вторник, 21 януари 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13694 прочитания

    Автомобилната индустрия и ИКТ секторът у нас привличат най-много немските компании

    Да очакваме ли нови немски производители на автомобилни части у нас и какво е нужно за повишаване на германските инвестиции, вижте какво сподели в интервю за Economy.bg д-р Бено Бунзе, управител на Германската държавна агенция за инвестиции и търговия
    08 април 2013, 11:53 a+ a- a

    От октомври 2012 д-р Бено Бунзе е управител на Германската държавна агенция за инвестиции и търговия (GTAI). Преди това в продължение на шест години той изпълнява длъжността президент и изпълнителен директор на Германо-американската търговска камара. Бунзе е заемал редица постове във Федералното министерство на икономиката и технологиите. Дипломатическите му назначения включват различни позиции в посолството на Германия в Япония и в мисията на Федералната република в ООН.
    Д-р Бунзе има докторска степен по право от Университета в Мюнстер и магистърска степен по публична администрация от Университета в Хартфорд (САЩ).

    Потърсихме Д-р Бунзе по повод участието му на 11 април в София в пресконференция на тема „20 години германска икономика в България”. Той беше и гост-лектор на конференцията „Германия – страна на иновации”. Организатор на конференцията е Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК).

    Свързани новини

    Д-р Бунзе, как се развиват българо-германските икономически отношения?
    Германия е един от водещите инвеститори в България и вторият най-голям търговски партньор на страната. Никоя друга страна не купува толкова много стоки от България като Германия. Вносът от Германия според данни на Евростат за миналата година е нараснал с 12%. Все пак това е доста под нивото от 2008, когато е отчетен рекорд. Принципно българският пазар е интересен за фирми от всички браншове. За съжаление част от немските фирми в България съобщават и за трудности. Това обяснява защо някои компании решиха да се изтеглят от България. Можем да посочим примери от енергийния и строителния сектор. Все пак това се единични случаи.

    Колко германски компании развиват дейност у нас и обратно?
    Имаме данни за над 1000 германски компании на българския пазар и за над 100 български в Германия. Правим всичко, за да може България да е по-позната като възможен икономически партньор. И обратно, бихме се радвали, ако повече български компании стъпят на пазара в Германия. Българските фирми, които присъстват в Германия, са предимно от секторите "Машиностроене", "Търговия и дистрибуция", "Туризъм", "Хотелиерство", "Информационни и комуникационни технологии (ИКТ)". Всички български компании, които са заинтересовани от германския пазар, могат да се обърнат към Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) в София или директно към нас (Германска държавна агенция за инвестици и търговия) в Берлин.

    Германия е петият най-голям инвеститор в България. Какво е нужно, за да има повече немски инвестиции у нас?
    Интересът на немските фирми принципно е голям. За да нараснат немските инвестиции обаче са необходими някои предпоставки. Германските компании биха желали да има ясни и спазвани от всички правила, да имат надеждни партньори и да имат възможност да планират поне в средносрочен план. Вместо това миналата година например станахме свидетели на бърза промяна на закона за възобновяемите енергийни източници. Някои германски строителни компании в България се оплакват от нередности при търговете за обществени поръчки. Друга предпоставка за ръст на немските инвестиции биха били, разбира се, добре обучените кадри. Все повече немски компании се оплакват, че трудно намират добре образовани специалисти. Липсват професионални училища, които да осигурят реална практическа подготовка. Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и редица немски предприятия стартираха пилотни проекти за насърчаване на професионалното образование. Немските компании, които се интересуват от българския пазар, и се нуждаят от специалисти, трябва да калкулират и разходите по търсене и съответно по вътрешна подготовка на квалифицирани служители.

    В кои сектори има потенциал за повишаване на немските инвестиции?
    Принципно всички сектори са интересни за немските компании. Особен интерес към българския пазар обаче има от страна на немската текстилна индустрия, от немски производители на автомобилни части както и от ИКТ сектора.

    Значението на автомобилната индустрия у нас в последно време нарасна. Можем ли да очакваме нови немски производители на автомобили или автомобилни части в България?
    Германската държавна агенция за инвестици и търговия наблюдава още от няколко години растящ интерес от страна на международни компании от автомобилната индустрия към българския пазар. В последно време нови немски производители на автомобилни части стъпиха в България. Други разшириха дейността си. Причината за това е, че алтернативни пазари като този в Северна Африка станаха непривлекателни за немските производители на автомобилни части. Изборът на инвестиционна дестинация зависи особено от наличието на добре подготвени специалисти. Солидна професионална подготовка със сигурност би повишила интереса на немските компании към българския пазар.

    Как оценявате бизнес климата в България?
    Фактът, че присъстващите от много години в България немски компании продължават да разширяват дейността си, говори сам по себе си за българския пазар. Ниските заплати и изгодните данъчни ставки обаче на са достатъчни за добрия бизнес климат. Както в повечето страни, намаляването на бюрокрацията също е важен въпрос.

    Германската държавна агенция за инвестици и търговия наскоро проведе проучване за топ пазарите за износ през 2013. Какво показа анализът ви? Кои са пазарите на бъдещето и с какво се отличават те?
    Класическите пазари като страните от БРИК (Бразилия, Русия, Индия и Китай) остават важни, но с нашето проучване искахме да анализираме потенциалните пазари на бъдещето. Като особено привлекателни пазари през 2013 нашето проучване сочи Тайланд, Гана, Нигерия, Чили, Канада, Полша и трите прибалтийски страни – Естония, Латвия и Литва. Всички тези страни се отличават с много висок икономически растеж, стабилна бизнес среда и атрактивен пазар.

    Ще запази ли Германия ролята си на икономически локомотив на Европа?
    Германска икономика успя да се утвърди въпреки трудната среда и продължаващата напрегната ситуация в еврозоната. Като цяло 2013 ще бъде една изпълнена с предизвикателства година. Актуалните прогнози сочат нисък икономически растеж за тази година, а за 2014 – съживяване. Потребителското доверие в Германия в момента е на много високо ниво. Предстои да видим как кризата в еврозоната ще се отрази на потреблението в страната.

    Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    Брюксел: Британски фирми може да не получат достъп до европейския пазар
    Търговията между Великобритания и Европа ще е възможна само, ако страната се съгласи да спазва някои от изискванията на Съюза
    преди 3 часа
    Япония ще разработва 6G
    Системата трябва да влезе в експлоатация през 2030 година
    преди 3 часа
    Сърбия и Косово възстановяват полетите помежду си
    Директен полет от Белград до Прищина ще има за първи път от над 20 години насам
    преди 4 часа
    Макрон и Тръмп сключиха „данъчно примирие“
    Двете страни ще търсят изход от напрежението, свързано с въвеждане на нови данъци и повишаване на вече съществуващи такива
    преди 4 часа
    Кои са 10-те топ риска за бизнеса в България и в света?
    Вижте какво разкрива глобалното проучване „Алианц Риск Барометър“
    преди 6 часа
    Японската централна банка повиши прогнозата за икономиката
    Лихвените проценти ще останат непроменени или ще бъдат допълнително понижени, докато страната не достигне 2% инфлация