Вижте какво мислят мениджъри от компаниите, признати за „Най-добри работодатели” в проучването на Aon за 2014
Спрямо 2013 година се наблюдава 10% скок в нивото на ангажираност на служителите в България и за 2014 година то е 64%. Най-добрите компании успяват да задържат високото ниво на ангажираност на своите служители и средно то е 83% за 2014 година (бележи ръст с 1% спрямо 2013 година). Това показват резултатите от проучването на Aon България, което отличава най-добрите работодатели и се провежда за осма поредна година у нас.
Кои са най-важните фактори, които влияят на ангажираността на служителите, попитахме мениджъри от компаниите, отличени като „Най-добри работодатели” за 2014 година. Вижте какво споделят победителите:
„САП Лабс България” - Първо място в категория „Средни и големи компании”
Корнелия Венева, мениджър „Човешки ресурси”, „САП Лабс България”:
От наша гледна точка, най-важните фактори, които влияят на ангажираността на хората в компанията, които бяха потвърдени от проучването за на AON Hewitt за най-добрите работодатели, са възможностите за учене и развитие, усещането за принос към продукта на организацията и за автономност, организационната култура и среда, качеството на мениджмънта и репутацията на компанията и, разбира се, социалните придобивки.
По отношение на нашите колеги в SAP Labs България имаме същата философия, каквато имаме по отношение на нашите продукти - индивидът е в центъра. Голяма част от живота ни протича именно в работата, където учим, създаваме се като професионалисти, реализираме потенциала си.
Основен мотиватор за хората в компанията е нашият бизнес. Гордеем се, че работим с най-съвременни методологии и процеси за производство на софтуер, че създаваме продукти, които помагат на световни компании да бъдат по-ефективни. Нашият софтуер помага на потребителите да свършат по-добре и по-бързо работата си и в крайна сметка клиентите ни да получат най-добрия продукт или услуга. Изключително важна за мотивацията на всеки от нас е и социалната среда – екипа ти, колегите от останалите екипи, приятелствата, общностите по интереси. В компанията имаме атмосфера, в която не се притесняваш да споделиш обратната си връзка, а напротив - тя е оценявана високо, защото помага на продукта или екипа да стане по-добър. Удовлетвореността на колегите от нивото на мениджмънта е високо и това е много съществено за дългосрочната им мотивация.
Проучването показа, че културата на компанията на „фокус върху хората“ и възможностите за учене и развитие са съществени съставки на мотивацията на ангажираността на хората. Компанията има много позитивен и хуманен дух и вярва, че всеки е талант, в чието развитие трябва да инвестира.
Много важен мотиватор безспорно е богатият пакет от социални придобивки, който сме разработили, и смея да твърдя, че сме включили в него почти всичко, което се среща на пазара на труда. Допълнително репутацията ни на най-добър работодател е съществен източник на гордост за всеки от нас.
„Шнайдер Електрик” - Трето място в категория „Средни и големи компании”
Елена Ватрачка, мениджър човешки ресурси в Глобалния завод на „Шнайдер Електрик” в България
На първо място, това е културата в компанията – отношенията между колегите, атмосферата и работната среда. Следва доверието в мениджмънта – ако служителите вярват, че мениджърският екип знае какво прави, и са готови да следват решенията им, тогава ангажираността е висока. Има и други фактори – като възможности за развитие, възнаграждение, придобивки. Но първите две според мен са критични за ангажираността.
„Тавекс” - Първо място в категория „Малки компании”
Мария Савева, мениджър „Човешки ресурси“ в „Тавекс”
Постигането на ангажираност на служителите е процес, който включва в себе си множество компоненти. Няма точна рецепта, защото факторите, които оказват влияние, са много и имат различен приоритет в съзнанието на всеки един човек.
Все пак като основни фактори, които мога да посоча, са:
Екипът – За ангажираността на служителите изключително голямо значение имат колегите и отношенията помежду им. За служителите е важно да се намират в хармонична среда, в която хората говорят честно и открито, уважават се и получават добър пример.
Фокус, поставен върху хората – Служителите трябва да усещат в отношението на топ мениджмънта, че компанията ги счита за най-ценния си актив. Тук мога да добавя и факторът Признание, защото на служителите трябва да бъде дадено подобаващо признание за приноса и постиженията им.
Обучение и развитие – Всяка компания трябва да има за цел непрекъснато повишаване на квалификацията и уменията на човешкия си капитал. Тук се включват езикови курсове, обучения, семинари и конференции от различен характер за придобиване на ценни умения и компетенции.
Автономност- Служителите ценят много правото да могат да вземат решенията, които са им необходими, за да вършат работата си добре.
JTI България - Второ място в категория „Малки компании”
Владислав Михов, главен мениджър на JTI България
Естествено, основните и допълнителните придобивки имат голямо значение, но те сами не са достатъчни за пълната мотивация на хората, особено при добри и установени професионалисти. Тенденциите показват, че заплатата вече не е факторът, който прави разликата. Много неща са от значение. Например възможностите за развитие на уменията и квалификацията вътре в компанията, възможностите да даваш идеи и пряко да участваш в развитието на бизнеса, професионалното ниво на колегите и мениджмънта, ясното комуникиране на целите и резултатите. Високата ангажираност на служителите е резултат от много фактори, взети заедно, и не е толкова лесно да се постигне, особено в една предизвикателна среда. Затова сме горди, че вече две години сме сред наградените в проучването „Най-добър работодател“.
„Импириъл Табако” - Трето място в категория „Малки компании”
Юрий Курта, маркет мениджър България и Румъния, „Импириъл Табако”
Според мен, ключовите предпоставки са уважение и справедливост, да бъдеш ценен и чут, възможностите за развитие, компетентността и ангажираността на мениджърския екип. Също така мисля, че е важно екипът да има общо предизвикателство. Преодоляването на едно сериозно предизвикателство има силно обединяващ и мотивиращ ефект.
С какви конкретни инициативи и програми "Най-добрите работодатели" в България за 2014 успяват да ангажират служителите си, очаквайте в Economy.bg