петък, 20 септември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9696 прочитания

    Как стартира SEEBURGER в България?

    Историята научете от Васил Жеков, Иван Ваклинов и Тодор Манахов, които са сред първите служители на ИТ компанията в България
    17 декември 2021, 16:00 a+ a- a

    Технологичният сектор е един от най-бързоразвиващите се в България през последните години, като предлага все по-разнообразни възможности за ИТ кариера. Страната ни е както притегателна дестинация за световни технологични гиганти, които откриват свои офиси тук, така и благоприятна среда за стартиране и развитие на български компании, които днес са сред водещите работодатели в страната и продължават да разрастват екипите си. Но как започва всичко?

    В новата рубрика на Economy.bg „Как стартират компаниите в България?“ лидери на водещи компании в страната разказват за първоначалната идея, за първите служители, проекти, клиенти и технологии, за трудностите в началото и развитието на бизнеса и екипите през годините.

    Как стартира SEEBURGER  в България, научете от Васил Жеков - Team Leader SAP Development, Иван Ваклинов - Team Leader, BIS Converter, и Тодор Манахов - Team Leader, BIS Adapters. Васил, Иван и Тодор са сред първите служители на компания в България, която стартира дейност в страната през далечната 1999.

    От ляво надясно: Тодор Манахов - Team Leader, BIS Adapters, Иван Ваклинов - Team Leader, BIS Converter, и Васил Жеков - Team Leader SAP Development

    Как стартира компанията в България (кои бяха първите проекти, клиенти, задачи)?
    Тодор: В началото започнахме като типична гаражна фирма. Няколко младежи в апартамент. Работехме по абсолютно непознати теми като интеграции в ентърпрайз, имейл системи като Lotus Domino, Microsoft Exchange както и Интернет Mail и FTP протоколите. Пишехме конектори към VAN (Value Added Network – тогавашният вариант на клауд решенията) провайдърите. Пишехме и на ниско ниво за ISDN комуникацията. Експериментирахме с първите наченки на изкуствения интелект, разработвайки продукт, базиран на невронна мрежа, който да разпознава факсове и да ги преобразува в XML. 

    Васил: Пак тогава интернетът бе все още слаборазвит не само в Германия, а в повечето европейски държави. Масовата комуникация ставаше чрез модеми, а най-доброто бе излезлият вече от приложение стандарт ISDN. Първият ми проект бе реализация на специфичния протокол OFTP върху Windows среда за паралелно управление на 8 модема, по-късно и на 16 ISDN канала за испански клиенти. Много скоро се прехвърлих в областта на разчитането и разпознаването на текстови документи.

    Чия беше идеята да се открие офис в България и защо точно България?
    Васил: Като при много други софтуерни компании по света, историята на нашата започва малко академично. През 90-те години с помощта на германското правителство в ТУ е открит немски факултет с германски преподаватели, като след края на обучението студентите имат възможност да правят учебна практика в немски компании. Така основателят на Зеебургер България Христо Телятинов попада в компанията в гр. Бретен, провинция Баден-Вюртенберг. Собственикът и основател на немската компания Бернд Зеебургер бързо оценява способностите на българските програмисти и големия потенциал на България като място за развойна дейност. Така през март 1999 се основава Зеебургер-Информатик, като в началото лично Зеебургер провеждаше интервютата. 

    Какви бяха първите трудности и как ги преодоляхте?
    Васил: Да основеш компания в България през 1999 беше луда работа, нещо което днес е трудно да си представим. Държавата само преди година и половина бе излязла от хиперинфлацията. Все още масовите банкноти бяха по 10 000 лв. На всичкото отгоре на западната ни граница започна войната срещу Сърбия, а в Горна Баня падаха заблудени бомби. Това обаче бе половината беда. Нямаше офиси, първият ни офис бе една лаборатория в ТУ, а вторият, в който се разраснахме беше в началото един, а после 3 апартамента в един блок. Нямаше комуникации - за да се сдобием с телефон трябваше да чакаме месеци, а за ISDN канал се налагаше да използваме най-различни неформални методи. По онова време все още бе много засилена емиграцията на ИТ кадри най-вече в посока САЩ, но също и към Великобритания и Германия. От моите колеги и приятели над 80% не са в България и до днес. По онова време Зеебургер бе едва ли не първата международна изцяло софтуерна компания тук. Данъците също бяха огромни и достигаха до над 40%, нямаше модерна данъчна система. Вън от всякакво съмнение бяхме единствената компания, която плащаше изцяло по банков път пълните осигуровки и данъци, следвахме цялото трудово законодателство  и бяхме „бяла европейска“ фирма, бих казал първата бяла лястовичка на този пазар. Такива сме и до днес.

    Иван: За нас като млад екип, работата в международна среда беше нещо ново. Голямо предизвикателство беше да работим ефективно с колеги от Германия, използвайки тогава наличните средства за комуникация (предимно e-mail). Ние трябваше да докажем, че ефективността на работата и качеството не отстъпват на тези в Германия, за да оправдаем доверието на висшето ръководство към нас и да реализираме растеж на българския клон на фирмата. Благодарение на постигнатите добри резултати бяха взети решения за бързо разширяване в първите 1-2 години на функциониране на фирмата.

    С какви технологии работихте в началото в България?
    Тодор: Като езици за програмиране работихме наравно на C++ и Java, като сърцето на системата и комуникациите се пишеха на C++, а графичния интерфейс и преобразуването на данните на Java. След време когато големите ни клиенти поискаха продуктите ни да работят на UNIX системи като AIX, HP-UX, IBM Мейнфреймове, преминахме изцяло на Java. Първоначално бяхме доста тясно свързани в екосистемата на Майкрософт, но след като минахме изцяло на Java, хоризонтът ни се разшири драстично.

    Колко и какви служители имахте в началото и какви? 
    Тодор: Компанията стартира с няколко прясно завършили и няколко още незавършили студенти. Имахме малко знания, но бяхме големи ентуасиасти. Искахме да се развиваме и да се учим. Да навлезем в този необятен свят на бизнес софтуера. Имаше толкова много рaзлични интересни теми. Направо не знаеш откъде да започнеш. Още помня първите си код ревюта на кръглата маса в тясната кухня.  Особено ценен беше така нареченият „апартаментен колективен разум“, когато всички в офиса се включвахме в решаването на проблем, с който неуспешно се е борил колега. Едно лято бях отишъл на море и към края на втората седмица ми се обадиха колегите за проблем в имейл адаптера, за който аз отговарях. Оказа се, че проблемът се е показал още първата седмица, но колегите преценили да не ме притесняват и го решили сами, но тогава се проявили странични ефекти и те се отказали да променят повече.

    Иван: За мен лично съществен фактор при вземане на решение да кандидатствам във фирмата беше това, че тя се помещаваше в началото в самия университет (ТУ-София). Това ми позволяваше лесно да работя почасово и да се справям с лекциите и работата. Имайки един малък, но сплотен екип ни позволи да си помагаме без излишни формалности и да развиваме проектите.

    Какво представлява компанията днес? 
    Тодор: Компанията днес е вторият по големина и важност офис на ЗЕЕБУРГЕР след централата. Имаме над 250 служители в България, като сме 200+ в София и към 50 в Пловдив. Продължаваме да сме ключова локация в технологично отношение със стратегически приоритет за развитие в следващите години. Тyĸ ca гoлямa чacт oт paзвoйния цeнтъp и глoбaлния цeнтъp зa ИТ cпoдeлeни ycлyги на компанията, също така имаме и голямо участие в публичния облак на компанията, както и в различните видове iPaaS и FullService решения. 

    Иван: И преди и сега основното за нас е, че ценим хората си и се борим за тях. Стремим се да насърчаваме индивидуалността без да страдат от това екипните взаимоотношения. Подкрепяме инициативи от различен характер и сме отворени и приемаме и нетрадиционни интереси. Под един покрив при нас са активно спортуващи, музиканти, певци и танцьори, планинари, практикуващи даоистки, будистки и хиндуистки практики, както и колеги, отдадени на проекти в помощ на обществото. Приятно ни е да сме заедно и сме обединени от обща цел – принос към успеха на компанията – всеки по своя си начин. 

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Зеебургер Информатик в Jobs.bg тук

    Вижте още:

    Как стартира Scalefocus в България?
    Как стартира Hypoport в България?
    Как стартира Бош Инженеринг Център в България?
    Как стартира Visteon в България?
    Как стартира Acronis в България?
    Как стартира VMware в България?
    Как стартира Sensata Technologies в България?
    Как стартира Центърът за споделени услуги на Atos в България?
    Как стартира Chaos в България?
    Как стартира МенторМейт в България?

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 минути
    Банката на Англия остави лихвите непроменени
    Централната банка коригира прогнозата си за инфлацията в страната до края на годината
    преди 1 час
    преди 17 часа
    Meta купува 3,9 млн. въглеродни кредита в Латинска Америка
    Компанията се стреми към нетни нулеви емисии по веригата на стойността през 2030 г.
    преди 19 часа
    Технологичният застрахователен брокер Cargofort придоби Claims Trans
    С обединението клиентите на логистичния пазар получават още по-оптимизирани и по-персонализирани услуги от един център
    преди 20 часа
    Intel може да получи $3,5 млрд. финансиране от САЩ
    Компанията отговаря на условията за безвъзмездно финансиране
    преди 22 часа
    Tesla дава достъп до своите зарядни на електромобилите на GM
    След като предостави такъв на Ford и Rivian