вторник, 27 септември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3285 прочитания

    ИТ лидерите в България: Милен Желев, Hewlett Packard Enterprise

    Старши ръководителят „Системи за съхранение на данни и виртуализация“ в HPE разказва пред Economy.bg за пътя си досега
    28 март 2022, 14:55 a+ a- a

    Милен Желев, старши ръководител „Системи за съхранение на данни и виртуализация“ в Hewlett Packard Enterprise. Снимка: HPE

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката „ИТ лидерите на България“ разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция? С какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад?

    Вижте какво сподели Милен Желев, старши ръководител „Системи за съхранение на данни и виртуализация“, Hewlett Packard Enterprise.

    Разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно.
    Завършил съм Немска езикова гимназия през 2000 г. и бакалавър по политология през 2004 г. През годините съм минавал всевъзможни обучения, свързани с управление на хора, процеси и иновации. През 2021 г. започнах обучението си по МБА програма към универитета на Барселона, свързана с управление на дигитални бизнеси. 

    Всъщност най-ценното на учението се крие именно в желанието за такова, дълбоката осъзнатост, че живеем в свят, в който само постоянното самоусъвършенстване, използвайки академични обучения, различни трейнинги, постоянно четене и придобиване на нови умения, е ключът към успеха в бъдеще. Смятам, че дълго време само определени професии, като лекари, научни работници и др., е трябвало да учат цял живот, за да са добре позиционирани професионално. Днес съм убеден, че всеки, който иска да прогресира, да се развива, да е в крак с времето, трябва да отделя не по-малко от 30 минути на ден, за да се самоусъвършенства, за да научи нещо ново или да надгради съществуващо знание.

    Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
    Със сигурност, ако знаех, че ще работя в ИТ компания, може би щях да изучавам техническа специалност, но истината е, че човек никога не знае нито какво ще работи в някакъв момент от живота си, нито дали уменията, които са търсени и модерни днес, ще бъдат валидни утре или след 15-20 години. Поради тази причина смятам, че е важно всеки да учи  това, което го влече, което му е интересно и му носи удовлетворение. Смятам, че всяко знание може да ни е ценно в един или в друг момент от живота, в една или в друга ситуация без значение от компанията, в която работим, или работата, която извършваме. Ето например голямата порция психология, право, управление на организации и т.н., които някога изучавах като част от бакалаварската си степен в политологията, са ми изключително полезни днес, макар и да работя в ИТ компания. Полезни са ми в управлението на човешките ресурси, в разбирането на динамиките на работа в голяма корпоративна среда, в справянето с конфликти и отстояването на идеи и политики в компанията.

    Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
    Първата ми работа беше в един от първите, ако не и първия по рода си, аутсорсинг центрове за отдалечени услуги в България като проект на (БТК) Българската телекомуникационна компания, който обслужваше клиенти от различни европейски страни. 

    Още с влизането си в сградата, тогава намираща се на улица „Шейново“, съвсем близо до БНТ, усетих невероятна атмосфера. Беше пълно с хора на моята възраст, седящи в отворено помещение (нещо, което по това време не беше познато в България), говорейки на различни езици с клиенти или смеещи се и забавляващи се помежду си. Намирах се в една модерна сграда, с модерно обзавеждане, на страхотно място в сърцето на София, работещ за компания, която предлага най-различни социални придобивки, компания с култура и мисъл за служителите. Тогава всичко това беше екзотика и хората мечтаеха за такава работа. Почувствах се изключително привилегирован, че имам възможността да работя на това място.  Днес такива компании в България има стотици, може и хиляди, което ни показва какъв път сме извървели, доказвайки се като топ дестинация за предоставяне на отдалечени услуги, в която наличието на добре говорими чужди езици, софтуерни и хардуерни умения, са на изключително високо ниво.

    Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
    Със сигурност най-важните моменти в моята кариера без значение от компанията, в която съм работил през тези години, са тези на срещите ми с невероятни хора, приятели, ментори. Това са хората, които ме научиха на професионализъм, които бяха безкомпромисни към мен, когато това се налагаше, но и дадоха огромен тласък в професионалното ми развитие. Тези, които останаха близки и до днес. Истината е, че ние работим, за да печелим пари, за да постигаме нови професионални успехи, разширявайки комфортната си зона, но най-вече и за да се социализираме, да имаме възможността, контактувайки един с друг, да ставаме по-осъзнати, да създаваме отношения, лични и професионални, намирайки своето най-подходящо място в този континуум. 

    Как започнахте в  Hewlett Packard Enterprise?
    Започнах през 2007 година. По това време вече се бях ориентирал в посока управление на хора и проекти, имах визия за това как трябва да се построи екип, какви процеси, трейнинги, стандарти за качество са нужни, каква организационна матрица е важна, за да бъде постигнат успех. Търсих компания с изградена организационна култура, с визия и стратегия, но най-вече с ясно дефинирани цели спрямо клиентите си, спрямо служителите си и спрямо околния свят. Не на последно място – компания, която добавя стойност в обществен план, бидейки социално отговорна. Така, търсейки всичко това, аз положих всички възможни усилия да започна работа в Hewlett Packard Enterprise. С гордост мога да кажа, че и до днес съм част от тази изключителна компания. Компания, която през годините променя визията си, стратегиите си, но никога фокуса, който е имала към служителите, и отговорността си към тях. 

    Какви са Вашите отговорности днес?
    Както днес, така и през последните 16 години мой основен фокус е създаването на култура в екипите, които управлявам, която дава възможност за постигане на очаквани резултати както в бизнес план, така и в личностен такъв. Продуктът може да е различен, започвайки от отговаряне по телефона на базови клиентски запитвания до разрешаването на технически проблем от най-високо софтуерно или хардуерно ниво, но хората и техните желания, мотивация, работна култура са тези, в които има смисъл да инвестираме време, отдаденост и подходяща грижа. А те винаги се отплащат с висока ангажираност, високи резултати и мотивация за работа. Смятам, че това трябва да е водещо за всеки, който управлява бизнес, в който основна работна сила са хората. Ако това е налице, историята ни е показала, че резултатите никога не закъсняват. Обратното важи в пълна сила и то никога не води до добри резултати. 

    Какво Ви мотивира?
    Мотивира ме желанието да добавям стойност в компанията, в която работя, в екипите, които управлявам, в живота на хората, с които се срещам. Мотивира ме свободата, която имам, за да изграждам правилната култура и ценности. Мотивират ме всички тези колеги, които споделят същите ценности и с които правим Hewlett Packard Enterprise предпочитано място за работа и кариерно развитие. Мотивира ме възможността, която имам, да уча всеки ден по нещо ново, напълно подкрепен от компанията и нейната визия за служителите. 

    С какво не бихте направили компромис?
    Не бих направил компромис с културата на една компания и ценностите, които тя споделя. Правил съм този компромис и заплатих скъпо. 

    Като цяло в работен план съм по-скоро конформистки настроен, търсейки златна среда и баланс. Разбира се, за всички е ясно, че те могат да бъдат постигнати само тогава, когато има добри бизнес резултати. 

    Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
    Все по-важно става да намираме хора, които освен търсените качества, като добри езикови умения, техническа грамотност и други, да са емоционално интелигентни, да надграждат и продължават основите, поставени от компанията в посока на високи междуличности стандарти, добавена стойност в екипа и мисъл за обществото. Смятам, че и за в бъдеще с настъпването на четвъртата индустриална революция развитието на изкуствения интелект, дигитализацията и автоматизацията на голяма част от нещата, които днес се извършват от хора, така наречените soft skills ще стават все по-разпознаваеми, търсени и нарочно развивани. 

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно технологична компания?
    Това ме води отново до предния въпрос и това, което аз търся в служителите, които наемам. Същото търся и в себе си и в мениджърите, които управлявам, и в тези, които управляват мен. Ключово за един успешен мениджър е добавената стойност, която той привнася чрез управлението си, ясната визия, която трябва да има от първия си работен ден, и стратегията за изпълнението ѝ. 

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариерата и какво научихте от тях? 
    Не намирам предизвикателствата за нещо отрицателно, защото в моментите, в които съм бил предизвикан както в професионален, така и в личен план, аз всъщност съм учил много повече. Истината е, че дори лошите модели на поведение, отсъствието на управленска визия или наличието на токсична култура, с които всеки един от нас се сблъсква рано или късно, всъщност ни учат на това какво не трябва да бъде. Оттам нататък всичко друго е правилно и полето за изява е още по-голямо. В този ред на мисли предизвикателствата по-скоро винаги са ме мотивирали да намеря правилния подход, правилното място за работа, да създам правилните взаимоотношения и правилната бизнес нагласа.

    Ако знаете това, което знаете днес, какво бихте променили?
    Бих променил и продължавам да променям нагласата си спрямо хора, спрямо ситуации и очаквания. Правилната нагласа е ключът към успеха на всяко начинание, с което се захващаме или което е вече част от живота ни.

    Как си представяте развитието на ИТ индустрията в България през следващите години?
    Динамиката със сигурност ще е интересна, тъй като все повече компании стъпват на пазара. Автоматизацията и дигитализацията ще стават все по-големи не само на местно, но и на световно ниво. Много от процесите ще бъдат автоматизирани, което ще наложи набавянето на нови умения сред служителите. Смятам, че и занапред България ще остане предпочитан ИТ аутсорсинг център, известен с добрите технически и езикови умения на служителите си.

    По какви проекти работи Hewlett Packard Enterprise в България научете тук

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Hewlett-Packard Global Delivery Bulgaria Center EOOD в JOBS.bg тук

    ВИЖТЕ ОЩЕ

    ИТ лидерите в България: Милен Желев, Hewlett Packard Enterprise
    ИТ лидерите в България: Светлин Николаев, Progress
    ИТ лидерите в България: Мохамед Соула, SEEBURGER
    ИТ лидерите в България: Дарин Маджаров, „Уча.се“
    ИТ лидерите в България: Стоян Дамов, Tick42
    ИТ лидерите в България: Елеонора Георгиева, МенторМейт
    ИТ лидерите в България: Драгомир Николов, VMware - CPBU
    ИТ лидерите в България: Атанас Райков, Rakuten Viber
    ИТ лидерите в България: Иван Александров, eBag
    ИТ лидерите в България: Иван Петров, Paysafe
    ИТ лидерите в България: Михаил Панайотов, TechPods
    ИТ лидерите в България: Иван Димитров, "Бианор Сървисиз"

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    Китай е най-големият пазар на електромобили в света
    25% от всички автомобили, закупени в Китай през 2022 г. ще са изцяло електрически или хрибиди
    преди 6 часа
    МВнР: Българите спешно да напуснат Русия
    От Външно министерство призоваха и да не се пътува до страната
    преди 6 часа
    Държавата пое нов дълг за почти 150 млн. лв.
    Заемът е под формата на 5,5-годишни държавни ценни книжа
    преди 7 часа
    Дискордиа достигна екип от 2000 служители
    Най-голямата българска транспортна компания се цели в топ 10 в Европа чрез инвестиции в хора и технологии
    преди 7 часа
    Лагард очаква техническа рецесия тази зима
    ЕЦБ ще увеличи още лихвите, подчерта пред евродепутати председателят на банката