понеделник, 29 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4143 прочитания

    Human Synergistics International

    От две години и половина Human Synergistics Bulgaria прилага системата Human Synergistics International. Системата съдържа различни инструменти, които са базирани на сходен теоретичен модел. Три от инструментите работят на личностно ниво
    07 август 2009, 16:50 a+ a- a

    Въпросник Стилове на живот (Life Styles Inventory ™)


    Какво измерва?
    Системата се фокусира върху поведението и начина ни на мислене, а не върху чисто професионални компетенции. „Не мери степен на проактивност в продажбите например, а какво поведение демонстрира човекът. Един професионалист може да е много добър експерт в дадена област, но неговите  поведения да са неконструктивни поради различни причини и да му пречат да реализира потенциала си”, обяснява Анелия Спасова.
    Системата дава профил на изследваното лице по 12 типа поведения, като конструктивните стилове са „Постижение”, „Самооактуализация”, „Хуманистично-насърчаващ”, „Сдружаващ”. Те са балансирано ориентирани към ефективност в работата и към ефективност във взаимоотношенията. Във всеки профил има различно съчетание на всички дванайсет стила. Обикновено се интерпретират най-силно изразените резултати, а обект на програмата за развитие са най-големите отклонения. Препоръките са към конструктивните столове, които са най-слабо изразени. Например, ако човек има високо изразен Конвенционален стил, което означава, че сляпо спазва правилата и процедурите, от консултанта се очаква да е запознат със ситуацията около изследваното лице и да проведе разговор с него дали това поведение е пряко свързано с работната му среда. „Вероятно е изследваното лице да има мениджър с висока стойност на стил Власт. Това означава липса на делегиране, липса на доверие, контрол над всичко, начин на управление чрез принуда, заплаха и т.н. И обикновено хората в екипите на такива мениджъри развиват конвенционални, зависими стилове. А те реално са неефективни, защото такива хора са пасивни и сляпо следват заповеди”, обясни Спасова.
     

    Как работи?
    Въпросникът работи като самооценка и оценка от другите под формата на 360 градуса обратна връзка. Въпросникът съдържа 240 твърдения, като се преценява в каква степен те се отнасят за оценяваното лице. Твърденията са описателни, като например „никога не изпуска контрола”, „харесва да развива другите”. „Обикновено самооценката е реалистична, но тя зависи от мотивацията на човека. Резултатите не се предоставят на трети лица и това също е предпоставка да бъдат обективни”, твърди Спасова. След като оценяваният е описал начина, по който се вижда чрез тези твърдения, резултатите се пренасят в скала, която описва 12-те стила на мислене и поведение. По този начин се изгражда профила на човека. За всеки стил има високи, средни и ниски стойности, а от това в какъв диапазон е резултатът, се правят конкретни интерпретации за ефективността му в работата, анализ и препоръки за развитие.
    Когато има оценка от другите, се съпоставят двата профила. „Там анализът е насочен в две посоки – къде се разминават самооценката и оценката от другите, както и резултатите от стиловете. Понякога се случва да се оценим по-положително и конструктивно, отколкото другите ни оценяват, и обратното”, коментира Спасова.
    Цената на един личностен профил с доклад на база на самооценка 160 евро.
     

    Как се използват резултатите?
    Една от характеристиките на системата е, че залага на това, че промяна е възможна. „Човек има стабилни поведения, които са свързани с неговия характер, предпочитания, детство и т.н., но със сигурност в организационна среда, независимо от своите естествени предпочитания, бихме могли да работим целенасочено върху поведения, които ни правят ефективни”, категорична е Спасова. По думите й начините, от които изследваното лице се възползва от резултатите, е, първо, самоопознаване и след това съставяне на план за развитие, който включва конкретни стъпки за засилване на конструктивните стилове на поведение и намаляване на неконструктивните.
    „Ако човек има проблем да работи в екип, казваме точно на какво се дължи това. Например, ако има висок резултат по опозиционно поведение, означава, че се противопоставя на нови идеи, но не защото има по-добро предложение, а за да спечели влияние”, коментира тя.
     

    Улавя ли манипулация?
    „Трудно е да се манипулира въпросникът, защото няма вярно и грешно твърдение. Има по-положително звучащи и конструктивно изглеждащи твърдения и това е взето предвид. Скалата, която изразява конструктивните поведения, е приспособена към този факт и отразява т.нар. социална желателност, така че тестът е трудно да бъде излъган”, твърди Анелия Спасова. По думите й това се доказва от факта, че резултатите на едни и същи изследвани лица са сходни, освен в случаите, когато има драстична промяна в житейската и професионалната ситуация. Все пак, ако оценката се прави с цел даден служител да бъде повишен, един ръководител не би трябвало да разчита само на самооценката на лицето, а да приложи 360 градуса оценка, съветва Анелия Спасова.
     

    Валидност на инструмента?
    „Тестовете са създадени преди близо 40 години и оттогава постоянно се подобряват. Практиката доказва, че инструментите работят, описват правилно и отговарят на стандартите за валидност и надеждност, адаптирани са и за български условия”, казва Анелия Спасова.
    По думите й оценяваните лица се припознават в резултатите и няма изненадани.
     

    Кой използва системата?
    Като цяло системата е позиционирана за развитие и не се прилага при подбор, тъй като фокусът на инструментите е основно към поведенията, които правят човека ефективен или му пречат да бъде такъв във вече установена работна среда, обяснява Анелия Спасова - Operations & Business Development Manager в Human Synergistics Bulgaria. Практиката й показва, че подобни инструменти за диагностика и развитие използват както международни, така и български компании. „Българските ни клиенти са предимно средни и големи компании. Наскоро средно голяма българска компания приложи почти целия инструментариум. Резултатът беше много интересен, защото видяха нагледно по какъв начин профилите на мениджърите и поведението на лидерите влияе върху организационната култура и обратно - как организационната култура влияе върху резултатите и ефективността на компанията и нейната позиция на пазара”, обясни тя. Често причина да се използва подобен инструментариум е и усещането за проблем, който не може да бъде идентифициран по друг начин.


    Профил на мениджърската ефективност (Management Effectiveness System ™)
    Профил на мениджърската ефективност е статистически валиден процес, чрез който мениджърите получават задълбочена обратна връзка чрез самооценка и 360 градуса оценка. „Този инструмент не е базиран на стиловете на поведение, а оценява 14 мениджърски компетенции в три основни групи – „Задачи”, „Междуличностни умения”, „Личностни умения”. Например той е комуникативен, но когато работи под напрежение, става агресивен. Въпросникът дава информация за това как мениджърът решава проблеми, планира и поставя цели, делегира ги, справя ли се със стреса и т.н.”, обяснява Анелия Спасова.
    Инструментът работи само като 360 градуса оценка. Въпросникът се попълва от оценяваното лице и от поне шест други човека от организацията - подчинени, равнопоставени и ръководител. Обратната връзка е доклад, в който се представя самооценката и оценката на другите. Резултатите се съпоставят с международни норми. „Това е добра основа да си сверят часовниците, защото мениджърските умения са имено тези, с които ефективно управляваме, и са малко или много универсални”, обяснява Спасова.
    Характерно например за България е, че изследваните лица у нас имат по-високи резултати по стил опозиционен, а характерно за него е противопоставяне, конфликтност, желание за превъзходство, негативизъм.
     

    Влияние на лидера (Leadership/Impact®)
    Инструментът „Влияние на лидера” работи като 360 градуса оценка и измерва лидерски стратегии – създаване на визия, наставничество, стимулиране на мисленето, създаване на условия, мониторинг, подкрепа, осигуряване на обратна връзка. „С този инструмент се оценява и влиянието на лидера върху хората, с които работи. С него не се прави личностен профил на лидера, а се съставя профил на поведенията, които предизвиква и мотивира неговото управление в другите”, обяснява Спасова.  Ако лидерът е конструктивен, то профилът на неговото влияние също ще е такова, а хората, които работят с него са стимулирани и мотивирани. И обратното, по профила на неговото влияние може да се направи извод, че не е успешен, защото провокира основно пасивно и агресивно-защитни стилове, които съответно са неконструктивни, и прави хората в компанията неефективни. “Подобни инструменти е трудно да се манипулират - казва Спасова, - защото е малко вероятно един мениджър да е конструктивен, да притежава качества и умения, които искаме да възпитаваме в един лидер, а в същото време хората да не го харесват и да дадат крайно негативни отговори за него. Ако служителите не го харесват, то най-вероятно за това има причина”, твърди Спасова.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    преди 4 часа
    От 1 май: Нова самолетна линия ще свързва Истанбул със София
    Нискотарифната Pegasus Airlines ще има полети 3 пъти в седмицата
    преди 5 часа
    Изкуственият интелект има потенциал да революционизира научните открития
    Нуждаем се от нов Европейски институт за изкуствен интелект в науката, съветват академиите Европейската комисия
    преди 5 часа
    Fitch потвърди рейтинга на България
    Липсата на стабилно правителство и потенциално дългите преговори за съставяне на коалиция биха могли да забавят влизането в еврозоната след 2025, предупреди агенцията
    преди 6 часа
    Летище София с нов безмитен магазин
    Той е най-големият за безмитна търговия в България