за осма поредна година в София, като междувременно в страната ще се проведе в още четири града - Варна, Велико Търново, Благоевград и Свищов. Стефани Попова: Преди самото събитие на 24 март в УНСС ще се проведе панаир на компаниите участници, който е напълно свободен. Там всеки може да се запознае отблизо с представители на компаниите и казусите, които ще са част от форума „Бизнесът в действие”.
Каква е целта на форума? Стефани Попова: Основната му задача е да срещне и скъси дистанцията между студентите и корпоративния свят. Това се случва в рамките на тридневен форум, по време на който студентите имат пряк досег с компаниите, работейки по техни бизнес казуси.
Кога и къде ще се проведе събитието? Стефани Попова: Форумът ще се осъществи в УНСС, Американския университет и „Суит хотел София“. Йордан Димитров: Събитието ще се проведе петък, събота и неделя - последните три дни на месец март - 28, 29 и 30-ти март.
Кой и как може да участва?
Кой може да стане част от „Бизнесът в действие”? Елица Иванова: Събитието е много подходящо за настоящи студенти и наскоро завършили. Това могат да бъдат студенти от всички университети. Изключително полезно е, защото в рамките на тези три дни студенти ще могат да сравнят дали знанията и уменията, които са натрупали досега, са релевантни на бизнес реалността. Ще могат да направят съпоставка на силните и слабите си страни. Ще имат възможността от първа ръка да научат от лидерите на някои от топ компаниите на българския пазар какви са проблемите, с които те се сблъскват ежедневно, и какви са процесите в работните сфери.
Трябва ли предварително да заявят своето участие, или могат да отидат на 28-ми в УНСС? Стефани Попова: Регистрация се изисква за самите казуси, които реално са и същинската част на събитието. Регистрацията е напълно безплатна. Попълва се онлайн въпросник на страницата на събитието, в който има въпроси, свързани с мотивация и предишен опит на кандидатите. Също така трябва да заявят казусите, за които искат да участват, които също са на сайта.
Как ще протече събитието, то е в рамките на три дни? Елица Иванова: В петък е лекционната част, в която сме поканили интересни личности, които ще говорят на различни теми. Същинската част – решаването на казуси, е в събота и неделя.
AIESEC България организира това събитие за осма поредна година. Увеличава ли се интересът към него? Стефани Попова: Събитието е все по-разпознаваемо всяка с всяка следваща година както сред студентите, така и от компаниите. Всяка следваща година компаниите, проявяващи интерес, нарастват и съответно броят на казусите. Тази година очакваме близо 400 делегати.
Кои компании ще имат казуси и как реално протича те?
Кои компании ще имат казуси тази година? Елица Иванова: Компаниите са от различни сфери на бизнеса, като Ernst&Young (E&Y), Balkanika Energy, Hilti, IBM, FiBank, Kaven Orbico, Metroreklama, JTI, William Hill и Ficosota Syntez.
Защо залагате на формата с казуси? Йордан Димитров: Идеята е да има казуси, за да могат, от една страна, компаниите да наблюдават как студентите работят по тях. Това е полезно, когато впоследствие търсят бъдещи кадри. От друга страна, компаниите могат да задават реални казуси, тъй като студентите често са считани за хора с много иновативни идеи, така че да чуят техните решения, а студентите да практикуват наученото в университета. Полезно е и за двете страни.
Колко време имат за решение на казусите и самостоятелно ли работят, или в екип? Елица Иванова: Във формите за кандидатстване има информация за казусите, като на този етап те подреждат желанията си - в казуса на коя компания биха искали да се включат. За решението на казусите имат около шест-седем часа. Това е цялата събота и неделя сутринта. Най-често компаниите разделят работните групи на няколко по-малки. По този начин има състезателен ефект – всички работят по зададени казус и групата с най-добро решение бива отличена.
Има ли награди или възможност за започване на работа? Елица Иванова: Новото тази година е, че освен че ще бъдат отличени екипите, предложили най-добро решение, ще има отделен панел, в който всяка компания, която предоставя свободни позиции или възможност за стаж, може да ги обяви и делегатите ще могат свободно да контактуват с компаниите при интерес.
Вие самите били сте част от форума минали години и какъв казус решавахте? Йордан Димитров: Да, миналата година аз присъствах на събитието Youth to Business, което е много подобен форум. Участвах в казуса на „Карол”, където говорихме за „Маркетинг 3.0“ и „Финанси 3.0“. Тогава ние разработвахме и на живо участвахме в изграждане на визия за нов продукт на „Карол”. Това се осъществи под формата на „Шестте мислещи шапки” – известен метод във финансовите среди. Бяхме разделени на два екипа и се състезавахме помежду си. Накрая представихме нашите решения. „Карол“ доста добре ни оцениха. Беше много интересно и останах много доволен.
С какво се отличава „Бизнесът в действие” от други събития, насочени към студенти? Стефани Попова: Полезно е с това, че от една страна, прилагат наученото и тестват себе си, уменията си за работа в екип, презентационните и лидерските си качества. Срещайки се и прекарвайки три дни с представители на бизнеса, те добиват реално представа, релевантно ли е наученото в университета към изискванията на бизнеса. Чувстват се много по-подготвени, когато излязат на пазара на труда и започват да търсят работа. Знаят на какво да наблегнат. Освен това създават много контакти както с компании, така и помежду си. Срещат се с други млади хора като тях, с общи интереси и по този начин разширяват кръгозора си.
Какви са впечатленията на компаниите? Елица Иванова: С всяка година компаниите стават все по-отворени към подобни събития, тъй като за тях също е много полезно да видят своите бъдещи кадри - в какви сфери са интересите им, в каква степен наученото в университети е приложимо за тяхната работна среда.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров