Какви предизвикателства към традиционните медии и маркетинг специалистите отправя тенденцията на едновременно гледане на телевизия и сърфиране в Интернет с мобилни устройства?
„Вторият екран” навлиза все по-осезаемо в живота ни и редица индустрии се опитват да намерят начин да спечелят от този феномен. Тенденцията потребителите да гледат телевизия и едновременно да коментират живи предавания в социалните мрежи чрез смартфоните или таблетите си отправя сериозно предизвикателство към традиционните медии и маркетинг специалистите. Те се опитват да се адаптират към новата среда, като експериментират чрез различни платформи.
Какво сочат данните?
• През първото тримесечие на 2013 по данни на Business Insider 46% от притежателите на смартфони и 40% от притежателите на таблети в САЩ са използвали устройствата си ежедневно, докато са гледали телевизия.
• 53% от потребителите със смартфони и таблети са били ангажирани със социално-медийна активност, свързана с това, което гледат по телевизията.
• 23% от ползващите „втори екран” чрез таблет и 13% чрез смартфон са си купили рекламиран им продукт, сочат данни на Nielsen.
• Обемът коментари в социалните медии, свързани с телевизионно съдържание, е нараснал с 363% през 2012.
2014 – годината на „социалната телевизия”?
Новите потребителски практики налагат намирането на адекватен отговор от страна на телевизиите. Все повече медийни компании се опитват да открият начин да превърнат това „разсейване” в печалба, отбелязва Economist.
Очакванията на анализатори са, че промяната вероятно ще доведе до повече живи предавания, които стимулират активното участие на потребителите чрез „втория екран”. Някои медии като британската Sky вече пуснаха специални приложения, които да насърчават комуникацията със зрителите чрез социалните мрежи по време на ефир. Наскоро Nielsen се договори с Twitter за измерване на популярността на телевизионни програми в социалната мрежа.
Някои анализатори дори твърдят, че от канал за обратна връзка в социалните медии, „вторият екран” има потенциал да се превърне в основен. Други считат, че 2014 ще е годината на „социалната телевизия”.
Възможности и предизвикателства за маркетолозите
„Вторият екран” предлага възможности и за маркетинг специалистите. Те вече ще могат да разширят обсега на телевизионната реклама и до дигиталните потребители. Новата среда обаче крие и рискове. Компаниите може да започнат да рекламират продукт на „втория екран”, докато зрителят гледа телевизионна реклама на конкурентен продукт, предупреждава експерт, цитиран от Economist. Трябва да се внимава и зрителите да не бъдат затрупани с твърде много реклами. „Съществува тънка линия между предоставянето на информацията, която зрителят би искал, и досаждането”, коментира пред Economist представител на NBCUniversal.
Докъде ще стигне възходът на „втория екран”, предстои да видим.