четвъртък, 02 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5879 прочитания

    Каква беше 2009 през погледа на HR специалистите?

    Вижте мнения на HR мениджъри на компании от различни бизнес сектори и специалисти от компании за подбор на персонал
    22 декември 2009, 19:15 a+ a- a

    Изискваше сериозно мобилизиране на колегите, на техните умения и потенциал

    Вера Димова
    Мениджър „Човешки ресурси”
    GLOBUL

    Изминалата 2009 беше трудна и предизвикателна. Определено изискваше сериозно мобилизиране на колегите, на техните умения, потенциал и най-важното - постигане на поставените цели. И през тази година нашата компания направи всичко възможно да търси икономии и спестявания в бюджетни пера, които не засягат пряко придобивките, които ни правят един от социално отговорните работодатели.
     

    Година на изпитание и пречистване. Полезна и необходима

    Мария Шишкова
    Managing Partner Bulgaria and Macedonia
    AIMS Human Capital

    2009 беше година на изпитание и пречистване. На отрезвяване и завръщане към изконните ценности. Като се има предвид, че силните и можещи хора и организации растат във време на трудности и кризи, че тежките предизвикателства често се оказват катализатор за градивни процеси, мисля, че изминалата година беше много полезна и необходима. Тя даде възможност на компаниите да преоткрият важността на партньорството и клиентите, както и на истинските таланти. В такива особени пазарни моменти се разкрива и пълния потенциал на хората и затова съвсем закономерно тенденцията за търсене на „мениджъри-звезди” не стихна.
     

    Кризата се усети не само в бизнеса, но и като влияние върху хората

    Силвия Донкова
    HR мениджър
    Рublicis MARC Group


    Година на преосмисляне и преоценка. Кризата определено се усети не само в бизнеса, но и като влияние върху хората. Много неща се промениха - мотивационните фактори, очакванията, желанието за развитие.
     
    Видяхме истинските лица на работодателите, на доставчиците и на клиентите си

    Невена Николова
    Изпълнителен директор 
    Консултантска компания „Торо Груп”

    Беше година на приземяване и отрезвяване след безогледния растеж и плъзгане по гребена на вълната. Беше година на прочистване, в която много неща /и хора/ намериха реалното си място и цена, съответстващи на истинската им стойност.  Беше година на прозрения, в която видяхме истинските лица на работодателите, на доставчиците и на клиентите си.  2009-та беше шанс да изпитаме собствените си граници и да преоткрием малко позабавена мъдрост, от която бизнесът се нуждаеше.


    Истинско предизвикателство за всяка компания е да се запази в такъв период

    Валерия Генова
    Head of Human Resources Department
    Winslow

    Изминалата годна беше трудна от гледна точка на управлението на човешките ресурси. Проблемите идваха от финансовата криза и влиянието й върху пазарa на труда. Истинско предизвикателство е за всяка една компания да се запази в такъв период и не само да оцелее на фона на конкурентите си, а и да запази служителите си. Всички знаем, че успехът на една компания се дължи на съвместните усилия на нейните служители.
     

    От гледна точка на бизнеса беше година на безкомпромисна борба за оцеляване

    Д-р Томчо Томов
    Мениджър „Човешки ресурси”
    ТепроМетал

    Разделям се с 2009 – та с противоречиви чувства. Тя беше интересна и предизвикателна година, но, както казват китайците, „бог да те пази от интересни времена”. От гледна точка на бизнеса, това беше година на безкомпромисна борба за оцеляване. От гледна точка на дейността ми като HR, 2009 – та ме накара да осъзная, че всичко се променя и нищо не е постоянно, освен непостоянството.


    Трябваше да бъдем по-гъвкави отвсякога и да променим  основните си приоритети

    Моника Стаменова
    HR директор
    БНП Париба Лични Финанси


    Изминалата година за БНП Париба Лични Финанси бе изключително динамична и определено не беше лека. Финансовата криза ни изправи пред преодоляването на много предизвикателства, но смея да твърдя, че това направи постиженията ни още по-сладки. Като компания, оперираща във финансовия сектор, трябваше да бъдем по-гъвкави отвсякога и да променим основните си приоритети, за да отговорим на променената пазарна обстановка и да останем стабилни. А такава ситуация прави работата на HR много по-трудна. Разполагахме с ограничен бюджет и трябваше да бъдем изключително изобретателни и да вложим много повече усилия, за да успеем да следваме, бих я нарекла, амбициозната си програма по отношение на хората в компанията. Защото въпреки трудностите, основната ни задача беше да продължим да инвестираме в хората си и в тяхното развитие.


    Работодателите увеличиха изискванията и търсят все по-големи гаранции

    Десислава Бутилова
    Мениджър „Човешки ресурси” 
    Synectica

    По отношение на подбора на персонал има тенденция към намаляване в търсенето на специалисти, но същевременно изискванията на работодателите към качествата на кандидатите се увеличават и се търсят все по-големи гаранции /оценка, проучване, референции и др./ Многократно нарасна броят на кандидатите за една позиция, което налага по-ефективна организация и използването на надеждни методи за оценка и ранжиране на кандидатите /като уеб базирани системи за оценка/. Работихме и по големи организационни проекти, които изискваха не само висока експертна компетентност, но и много добро екипно взаимодействие между консултантите.


    Една от основните цели беше да  повишим нивото на ангажираност на хората

    Таня Бозукова-Манчева
    Началник отдел „Управление и възнаграждение на представянето”
    Мобилтел

    Една от основните цели, които си бяхме поставили през 2009, беше да  запазим и дори да повишим нивото на ангажираност на хората. Фокусирахме се върху интегрирането на отделните HR политики и процеси и постигането на по-голяма прозрачност и информираност относно възможностите, които компанията предлага за кариера и развитие. Обърнахме специално внимание и на всички останали елементи от системата ни за цялостно възнаграждение като допълнителни финансови стимули за постигнати резултати, социални и корпоративни придобивки, работна среда и съдържание на работата. Отличието „Най-голям работодател в зоната на успеха”, което получихме от Hewiitt Associates е една дългоочаквана и много специална за нас награда. Постигнатото общо високо ниво на ангажираност, със седем пункта по-високо спрямо 2008 и 24 пункта по-високо спрямо 2007, е сигурен знак, че пътят ни е верен и ежедневните усилия, които полагаме, за да бъдат хората доволни, оценени и успели, дават резултат.

    Замислихме се за ценности извън символите, които демонстрираха успех и благополучие

    Паулина Георгиева
    Управляващ директор
    „Таурус Консултантс”

    2009 беше  тест за бизнеса за адекватност, бързина и комбинирани решения.  За нашия сектор това означаваше да се влезе много повече в променливата бизнес ситуация на клиентите, да се мислят и търсят решения заедно с тях. Ако досега зад консултантската услуга е стояло повече разбирането за доставка, клиентът вече търси именно компетенция и отношение, което да му даде бързи и конкретни решения, придружени с необходимата емпатия.
    Вярвам също, че 2009 беше и година, която ни накара да се замислим за ценности извън символите, които демонстрираха успех и благополучие. Това настройване на фокуса на реалната пазарна и житейска картина, която някак бе започнала да се губи в всеобщото предхождащо свръхпотребление, ще е полезно, за да разграничаваме важните от недотам важните неща. 

     
    Мога смело да заявя, че беше една от най-успешните в областта на HR

    Емилия Фотева
    Директор „Човешки ресурси”
    Данон – Сердика

    За мен 2009 беше година на предизвикателствата и промените. Ние успяхме да се адаптираме към променения пазар, към новите изисквания на нашите клиенти, като същевременно съумяхме да запазим и дори да повишим чувството за сигурност и гордост на нашите служители. Също така  и да им осигурим много професионални предизвикателства и спокойна работна атмосфера. В края на годината мога смело да заявя, че това беше една от най-успешните години в областта на човешките ресурси за „Данон България”. Резултатите  от проучването на мнението на служителите през 2009, показаха, че нашите колеги са оценили високо различни аспекти, които са важни за нас като работодател, като: култура и ценности, вътрешна комуникация, лидерство, заплащане и продобивки, обучение и развитие, здраве, отношение на прекия ръководител, социална отговорност и опазване на околната среда и т.н.


    Положителната страна е, че това беше година на пречистването

    Ирена Жотева
    Управляващ съдружник
    Hill International Bulgaria

    2009-та беше една „различна” година – непредсказуема, трудна, предизвикателна, година на много промени и година, в която компаниите бяха (а и ще продължат да бъдат през 2010-та) подложени на тест за устойчивост и гъвкавост, далновидност и прозорливост на мениджмънта, ефективно финансово управление, и, разбира се, 2009-та бе година на равносметка. Положителната страна е, че това беше и година на пречистването, на естествения подбор и регулация.
    А конкретно в сектора подбор на персонал 2009 беше годината на смяна на местата – от изключителен дефицит и сериозни трудности при намирането на служители, когато, образно казано, силата беше на страната на търсещите работа, сега работодателите заеха водещата роля и имат по-добри възможности за сравнение и избор.
     

    Беше година на забавен растеж

    Ивелин Димитров
    Мениджър ЧР
    Монтюпе


    За „Монтюпе” България 2009 беше година на забавен растеж. Числеността на персонала нарастна с 60 души вместо с предвидените 100. Коригирани бяха обемите на доставките за нашите клиенти- Audi и Dacia. В нашата работа акцентите бяха в професионалното обучение на операторите и развиване на системата за здраве и безопасност на база усъвършенстване поведението на хората.

    Силен спад през второто тримесечие и сериозна паника сред компаниите

    Николай Николов
    National Recruitment Manager
    Horizons


    2009-та беше много различна, с доста промени както в положителен, така и в негативен аспект. В началото на годината не се очертаваше толкова силен спад в пазара на труда. Може би инерцията от 2008 ни накара през януари и февруари 2009 да очакваме кризата да не ни засегне толкова силно. Последва силен спад през второто тримесечие и сериозна паника сред работодатели и консултанти. Тогава се състояха голяма част от съкращенията и оптимизацията на персонала. В много компании беше прекратено или замразено наемането на нови служители. Тенденцията започна първо от международни компании, предимно американски, след това премина в българските – от големи към малки. По отношение на нивата позиции също имаше интересни закономерности. През второто тримесечие на 2009 бяха замразени назначенията на експертни позиции, а наемането на мениджъри се запази почти в същите граници. През лятото за голяма изненада имаше обратната тенденция – намаляване на назначенията на средно и висше ниво, а известно съживяване на наемането на експертни позиции. Възможно обяснение е задържане на стратегическите назначавания. И към края на годината се забеляза определено съживяване – било заради задържането през летния период, било заради отърсване от първоначалната паника. Мениджърските позиции отново се увеличиха като дял, с голяма тежест на функциите по бизнес развитие и продажби. Работодателите започнаха да вземат мерки и да подменят част от неефективните си служители и мениджъри по продажбите.


    Дефинирахме нови организационни ценности

    Добромира Манасиева
    Старши мениджър „Човешки ресурси”
    VIVACOM

    Българският телекомуникационен пазар е изключително гъвкав и се променя ежедневно. Силната конкуренция и пренасищането на пазара на мобилни и фиксирани услуги и широколентов интернет ограничават възможностите за растеж на телекомите. В допълнение потребностите на клиентите се променят динамично. От друга страна, телекомуникационният пазар става все по-регулиран от държавата и следва все по-стриктно европейските стандарти. VIVACOM се променя в унисон с тези тенденции и се ориентира все повече към клиента. Всички проекти и процеси на промяна са последователни стъпки от стратегията на компанията да промени позиционирането си на пазара от технологически гигант към гъвкав клиентски ориентиран оператор.
    През 2009 направихме множество стъпки в тази насока, като, разбира се, трябва да отбележим изграждането на новата ни корпоративна идентичност чрез създаването на търговската марка VIVACOM. Заедно с установяването на единен имидж на компанията ни дефинирахме и нови организационни ценности, които са най-добрият отговор на предизвикателствата на българския телекомуникационен пазар.
    Въпреки всички трудности, породени от влошени икономически условия в глобален план, VIVACOM продължи да инвестира в развитие на своите специалисти и модернизиране на процесите, водещо до по-висока ефективност, а оттам - и до по-висока удовлетвореност на клиента. 

    Всички компании бяха много предпазливи


    Снежана Райкинска
    Изпълнителен директор
    Bulwork


    Изминалата 2009 година се отличаваше с факта, че всички компании бяха много предпазливи в своите действия, респективно и в подбор и назначаване на персонал. Търсеха се специалисти с повече от едно умения, като се наблягаше на комплексността от знания, които се очакват от кандидатите (добри технологични умения, добри комуникативни умения, отговорност, лоялност и ангажираност). 


    Трябваше да разчупим мисленето и да поставим под въпрос изградените стереотипи

    Верка Алексиева
    Корпоративен HR мениджър
    ВМ Финанс Груп

    2009-та беше изключително предизвикателна – годината, в която, подтикнати от икономическата криза, трябваше да разчупим мисленето и да поставим под въпрос изградените стереотипи.
    За нас, практикуващите професията „Човешки ресурси”, все по-ясно се очерта необходимостта да бъдем ефективни и гъвкави партньори на бизнеса, да излезем от рамките на съществуващите модели и да развиваме предприемаческо мислене.


    2009 беше доста противоречива година

    Ирина Иванова
    Managing Partner
    Executive Modus


    За нас 2009 беше доста противоречива година. В началото й преобладаваха заявки от клиенти в областта на индустрията (лека и тежка). Работихме и по няколко проекта за подбор на висши финансови позиции. В средата на годината търсенето от страна на клиентите рязко спадна. За наша изненада при все очакванията на пазара за изключително тежка есен и зима ние в момента работим активно по много и различни позиции. Преобладаващи са позициите в търговски вериги и търговски компании. През всяка друга година времето около Коледа е по-слабо натоварено за разлика от тази, когато в момента имаме над 10 отворени проекта. Като се има пред вид и спецификата на подхода ни, смятаме, че за нас това ще е изключително успешен край на годината.


    От много време насам, когато работодателите бяха в позицията на „избиращи”

    Деница Георгиева
    PR & HR Мениджър
    „Явлена”

    2009 беше първата година от много време насам, когато работодателите бяха в позицията на „избиращи”. Те можеха да поставят по-високи изисквания и да очакват повече от служителите си. От друга страна, тези от тях, които въпреки това успяха да осигурят на своите екипи различни социални придобивки, да покажат загриженост и да им поднесат различни „изненади” въпреки тежката икономическа ситуация, получиха в отговор всеотдайността, разбирането и признанието на своите служители. Това са фирмите, които наистина спечелиха през 2009 и вярвам, че „Явлена” е една от тях.


    Контрапункт на предходните години на бърз растеж

    Невена Цачева
    Управляващ съдружник
    IHR

    Изминалата 2009-та, повлияна от кризата, се открои като сериозен контрапункт спрямо предходните години на бърз растеж и икономическа активност. Компаниите в България реагираха по различен начин на кризата. В редица компании антикризисните мерки се изразяваха в преструктуриране, намаляване на персонала и намаляване на разходите.
    Имахме успешни български и международни клиенти, които не загърбиха организационното си развитие и обученията. Използваха времето на криза за повишаване квалификацията на хората си, дори и да нямаха бюджет, намериха начини за развитие на ръководители и служители –  с разсрочено плащане, обучения на обучители, обучение за придобиване на нови знания и умения, вътрешно фирмени обучения. Това мотивираше служителите им още повече. Изяви се и схема за изнасяне на дейности извън фирмата, т.н. аутсорсинг, особено в сферата на ЧР.

    Едва в последните месеци се активизира търсенето на мениджърски позиции

    Дарина Пенева
    Управляващ съдружник
    Stanton Chase International Bulgaria


    Определено може да се каже, че през първата част на годината се наблюдаваше изразен спад на нуждата от подбор на висши мениджъри. Едва в последните 2-3 месеца наблюдаваме ясна тенденция за постепенно активизиране на тази част от трудовия пазар. Както винаги най-активни бяха компаниите от бързооборотните стоки и услуги, тъй като вече съществуващи в България компании бяха в процес на екпанзия и същевременно нови ключови играчи навлизаха в страната. Строителството и индустриалните компании претърпяха сериозни затруднения, но не бихме казали, че това оказа съществено влияние върху работата ни, тъй като приключихме няколко успешни проекта именно в сектор „Индустриален“.


    Компаниите имаха възможност да преразгледат и преструктурират отделите си

    Христо Ковачев
    Управител 
    клон на Adecco Bulgaria, Студентски град


    Изминалата 2009 беше сериозно икономическо изпитание в световен мащаб. Видя се, че българската икономика е силно зависима от чуждестранни инвестиции и трудно би се възстановила без финансиране отвън.  Липсата на кредитиране, намалената покупателна способност и намалелият обем от поръчки се отразиха негативно върху фирмите на родния пазар и това доведе до сериозен спад в отделни сектори като строителство, логистика, услуги и други. Фирмите прибегнаха до съкращаване на разходите, като по-засегнатите дори изцяло спряха финансирането за цели отдели като маркетинг, реклама и други, които не са жизненоважни за съществуването на самата организация, а запазиха единствено ядрото на бизнеса.
    След масови съкращения и освобождаване на голям брой работна ръка на пазара на труда в момента изобилстват кандидати за работа. Бих казал, че точно  поради този факт изминалата година беше много полезна за работодателите. Те имаха възможността да се фокусират върху вътрешнофирмените проблеми. Да преразгледат и преструктурират отделите си, да освободят персонала с по-ниска производителност и да запазят този, който наистина е ценен за фирмата. Много от тях правилно взеха решението точно сега да потърсят нови кадри за ключови позиции, които да внесат във фирмата ценен нов опит.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19
    преди 2 дни
    преди 2 дни
    ЕК започна разследване срещу Meta
    Производството е по новия закон за цифровите услуги
    преди 2 дни
    Wizz Air с нов маршрут: Ще лети от София до Хераклион
    Полетите ще са два пъти седмично
    преди 2 дни
    3 студентски стартъпа печелят по 10 000 долара финансиране
    Вижте кои отбори спечелиха петия сезон на акселератора Elevate на Американския университет в България
    преди 2 дни
    Откриват Ритейл парк Видин Плаза
    Инвеститор е „Дунония“, ще бъдат разкрити нови над 80 работни места