CEO-та на водещи компании у нас споделят пред Economy.bg най-важните поуки, които са извлекли по време на пандемията
Кризата с коранавируса изправи бизнес лидерите пред напълно нова ситуация. Наложи им се да навигират в среда с много въпросителни, да реагират бързо и да се адаптират към промените.
Какви бяха най-важните лидерски уроци при овладяването на ковид кризата? Economy.bg попита CEO-та на водещи компании у нас.
Представяме ви Михай Болдижар, генерален директор на „Роберт Бош“ и представител на Група „Бош“ в България:
Коя беше най-голямата трудност за Вашия бизнес от началото на ковид кризата?
Още през февруари 2020 усетихме известни закъснения във веригата за доставки и в логистиката, но към този момент нямахме яснота колко сериозна е или ще стане ситуацията, нито че коронавирусът ще доведе до глобална пандемия. След това, през март, осъзнахме, че проблемът е много по-деликатен и сложен, и започнахме да разработваме различни работни сценарии, за да осигурим както бизнес операциите, така и здравето и безопасността на нашите служители, което беше и продължава да е основен приоритет за „Бош“.
Като оставим настрана здравната криза, се изправихме пред редица предизвикателства, сред които спадовете и ръстът в производството, прекъсванията във веригата за доставки, дистанционният режим на работа за повечето от нашите колеги и гарантирането на работните места. Същевременно осигурявахме конкурентоспособност на бизнеса и вземахме много деликатни и бързи решения.
Както отбелязах, преходът към работа от вкъщи беше едно от големите предизвикателства за нашата компания. Благодарение на факта, че „Бош“ предлагаше на своите служители тази възможност още преди пандемията, но само по няколко дни месечно, трябва да призная, че имахме известна преднина в началото в сравнение с други компании благодарение на съществуващата инфраструктура. Независимо от това, преминаването в дистанционен режим на работа не беше лесна задача. Трябваше да преосмислим и трансформираме няколко дневна в 21-дневна възможност за работа от вкъщи за повечето от колегите ни, чиито дейности не изискват физическо присъствие. След като определихме рамката, мога да потвърдя, че годината като цяло беше голямо предизвикателство, тъй като въздействието на пандемията от COVID-19 върху автомобилната индустрия и нашия бизнес имаше множество аспекти.
Какво бихте променили, ако бяхте изправени пред същата ситуация днес?
Въпреки пандемията и краткосрочния ефект от нея, „Бош“ постигна благоприятни резултати през изминалата година. Успяхме да се справим добре с тази предизвикателна ситуация: бизнес резултатите са задоволителни, нямаме съкращения на персонала, колегите ни са оптимистично настроени, нивото на производителност изглежда добре, компанията е стабилна и продължаваме да бъдем доверен партньор и предпочитана марка в региона. Така че, ако днес трябва да се изправя пред същата или подобна ситуация, в ролята си на генерален мениджър и представител на „Бош“ групата за България и Румъния, бих взел същото решение - да приобщя и да се доверя на хората, с които работя.
Докато служителите разчитат на бизнес лидерите да вземат най-добрите решения за компанията и тяхното професионално бъдеще, организацията и нейният управленски екип разчитат на своите хора, за да се развиват и да се движат напред. Успяхме да преодолеем този период и да отговорим на предизвикателствата, като възприехме модела на приобщаващо лидерство, основан на доверие, прозрачност и комуникация. Демонстрирахме бързина, гъвкавост и адаптивност и останахме близо до всички наши служители и техните потребности. Постиженията ни през изминалата година се дължат на всички мои колеги, като се започне от хората, отговорни за търговските процеси и производството, и се стигне до ангажираните с научните изследвания и развойната дейност.
Убеден съм, че в такива неспокойни времена лидерите не трябва да вземат решения сами и е наложително да включат в процеса всички хора, работещи в компанията. Този подход прави промяната много по-лесна за приемане и улеснява изпълнението на решенията. Освен това вярвам, че възможности съществуват дори по време на криза. Ключът тук е да бъдем отворени и гъвкави, за да превърнем предизвикателствата и несигурността в конструктивни действия, насочени към повишаване на конкурентоспособността на компанията.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Лидери в криза: Уроците на Румен Иванов, DHL Express България
Лидери в криза: Уроците на Боян Иванов, StorPool Storage
Лидери в криза: Уроците на Радослав Николов, SAP Labs България
Лидери в криза: Уроците на д-р инж. Боряна Манолова, Siemens България