четвъртък, 27 януари 2022   RSS

10 научно доказани ползи от музиката

Вижте до какви изводи достигат различни учени
    13 януари 2014, 10:54 a+ a- a

Независимо дали става въпрос за слушане, пеене или свирене на музикален инструмент, музиката носи не само наслада, но огромни ползи за човешкия организъм. Вижте кои са най-големите от тях според учените.

1. Намалява стреса. Когато сме уморени, ние интуитивно избираме релаксираща музика. Според учените обаче бавната класическа музика има много по-добър ефект, стига да не увеличаваме прекалено звука.

2. Увеличава издръжливостта. Според едно изследване слушането на музика може да подобри издръжливостта ни с 15% при спортни натоварвания, упражнения и тренировки.

3. Подобрява настроението ни. Слушането на музика води до отделяне на допамин – хормон, който се отделя при изпитване на някакво удоволствие (например при хранене или секс). Тук обаче е важно да се отбележи, че това важи за любимата ни музика.

4. Прави ни по-щастливи. Според учените пеенето в група ни кара да се чувстваме по-щастливи и уравновесени.  То има успокояващ ефект върху ума и тялото. Освен това хората, които пеят редовно, дишат по-ефективно.

5. Увеличава продуктивността ни. Според учените само минута и половина слушане на рок музика може да ни направи по-работоспособни. Психологът Томас Хаморо-Пресмузик предлага една много лесна рецепта за продуктивен ден: 90 секунди рок музика точно в 11.30 часа.

6. Увеличава шансовете ни за успех в живота. Учените открили забележителна зависимост: умението да свириш на някакъв музикален инструмент, придобито в детството, значително повишава шансовете за успех в живота.

7. Прави ни по-умни. Никога не е късно да се научим да свирим на някакъв музикален инструмент. Според учените това може да повиши IQ-то ни с до 7 точки. Свиренето на музикален инструмент подобрява речевата и мозъчна функция, засилва способността за общуване и паметта.

8. Влияе на възприятията ни. Експеримент на учени установява, че след като изслушали една песен, участниците били склонни да интерпретират неутрален израз/образ като тъжен или радостен, в зависимост от мелодията на песента. Т.е. любимата музика е в състояние бързо да оправи настроението ни.

9. Повишава креативността ни. Това обаче не важи за силната музика. Учените открили, че умереният шум (около 70 децибела) влияе положително на творческия ни потенциал. Нито абсолютната тишина, нито прекалено високият шум ни помагат да мислим по-креативно.

10. Повишава концентрацията ни. Това важи особено за класическата музика. Според едно проучване симфониите от 18 век повишават концентрацията на мозъка при  интелектуален труд.

Над 160 електронни услуги са достъпни в обновения портал на НАП
    Приходната агенцията е лидер сред е-администрациите
    PwC: Здравните и кибер рисковете са сред основните притеснения на бизнес лидерите по света
    3/4 от изпълнителните директори очакват по-стабилна глобална икономика през 2022, показва глобално проучване на консултанската компания
    Онлайн продажбите и интернет потреблението у нас отчитат стабилен ръст през 2021 г.
    Секторът има потенциал за нов растеж, тъй като все още едва 52% от фирмите в България имат уебсайт, а 11,8% продават онлайн