Историята на компанията научете от Боян Трушев, Head of IT на FIO Systems Bulgaria, част от Hypoport Group, и Николас Шулман, основател на FIO Systems
Технологичният сектор е един от най-бързоразвиващите се в България през последните години, като предлага все по-разнообразни възможности за кариера. Страната ни е както притегателна дестинация за световни гиганти, които откриват свои офиси тук, така и добра среда за развитие на местни компании, които днес са сред водещи работодатели в страната и продължават да разрастват екипите си. Но как започва всичко?
В новата рубрика на Economy.bg „Как стартират компаниите в България?“ лидери на водещи компании в страната разказват за първите стъпки, първите служители, първите проекти и технологии, за трудностите в началото и развитието на бизнеса и екипите през годините.
Как стартира технологичната компания Hypoport в България, пред Economy.bg разказват Боян Трушев, Head of IT на FIO Systems Bulgaria, част от Hypoport Group, и Николас Шулман, основател на FIO Systems. Историята се развива преди около 20 години и започва с основаването на FIO Systems Bulgaria, която през 2019 стана част от групата на „Хипопорт“ (Hypoport Group). Под шапката на Hypoport Sofia в момента работят екипите на дъщерните дружества на Hypoport - FIO Systems и fundingport.
Боян Трушев - Head of IT на FIO Systems Bulgaria, част от Hypoport Group (вляво), и Николас Шулман, основател на FIO Systems
Как стратира FIO Systems, част от Hypoport Group, в България?
Боян: Историята е доста забавна и се развива преди близо 20 години. Николас Шулман, основателят на FIO в Лайпциг, идва на ски екскурзия в България и по щастливо стечение на обстоятелствата отсяда в къщата на моите родители в Банско. По това време аз вече живеех и работех в София и един ден баща ми ми се обади и ми каза: „Знаеш ли, при нас има едно много симпатично момче, което има фирма за разработка на софтуер в Германия и много би желал да се срещне с теб“. Чухме се с Николас, организирахме си среща и той ми сподели плановете си да открие клон в българската столица. По това време аз бях програмист на игри и му показах някои от нещата, по които работех в момента. Той, от своя страна, е голям фен на компютърните игри и остана впечатлен. Покани ме да отида в Германия за известно време и след това получих от него предложение да стартирам клон в София. Така открихме офиса в България и продължаваме да се развиваме и до днес.
Николас: Откриването на офис не беше съвсем случайно решение, защото аз съм от български произход. От гледна точка на немския пазар тогава имахме проблеми, които продължаваме да имаме и до днес, а именно – нямахме достатъчно квалифициран персонал за проектите, по които работим. Ние сме продуктова, а не аутсорсинг компания, и като такава имаме по-дългосрочен стандарт за програмистите, отколкото компаниите, които работят на проектна база. И второ, след като започнахме бизнес в България, стартирахме офис и в Армения. България беше един от двата проекта, които ние започнахме в чужбина, и като немска компания за нас беше важно българската компания да работи много тясно с нашите немски програмисти. В началото беше Боян, после екипът се разрасна. Държахме немските и българските програмисти да работят като един екип.
Кои бяха първите проекти, клиенти, задачи?
Боян: Първата система, която разработихме, беше брокерски софтуер за Sparkasse – голяма банкова верига в Германия. Това беше уеб базирана система, която по онова време представляваше сериозна иновация, тъй като на пазара нямаше такива големи уеб базирани системи. Интересното е, че продължаваме да развиваме и до днес тази система, разбира се, като я пренаписахме на нови технологии. Тя е един от най-успешните продукти на компанията и пазарен лидер в Германия в този сегмент.
Какви бяха първите служители?
Боян: В началото започнахме трима души и всички бяхме програмисти. И до днес екипът в България е съставен главно от програмисти и QA инженери. Останалите роли, като продажби, продуктови специалисти, проджект екип, са позиционирани в Германия с цел да са по-близо до клиентите. През годините не сме спирали да се разрастваме и в момента сме около 50 души. Но целта винаги е била не бързо, а устойчиво разрастване, което да ни даде възможност да приобщаваме хора в екипа, като запазваме идентичността и ценностите, които сме изградили. Сега, вече и като част от Hypoport групата, се стремим да постигнем същото. Много от дъщерните фирми на Hypoport имат намерение да изградят екипи в България и ние се опитваме така да организираме процеса, че да има плавно развитие, с което да осигурим достатъчно време и внимание на новите хора, които идват при нас.
Какви бяха първите трудности?
Боян: Тогава обстановката в България беше доста по-различна в сравнение с днешната. Доста неща се промениха и подобриха. България не беше част от ЕС, имаше доста бюрократични пречки. Инфраструктурата не беше добре развита по това време и във връзка с това имаме интересни истории. Като цяло интернетът в България беше по-бърз от този в Германия, но пък от друга страна, беше ненадежден, защото доставчиците бяха малки фирми, които си правеха квартални мрежи. Опъваха кабели по дървета, сгради, стълбове – висяха навсякъде. Дори имаме забавна история от това време. В един от офисите ни интернетът спираше всеки ден в 18:00 ч. и беше много трудно да намерим проблема, защото по това време хората от поддръжката вече си бяха тръгнали. След доста оплаквания от наша страна и сериозно търсене в крайна сметка успяха да открият проблема. Оказа се, че интернет кабелът минава през входната врата на блока и когато вратата се затвори, интернетът ни спира. Така че имахме трудности и от такъв характер... Проблем беше и намирането на подходящи офиси заради липсата на офис сгради по това време. Първите ни офиси бяха в жилищни сгради и в това отношение също имахме много предизвикателства и интересни истории със съседи и т.н. Трудности имаше и това е нормално като за всяко едно начало, но аз в крайна сметка се радвам, че успяхме да ги преодолеем и да натрупаме ценен опит.
Николас: Не бива да забравяме и бюрократичните трудности, които не само тогава имахме, но и с които генерално се сблъскваш, когато отваряш офис в чужбина. Да координираш всички тези процеси от Германия, не е лесна работа и разбира се, имахме трудности в началото с това. Днес вече имаме административни позиции, които се занимават с това, така че не сме само програмисти в компанията.
Какви бяха първите технологии?
Боян: Ние сме ориентирани в разработването на уеб приложения, което по времето, по което стартирахме, беше голяма иновация. Повечето системи, които са в нашия сегмент, са клиент сървър базирани, но от друга страна, са с по-стари технологии, не ползват уеб технологиите. Така че първоначално ние ползвахме Visual Basic и ASP (Active Service Pages). ASP в бъдещето беше заменена от други технологии. По времето, в което започнахме втората версия на продукта, т.е. на брокерския софтуер, излезе първата версия на .NET Framework-а, така че ние се възползвахме и прехвърлихме нашето приложение на ASP.NET със C#. През годините сме минали през доста технологии, винаги уеб ориентирани. Минали сме през ASP MVC, в момента повечето ни продукти ползват .NET и C# като бекенд. Фронтендът вече се базира на Java Script библиотеки като React и Angular. Опитваме се винаги да сме в час с новите технологии и да развиваме непрекъснато продуктите си. Сега, като част от Hypoport групата, стартираме екипи, които се базират и на различен технологичен стек. Имаме вече екип, който ползва Java, и в момента формираме екип, който ще ползва PHP.
Какво представлява компанията днес?
Николас: Hypoport днес е най-голямата финтех компания в Германия, а отскоро сме част от MDAX, който е номер две индекс на най-големите компании в Германия. 2200 души работят за групата в около 30 дъщерни компании по света. Hypoport България работи предимно за FIO Systems, която е една от по-големите дъщерни компании на групата, но вече и за други дъщерни компании по проекти и продукти, които разработваме изцяло в България. За нас винаги е било важно в каква атмосфера работят хората и да бъдем висококонкурентни не само на пазара на продукти, но и на ИТ пазара на хора. Държим много на развитието на хората в компанията, имаме различни програми, а всеки новоприсъединил се младши служител има свой ментор. Имаме и една друга програма, наречена „10%“. Това означава, че 10% от времето си всеки програмист може да отделя за проекти, които не са част от неговите ежедневни задачи. Взаимствахме тази политика от Силициевата долина, защото така хората могат да се развиват „извън кутията“ и в сфери, които не са свързани пряко с отговорностите им. И разбира се, друго нещо, което за нас е важно, е да поддържаме приятелска атмосфера в екипа и хората да идват с удоволствие на работа, а не просто, за да си изработят часовете. Редовно се събираме и организираме различни инициативи както в офиса, така и извън него.
Боян: Вярвам, че едно от най-големите ни постижения през всичките тези години е екипът, който успяхме да изградим. За мен е чест и удоволствие да работя с тези хора, които са страхотни професионалисти и чудесни колеги. Атмосферата е много приятелска, прекарваме време заедно и извън работа, обичаме да катерим планини, да спортуваме, ходим на почивки заедно. Ако трябва да обобщя с няколко думи какво представлява Hypoport днес, бих казал страхотен екип, интересни и утвърдени продукти, големи предизвикателства и разбира се, много знания и опит, които сме придобили през годините.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на HYPOPORT SOFIA EOOD в JOBS.bg тук
Вижте още:
Как стартира Бош Инженеринг Център в България?
Как стартира Visteon в България?
Как стартира Acronis в България?
Как стартира VMware в България?
Как стартира Sensata Technologies в България?
Как стартира Центърът за споделени услуги на Atos в България?
Как стартира Chaos в България?
Как стартира МенторМейт в България?