Какви възможности за кариерно развитие предлага компанията и какво я прави предпочитан работодател, пред Economy.bg разказва Васил Нейчев, старши мениджър „Системи за управление и поддръжка“ в А1 България
Васил Нейчев, старши мениджър „Системи за управление и поддръжка“ в дирекция „ИТ и дигитална трансформация“ в А1 България
А1 е водещ доставчик на дигитални услуги и телекомуникационни решения в България. Компанията предоставя мобилни и фиксирани услуги, високоскоростен интернет, интерактивна, цифрова и сателитна телевизия, четири собствени спортни канала с марката MAX Sport, платежни услуги, ICT, cloud и IoT бизнес решения на над 4,8 милиона клиенти. През 2020 г. A1 България отчита приходи от 513,8 млн. евро, а сравнимата EBITDA e 192,4 млн. евро.
Компанията е част от A1 Group - водещ телекомуникационен доставчик в Централна и Източна Европа с повече от 25 млн. клиенти. A1 Group оперира в седем държави: Австрия, България, Беларус, Хърватия, Словения, Северна Македония (А1) и Сърбия (Vip mobile). Приходите на A1 Group за 2020 година са 4,55 милиарда евро, а сравнимата EBITDA e 1,58 милиарда евро. Портфолиото на A1 Group включва гласова телефония, високоскоростен интернет и мултимедийни услуги, както и решения в областта на високите технологии, преноса на данни и онлайн разплащанията. Групата разполага със стабилен акционер в лицето на América Móvil – един от най-големите телекомуникационни доставчици в света.
Какви възможности за кариерно развитие предлага компанията, какво я прави предпочитан работодатели и какви професионалисти стоят зад нейния успех, пред Economy.bg разказва Васил Нейчев, старши мениджър „Системи за управление и поддръжка“ в дирекция „ИТ и дигитална трансформация“ в А1 България.
Име: А1 България ЕАД
Сфера на дейност: телекомуникации и технологии В България е от: 1994 г.
Брой служители глобално: близо 18 000
Брой служители в България: близо 4 000
Офиси в България: Централен офис, София, кв. Захарна фабрика ул. Кукуш 1
Основни продукти/марки: А1 Xplore TV, A1 Wallet, MAX Sport
Клиенти/Пазари: над 4,8 млн. корпоративни и индивидуални клиенти
Кога е създадена компанията и откога присъства в България?
Компанията е основана през 1994 година, но реално считаме 1995 година за първа, тъй като тогава тя започва да предлага мобилни услуги на пазара. Като организация вече има над 25-годишна история, въпреки че А1 в момента няма почти нищо общо с компанията, която е започнала дейност преди четвърт век. От мобилен оператор тогава днес А1 се е превърнал в доставчик на телекомуникационни и ICT решения.
С какво се занимава компанията – кои са основните продукти, услуги?
Изреждането им би отнело значително време, но може да ги обобщим като телекомуникационни услуги, включително мобилни и фиксирани, платежни услуги и дигитални решения. Освен като телеком А1 работи и като IT компания с разнообразни ICT и IoT решения, базирани на NB-IoT технологията, системна интеграция, Cloud и хостинг услуги, сред които и Exoscale - oблачна платформa за разработване и хостване на модерни бизнес приложения чрез стандартни DevOps инструменти. Дигитализацията е основният ни фокус – както на вътрешните процеси, така и на клиентското преживяване и на бизнеса на клиентите.
Централният офис на А1 в София
Кои са основните пазари и клиенти на компанията?
А1 присъства в живота на над 4,8 милиона индивидуални и бизнес клиенти в България. Ние развиваме разнообразно портфолио от услуги, които отдавна надхвърлят рамките на телекомуникациите. Като пример бих посочил ICT услугите за бизнеса, включително софтуерните и дигитални решения. Трудно би било да изброя клиентите ни, но мога да кажа, че те са както от корпоративния свят, така и от малкия и среден бизнес.
Част от работата на колегите, които се грижат за мрежата на А1, която обичайно остава зад кадър
Къде има офиси компанията по света? Колко офиса има в България?
Имаме офиси и магазини в повечето населени места в страната. Ако говорим на ниво A1 Group, компанията ни оперира в 7 държави - Австрия, България, Беларус, Хърватия, Словения, Северна Македония (А1) и Сърбия (Vip mobile).
Колко и какви специалисти работят в компанията?
В А1 България работят близо 4000 служители с разнообразни сфери на компетентност – телекомуникации, ИТ, софтуерни разработчици, маркетолози, специалисти по продажбите. В IT направлението, в което аз работя, вече сме близо 200 души, което е ясен знак за важността, която А1 поставя върху развитието на иновативни дигитални решения и ICT услуги.
Александър Димитров, главният изпълнителен директор на А1 България, по време на вътрешното събитие по повод ребрандирането на компанията през май 2018
Какви хора най-често търси компанията - с какъв опит, познания, умения, технологии?
Бих могъл да говоря най-вече за направление ИТ и дигитална трансформация. При нас има възможности и позиции с разнообразни технологични компетенции. Сред ключовите позиции, за които в момента се стремим да привлечем още нови колеги, са софтуерни инженери в следните направления: React JS, React Native, Java Script, .Net Core , Java. Имаме позиции също и за Data analysts, Big data инженери, DevOps инженери, системни администратори, специализирани в работа с Linux и Windows.
Офис пространствата в А1 се отличават с модерен и удобен дизайн
Компанията отворена ли е за хора с малък опит и старт на кариерата? Има ли стажантски програми?
Категорично да. По отношение на нивото на опит някои от проектите, по които работим, са подходящи за експерти с дългогодишен опит. Но има и много други, за които бихме се радвали да привлечем и хора, които работят в сферата от 1-2 години. Даваме възможност и на млади специалисти да се присъединят на стажантски позиции. Стажантската програма на А1 е с продължителност между 3 и 6 месеца и се заплаща. Горд съм да споделя, че над 30% от стажувалите в А1 през годините след това са станали наши колеги.
Вътрешно събитие „Рецепта за успех“ за отличаване на топ служителите на компанията. На снимката Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, връчва отличие на Ясен Цветков
Кои са основните технологии, които се използват в компанията?
Стремим се да внедряваме последните утвърдени технологии в софтуерното инженерство в A1. Езиците и технологиите, които ползваме, са многобройни, но основните са: .Net Framework, .Net Core, React JS, React Native.
Все по-широко използваме Microservice oriented architecture, като следваме DevOps методологията с пълно автоматизиране на процеса на разработка чрез unit test, CI\CD, Automation builds with Azure Pipelines, Testing automation.
За да гарантираме безпроблемно работещ софтуер, при създаването му следваме следните Design Paterns: Event-Driven Architecture, Health Check, Cross-Cutting Concern Patterns, Command Query Responsibility Segregation (CQRS).
Част от работата на колегите, които се грижат за мрежата на А1, която обичайно остава зад кадър
Как се въвеждат новите служители в компанията?
Имаме разработени доста добри процеси, затова всеки нов член на екипа трябва да се запознае в началото с основните принципи на работата. Всеки от новопостъпилите ни колеги има и ментор с повече опит, така че да се чувства не само добре дошъл, но и бързо да може да навлезе в естеството на задачите си и да се развива.
Офис пространствата в А1 се отличават с модерен и удобен дизайн
Какви са възможностите за кариерно развитие и какви обучения предлага компанията?
Няма да е пресилено, ако кажа, че възможностите са огромни. А1 развива редица програми в тази посока, сред които са Клубът на знанието, ICT Академия, Cisco Club. Освен това във всяко направление в компанията осигуряваме възможности за специализирани обучения според необходимостта на конкретния служител. Имаме например повече от 100 инженери със сертификат от партньорите ни от Cisco, Amazon или Nokia.
Какви придобивки предоставя компанията и какво я прави предпочитан работодател?
Предлагаме модерна работна среда със съвременни технологии и дигитална комуникация. Компанията предоставя гъвкавост и свобода на работното време и място, както и разнообразни възможности за учене и професионално усъвършенстване. Имаме и множество програми за признание и кариерно развитие, които дават много възможности.
Лятното градинско парти на компанията през 2019
Не на последно място бих посочил и атрактивното възнаграждение според представянето и допълнителните придобивки. В централния офис например има безплатен паркинг, специално оборудван фитнес център, кътове за отдих, детска градина за децата на служителите и лекар. Всички служители имат допълнителна здравна застраховка и получават подарък за рожден ден и новородено дете. Организират се и много инициативи с фокус върху здравето, семейството и баланса между работа и личен живот.
Тиймбилдниг
Какво не знаят хората за компанията, а е важно да знаят според Вас?
Според мен вече все повече хора знаят, но нека да го подчертая още веднъж – А1 отдавна вече не е само телеком. Развиваме се усилено в създаването и предоставянето на дигитални решения и високотехнологични услуги.
Кадри от вътрешно събитие „Гордея се с труда на моите родители“
Все повече сме и IT компания, която дава отлични възможности за работа за IT специалисти с различни по тип и ниво на опит компетенции. Нещо повече, при нас те имат възможност да работят по много и различни интересни проекти за вътрешни и външни клиенти, и съвместно с колегите ни от останалите компании в A1 Group.