понеделник, 26 октомври 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2946 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec

    Миклос Шмит, управител на глобалния център за бизнес услуги на Cargotec, пред Economy.bg
    02 юли 2020, 10:40 a+ a- a

    Миклос Шмит, управител на глобалния център за бизнес услуги на Cargotec

    Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как Cargotec преминава през настоящата ситуация разказва Миклос Шмит, управител на глобалния център за бизнес услуги на компанията. 

    Cargotec предоставя интелигентни услуги и решения за обработка на товари. Компанията има около 13 000 служители по целия свят. Центърът за споделени бизнес услуги на Cargotec в България - Cargotec Business Services, е създаден в София през 2017 и предоставя услуги в областта на финансите, човешките ресурси и индиректно закупуване за глобалните бизнес направления на Cargotec. Екипът му наброява 350 души.

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    Може със сигурност да се каже, че глобалната икономика като цяло търпи последиците от ситуацията с Covid-19. Някои сектори поеха тежък удар, други бяха по-слабо засегнати, а за някои дори ситуацията донесе позитиви. При всички случаи повечето сектори в икономиката преминават през фаза на адаптация и трансформация и мисля, че точно това е ключовата дума - трансформация. Напасване към новите или променени нужди на нашите клиенти, подобряване на процесите и ефективността, за да отговорим на особеностите на новата реалност - ето това са основните стълбове на промяната, която тече в нашия и в много други сектори на икономиката. Нашата индустрия е свързана със световната търговия и по тази причина ние също трябваше да пренастроим очакванията си за тази година. Cargotec обаче е в много силна позиция в индустрията и ние използваме този период, за да обърнем ситуацията да работи в наша полза и да излезем от нея по-силни. 

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    Оптимизирането на разходите винаги е било част от всеки бизнес не само по време на криза или глобален икономически срив. Независимо колко трудна е ситуацията обаче в Cargotec ценим нашите хора и таланти. Натрупаните знания са от критична важност за нашия бизнес и ние намираме други начини за намаляване на разходите и спестяване на средства, които да нямат отрицателен ефект върху служителите, където това е възможно. Трудно е да се постави цена на знанието и таланта. 

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
    Ние вече имахме въведена политика за работа от дома и преди ситуацията с коронавируса. Развитата ни IT инфраструктура ни позволи бързо да въведем работата от дома още в първия ден на обявяване на извънредното положение в България. Въпреки че никога дотогава не бяхме пускали всичките 350 служители да работят от вкъщи по едно и също време, аз съм много горд да споделя, че не срещнахме никакви проблеми в този процес нито за колегите в София, нито за бизнес подразделенията на Cargotec, на които предоставяме услуги от София  

    Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
    От 18 май офисът ни е отворен и всеки от служителите, който иска да работи от офиса за определен период от време, е добре дошъл. За нас здравето и сигурността на нашите служители е най-важни, затова въведохме система за посещение в офиса, според която не повече от една трета от служителите могат да са в офиса по едно и също време. Взели сме всички предпазни мерки и работата от офиса не е задължителна, всеки колега може да избира дали да работи от офиса или да остане да работи изцяло от дома си. Тази гъвкавост и свобода, зачитането на семейните и лични обстоятелства на всеки, са част от културата в Cargotec. 

    Имаме график за работа от офиса като служителите, които искат да работят от офиса, идват за една седмица, след което по график работят две седмици от вкъщи, необходимо е единствено да уведомят прекия си ръководител за избраните дни, в които ще работят от къщи и от офиса или ако искат да работят от офиса по-често. Всеки петък в целия офис се извършва дезинфекция. В сградата, в която е офисът на Cargotec в България, също спазваме строги противоепидемични мерки (задължително носене на предпазни маски за лице в общите пространства, не повече от трима души в асансьор и др.) 

    Откакто отворихме офиса за служители, е много приятно да видиш как пространството оживява. Имаме изключително красив офис с много удобства и много от колегите се радват, че могат отново да работят оттам. Все още мнозинството служители предпочитат да работят от вкъщи или да идват по-рядко в офиса и ние уважаваме това. Искаме всеки от служителите да има необходимата гъвкавост за постигане на добър баланс между личния и професионалния живот. 

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
    Не бих ги нарекъл нови правила, защото, както споменах, вече имахме политика за работа от вкъщи и преди кризата. По-скоро се адаптирахме към новата реалност и разбира се, взехме предвид всички изисквания за здраве и безопасност, за да предпазим нашите служители в офиса. Относно политиката за работа от дома - в момента я преразглеждаме и планираме, след като ситуацията с коронавируса се стабилизира, значително да увеличим броя на дните, в които нашите служители могат да работят дистанционно. Все още обсъждаме конкретните детайли и се надяваме политиката да е финализирана до есента на тази година. 

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    Изключително горд съм с екипа ни в България. Периодът, през който всички ние преминаваме, е труден - имаме деца у дома, които учеха дистанционно, психологическия товар от новините за коронавируса и т.н. И въпреки всичко това всички екипи успяха да бъдат толкова ефективни и продуктивни, колкото и преди. В даден момент имахме и много повече работа и колегите успяха да се справят блестящо. Искам да използвам тази възможност и да благодаря на всички колеги за това!

    Колкото до измерването на продуктивността - от центъра в София ние предоставяме бизнес услуги на Cargotec в глобален мащаб и наблюдаваме статистиката  и удовлетвореността на вътрешните ни клиенти на седмична база. По всички статистически показатели е видно, че нашият екип се справя отлично и пандемичната ситуация няма никакъв негативен ефект върху качеството на работата и продуктивността. 

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    В ситуации като тази е важно повече от всякога да слушаме нашите служители - как се чувстват, какво мислят. За нас е ясно, че трудностите дават отражение върху всеки един от нас не само в професионален, но и в личен план. Един пример за това е как много хора не могат да планират отпуските си заради несигурността покрай вируса. Като лидерският екип в Cargotec ние се стремим да изслушваме хората, компанията влага много усилия в чести вътрешни проучвания за това как се чувстват служителите и какво ги тревожи. За щастие тези проучвания показват, че нашите служители в София са сред най-положително настроените в компанията и ние искаме това да остане така като правим всичко по силите си да ги подкрепяме в тези трудни времена. 

    Ключът към това е двупосочната комуникация, да информираме хората какво се случва, накъде вървим, да сме открити, да отговаряме и на трудните въпроси и заедно да празнуваме нашите постижения. В Cargotec винаги сме се стремяли да изграждаме доверие между лидерския екип и хората, а днес това е още по-важно. 

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    За нас, както споменах, откритата комуникация е от ключово значение. Когато хората са добре информирани и са част от процеса на вземане на решенията, е по-вероятно те да са ангажирани. Комуникацията при нас винаги е доста регулярна и предполагам в последните месеци това е още по-видно.

    Независимо от това какви традиции за работа от дома има в една компания, има и предизвикателства абсолютно целият екип да работи дистанционно в продължение на няколко месеца. Не говоря за технически предизвикателства, а за такива, свързани с хората. Изискват се много умения, гъвкавост и упоритост, за да се управлява екип от разстояние и да се поддържа висок дух. Мисля, че ние се адаптирахме към ситуацията доста добре. Екипите организираха различни инициативи, за да останат във връзка - сутрешно виртуално кафе, виртуални физически упражнения, седмични дискусии с всички мениджъри на екипи, за да споделяме информация от първа ръка и да обсъждаме различни проблеми, на които да намираме решения заедно. 

    На глобално ниво един от многото проекти, които стартирахме, е т.нар. Cafe@Connect - виртуално „кафене” на нашата интранет страница Connect, където хора от цял свят могат да обсъждат различни теми, да споделят мислите си, снимки, интересни идеи и др. на по чаша кафе с колеги. 

    Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
    Мисля, че най-голямото предизвикателство за всички е психологическият ефект, който тази пандемия оказва върху всеки един от нас, защото преди всичко ние сме хора и имаме чувства, семейства и любими хора. Тази ситуация е голямо изпитание за всички ни. 

    Що се отнася до предизвикателствата, свързани с работата (не бих ги нарекъл точно предизвикателства), едно от тях е безопасното завръщане в офиса. Искаме да сме сигурни, че правим всичко възможно нашите служители да са здрави и защитени. Ние се грижим за служителите си и в тази нова ситуация новата норма за нас е да се опитваме да правим всичко възможно, за да могат те да се чувстват добре. Убеден съм, че с такъв страхотен екип, какъвто имаме в България, няма предизвикателство, което не можем да преодолеем заедно. 

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle 
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    Дания въвежда изискване за отрицателен PCR тест за българи
    България е считана за „високорискова“ страна
    преди 7 часа
    преди 7 часа
    Новата работодателска организация БРАИТ обединява иновативният бизнес в България
    Тя е наследник на Асоциацията на бизнес клъстерите и е подала документи за участие в НСТС
    преди 8 часа
    Кметът на Пловдив с Covid-19
    Здравко Димитров е на домашно лечение
    преди 9 часа
    Мария Габриел: „Еразъм+“ ще обхване и училищата
    През 2021 90% от работните места ще изискват цифрови умения
    преди 10 часа
    Fibank подписа споразумение с Фонд на Фондовете за кредити с възможност за лихвена субсидия
    Целта на новия инструмент е да улесни достъпа на компаниите до финансиране за преодоляване на негативните ефекти от корона кризата