Мъжете се занимават с изкуство и компютърни игри предимно с цел удоволствие и социални контакти, а жените - с цел себеразвитие
В САЩ за 2010 потребителите са изразходвали близо 30 млрд. долара за свои хобита и различни творчески дейности и 25.1 млрд. за видеоигри, конзоли и аксесоари. При този потенциал за маркетинговите специалисти остава въпросът как потребителите решават на кои дейности да посветят от своето време.
Екип от учени от University of Southern California и University of Texas at Dallas провеждат изследване с 287 души, които споделят какво правят в свободното си време и защо са предпочели едно занимание пред друго. Оказва се, че колкото по-запознати се чувстват потребителите с дадена активност, толкова по-стойностна им се струва тя и съответно повече време са готови да й посветят. Инвестицията на време в дадено занимание пък затвърждава усещането за компетентност и лекота, с която се упражнява дадено желано от потребителя поведение.
С времето хората формират своя стил на живот, придържайки се към набор от дейности, в които се чувстват експерти, посочват учените. Те обособяват мотивите на потребителите при избора на дадено занимание в три групи. Първата група са т.нар. „хедонистични мотиви” - стремеж да се получи удоволствие. Втората група мотиви са „социалните мотиви” – желанието за общуване с други хора. Третата група са мотиви, свързани с личностното развитие и себеутвърждаването.
Според резултатите от изследването дори дадена дейност да доставя на потребителя удоволствие, да отговаря на неговата нужда за общуване или себеразвитие, ако той не смята, че се справя добре, би могъл да страни от участие в нея. От друга страна, тъй като някои занимания изискват сходни умения, е възможно дадена дейност да изглежда по-привлекателна благодарение на друга. Например, ако даден потребител обича да кара ски, би могъл да прояви по-голям интерес към сноуборд.
Проучването подсказва и някои различия в мотивацията и предпочитанията на двата пола. Изглежда мъжете се занимават с изкуство и компютърни игри с цел удоволствие и социални контакти, докато за жените ръководният мотив и за двете занимания е желание за личностно развитие. Обратно - при водните спортове представителите на нежния пол търсят най-вече удоволствие, а на силния пол – себеразвитие. Почитателите на фитнеса, представители и на двата пола, се мотивират повече от желанието си за постигане на лични резултати и в по-малка степен от желанието за социални контакти.