Директорът „Продуктов мениджмънт“ в технологичната компания разказва пред Economy.bg за пътя си досега
Стефан Стефанов, директор „Продуктов мениджмънт“ в Progress. Снимка: Progress
Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката „ИТ лидерите на България“ разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция? С какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад? Вижте какво сподели Стефан Стефанов, директор „Продуктов мениджмънт“ в Progress.
Разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно.
От ранна възраст компютрите са ми били страст. На 13 или 14 г., по времето, когато интернетът беше с модеми по телефонната мрежа, помагах в една компютърна зала с ремонтирането и преинсталирането на компютри. Сприятелихме се със собствениците и там се разпали интересът в мен към софтуера и технологиите. Там беше и първият ми сблъсък с езика за програмиране VB, който мой приятел беше донесъл на 6 CD-та. Благодарен съм на родителите ми за това, че отрано ми купиха компютър, с който съм прекарал безброй часове. Помня как с баща ми ходихме до Варна за монитор марка Apricot с тегло сигурно 15 – 20 кг.
Образованието ми е в посока мениджмънт в туризма. Въпреки че това е съвсем различна сфера, нещото, което научих там и до днес ми е изключително полезно, е фокусът върху нуждите и желанията на клиентите, както и тесните взаимодействия с тях.
Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
Може би бих записал магистратурата ми да е по специалност „Компютърни науки“.
Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
Първата ми работа беше в зала за електронни игри. Беше много интересно за мен, тъй като работих с хора и имах достъп до игрите постоянно. Разбира се, имайки предвид образованието ми, съм работил и в сферата на туризма, но най-полезна беше възможността да работя на летни бригади в САЩ. Освен че срещнах своята половинка, има доста неща, които човек може да научи далеч от дома. Там съм работил отново с клиенти и вследствие имах възможността да работя и като мениджър и да ръководя екипи и дейността на среден бизнес.
Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
По време на кариерата си в Progress досега съм имал възможност да се докосна до различни звена в бизнеса със софтуерни продукти – техническа поддръжка, продуктов мениджмънт за множество продукти и продуктов маркетинг. Всяка от ролите в тези звена ми е разширявала хоризонта за цялостния бизнес и процесите в него, както и ми е давала възможност да работя и да се уча от страхотни професионалисти.
„Винаги гледай голямата картинка и знай, че няма нещо, което да не може да се постигне с достатъчно желание и мотивация.“ Снимка: Progress
Как започнахте в Progress?
Започнах в Progress (тогава Telerik) през 2010 г. след участие в Телерик Академия. Преди това завърших Национална академия по разработка на софтуер (НАРС). В Progress започнах като инженер по техническа поддръжка в страхотен екип, създаващ компоненти за разработване на десктоп приложения с технологията WinForms.
Какви са Вашите отговорности днес?
Към настоящия момент заемам ролята на директор „Продуктов мениджмънт“ и имам възможността да работя с много силен екип в три направления – продуктов мениджмънт, продуктов маркетинг и техническа поддръжка. С този екип определяме както продуктовата, така и маркетинг стратегията на компонентите на Progress за потребителски интерфейс за приложения – Progress Telerik и Progress Kendo UI, разработвани в офиса в София. Наша цел е и клиентите на продуктите ни да получават най-високо ниво на обслужване.
Заедно с екипа от продуктови мениджъри целим да разработваме широка гама от инструменти, които да подпомагат разработката на софтуер. Това включва многобройни интересни активности като проучвания на пазари и конкуренция, дефиниране на хипотези, създаване на MVP и прототипи, както и експерименти с тях, интервюта и колаборация със софтуерни екипи във и извън Progress, както и в партньорство с компании като Microsoft, Google, създаване на роудмапи и много други.
От гледна точка на продуктов маркетинг, целта ни е да доставим продукта на правилния пазар, правилната персона, с правилната презентация. Основен фокус на екипа е изследване на персоната, пазара, конкуренцията, потребителските нагласи и създаването на оптимална стратегия за маркетингови кампании за всеки един от съществуващите или предстоящи продукти. Продуктовият маркетинг е звено, което работи с много други екипи като например екипа за дигитален маркетинг по определянето на дигиталния микс от канали, които се ползват за продуктите (медии, социални канали, реклами, имейл и други), екип Developer Relations за публичното представяне на продукт, с инженерния екип, инфраструктура и много други. Често посещаваме и различни конференции по целия свят, където се представят продуктите ни.
Основната цел на екипа по техническа поддръжка е да се увери, че обслужването на нашите клиенти е на най-високо ниво. Доказателство за това са скорошните ни награди от Асоциацията на специалистите по техническа поддръжка и безбройните доволни клиенти. Това става чрез постоянно експериментиране с промяна в процесите и системите, както и с обучението на страхотните ни технически специалисти. Нашите клиенти са програмисти и очакванията към нас са на високо техническо ниво.
Какво Ви мотивира?
Мотивацията за мен идва от две неща – мащаба на нашата работа и ползите, които доставяме за нашите клиенти по целия сват.
От една страна, имаме възможността с продуктите си да помагаме на милиони разработчици на софтуер в цял свят да разработват модерни и функционални уеб, десктоп и мобилни приложения във всякакъв тип софтуер. Няма индустрия, която да не използва нашите продукти. Щастлив съм, че в световен мащаб имаме над 3,4 милиона потребители.
От друга страна, за мен изключително интересни са сферите на бизнеса и на продуктовия мениджмънт. Възможността да създаваме продукти, които да са полезни на нашите потребители. От проучване и идея през валидация и имплементация до извеждането на продукти на пазара и обслужването на нашите клиенти. Много е мотивиращо да виждаш какви неща се създават с продуктите, по които работим, и благодарността на клиентите ни.
С какво не бихте направили компромис?
Вярвам, че резултати могат да бъдат постигнати с екип от мотивирани хора, които си взаимодействат и помагат един на друг. Искреност, уважение, желание за учене и развитие са неща, които са изключително важни за мен.
Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
За мен най-ключови качества са желание за учене и силна мотивация. Голяма част от работата по продукти е неизвестна – какъв продукт, за коя персона, за кой пазар, кой проблем да се реши, кой е най-добрият начин да се реши и много други. Успешните хора, които работят по продукти, не се страхуват да излязат от зоната си на комфорт, да експериментират и да учат постоянно.
Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно технологична компания?
Да управляваш компания не е нещо, което един човек може да прави сам – поне не в голяма компания. Затова от най-ключово значение е да се увери, че има правилните хора с правилните умения в различните сфери на бизнеса, както и да се създаде среда, позволяваща високо ниво на колаборация между тях.
Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариерата и какво научихте от тях?
Винаги гледай голямата картинка и знай, че няма нещо, което да не може да се постигне с достатъчно желание и мотивация.
Ако знаете това, което знаете днес, какво бихте променили?
Няма нещо, което бих променил. Всичко, през което съм преминал, ме е научило на нещо.
Как си представяте развитието на ИТ индустрията в България през следващите години?
Не само в България, но и в световен мащаб софтуерът е изключително широко разпространен и ще продължава да навлиза във всички сфери на живота. В България делът на ИТ сектора нараства ежегодно и тази тенденция ще продължи в следващите години. Очаквам създадените продуктови компании да постигнат ръст и да се създават все повече нови, които да генерират стойност в глобален мащаб. В България имаме всичко необходимо това да се случи – като талант, екосистема, опции за финансиране. Накрая искам да споделя цитат от Саймън Синек, който много харесвам: Dream big. Start small. But most of all, start. И в допълнение: don’t stop Progressing.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Прогрес Софтуер ЕАД в JOBS.bg тук
ВИЖТЕ ОЩЕ
ИТ лидерите в България: Николай Николов, Mansion Bulgaria
ИТ лидерите в България: Калоян Петров, Smart IT
ИТ лидерите в България: Иван Дудин, Acronis
ИТ лидерите в България: Светослав Спасов, KPMG ITS
ИТ лидерите в България: Илия Николов, Devision
ИТ лидерите в България: Динко Манолов, Модис България
ИТ лидерите в България: Владимир Димитров, ITGix
ИТ лидерите в България: Недялко Миленков, Scalefocus
ИТ лидерите в България: Александър Кондов, News UK екип в Questers
ИТ лидерите в България: Мартин Антонов, AtScale
ИТ лидерите в България: Екатерина Недялкова, Experian България
ИТ лидерите в България: Костадин Йорданов, FITE
ИТ лидерите в България: Боян Шейтанов, Astea Solutions
ИТ лидерите в България: Милен Желев, Hewlett Packard Enterprise
ИТ лидерите в България: Светлин Николаев, Progress
ИТ лидерите в България: Мохамед Соула, SEEBURGER
ИТ лидерите в България: Дарин Маджаров, „Уча.се“
ИТ лидерите в България: Стоян Дамов, Tick42
ИТ лидерите в България: Елеонора Георгиева, МенторМейт
ИТ лидерите в България: Драгомир Николов, VMware - CPBU
ИТ лидерите в България: Атанас Райков, Rakuten Viber
ИТ лидерите в България: Иван Александров, eBag
ИТ лидерите в България: Иван Петров, Paysafe
ИТ лидерите в България: Михаил Панайотов, TechPods
ИТ лидерите в България: Иван Димитров, "Бианор Сървисиз"