От юли 2011 Джун Манли е директор Big Data Solutions в HP. Тя отговаря за стратегията на технологичната компания по отношение на Big Data. Манли се присъединява към HP година по-рано, когато поема маркетинга на Information Management Software Solutions в софтуерното звено на HP. Преди това тя е работила за CommVault, NetApp, ZANTAZ, Fujitsu и Quantum. Манли има бакалавърска степен по бизнес администрация и управление от St. Jude’s Business College в Индия. Направихме интервюто с Джун Мални в рамките на най-голямото клиентско събитие на HP за Северна и Южна Америка - HP Discover 2013, в Лас Вегас, на което Economy.bg беше единствената българска медия.
Какви предизвикателства и възможности за бизнеса предлага Big Data?
Какви предизвикателства пред бизнеса отправя Big Data? По-голямата част от информацията в компаниите е несвързана и повечето изпълнителни директори не знаят какви данни всъщност съдържа тя и колко са ценни тези данни. В този смисъл най-голямото предизвикателство, което Big Data отправя към бизнеса, е как да се разбере стойността на информацията в момента, в който тя е създадена, и кой е най-добрият начин за управлението й. Информацията винаги има бизнес и аналитична стойност. Така че, за да може да се управлява правилно информацията, то първо трябва да се разбере ценността й.
Повечето клиенти гледат на Big Data или от гледна точка на конкретен проект, или програма, а не холистично. Те не гледат на Big Data като информация, идваща от различен тип данни – от неструктурирани данни, от генерирани от машини данни или структурирани бази данни, които са от критично значение за бизнеса. Да се разберат тези различни типове данни, за да се извлече полза от тях, да се анализират, управляват и да се гарантира сигурността на информацията – всичко това може да бъде постигнато с платформата HAVEn, която представихме по време на конференцията. Това е концепция, която позволява на нашите клиенти да отговорят на предизвикателствата, които огромният обем данни им отправя, независимо дали става дума за структурирани, неструктурирани, генерирани от машини данни или става дума за видеоинформация, и съответно да извлекат полза за бизнеса си от това. HAVEn обединява различни технологии от семейството на HP - Hadoop, Autonomy, Vertica, Enterprise и множество на брой приложения. Първото интегрирано big data аналитично решение, базирано на HAVEn, е HP Operations Analytics, което позволява на компаниите ефективно да потребяват, управляват и анализират големи масиви от ИТ данни. Защото ако ИТ са оптимизиран, бизнесът също върви по-добре. А тук определено става дума за това как ИТ може да бъдат оптимизирани чрез съответен анализ на всички данни за управление на ИТ системата.
Как малкият и среден бизнес може да се възползва от Big Data? Едно от предимствата на HAVEn е, че прави работата с Big Data достъпна за всяка компания. И защото се нарича Big Data, хората мислят, че трябва да става дума за огромни масиви от данни, но не е така. Всяка малка база данни има стойност. Може да сте малко или средно предприятие и да имате данни в обем един терабайт, но 80% от този терабайт може да има стойност. Може да имате данни в обем на 1 петабайт и само 2% от информацията да е ценна. Тук по-важна е стойността на информацията, а не размерът й. Всяка организация създава дигитални следи от действията, които предприема, независимо дали тези действия са дело на ИТ служител, на служител от бизнес звеното или на изпълнителния директор. Част от тези дигитални следи имат стойност. Предизвикателството на Big Data е да намериш тази стойност.
Как цялата информация на една компания може да се събере на едно място, за да се анализира?
Много от компаниите съхраняват базите си данни на сървъри, в „облака”, а преди години – и на CD-та. Как всичко това може да се събере на едно място, за да се анализира? Едно от решенията, което беше обявено в рамките на конференцията, е Legacy Data Cleanup. Повечето компании, особено малките, просто правят бекъп на данните си, записват ги някъде и забравят за тях. И така данните не се използват, те нямат достъп до тях и дори не знаят дали информацията, която се съдържа в тях, е ценна. С Big Data едно от нещата, което се постига, е анализ в реално време, което е едно от предимствата. Способността, която Legacy Data Cleanup предлага, е да се открият всички записи и да се дигитализират, след което да се прецени кои от тях са ценни и да се съхранят в „облак”. Така вместо да управлявате 2000 записа например, ще имате грижата само за 2, но за които знаете, че имат някаква стойност. Така ние връщаме обратно възможността на клиентите да знаят колко ценна е информацията им.
Как ще изглежда бъдещето на Big Data?
Как виждате бъдещето на Big Data през следващите 5 до 10 години? Аз се занимавам с управление на информация през последните 10 години. Преди 10 години трудно бих могла да намеря клиент с 1 терабайт информация. Сега ситуацията е напълно различна. Преди 10 години съветвах клиентите си да направят бекъп на информацията, която е от критично значение за тях, да защитят тази информация. Преди 10 години да направиш копие на данните си беше задължително, защото от това зависи бизнесът ти. Наблюдавали сме компании, които фалират, защото нямат налична необходимата информация, когато хората се нуждаят от нея. Ситуацията ще е същата и след 10 години. И тук не става дума за Big или Small Data, а за възможността да управляваш информацията си и да извличаш стойност от нея – независимо дали е бизнес или аналитична стойност. Ако харчиш милиони долари за ИТ инфраструктура, за да събереш тази информация, трябва да имаш възможност да преценяваш стойността й. След 10 години всеки ще може да разбира стойността й. Ако сте похарчили 800 милиона долара за генерирането й, то стойността на информацията ви може да е 5 млрд. долара, защото ще можете да прецените какъв тип информация е това, колко е ценна тя и как тя съдейства за развитието на бизнеса ви. Така че след 10 години Big Data няма да е някакъв феномен, а нещо нормално, което ще определи кой ще остане в бизнеса и кой – не.
Коя индустрия как се справя с Big Data?
Има ли индустрия, която е особено напреднала в управлението на Big Data, и съответно, която изостава значително? Наскоро Gartner направи изследване (карта) на усвояването на Big Data технологиите. Изненадващо беше, че почти всички индустрии са предприели стъпки по отношение на управлението на Big Data. Най-напреднали обаче сред тях са пет: телекомуникациите, здравеопазването, публичният сектор, финансовите услуги и ритейлът. Но дори и публичният сектор да инициира стъпки в посока управление на Big Data, това не се случва толкова бързо. Ако някои правителства са по-бързи, други изостават. В САЩ настоящата администрация например е много технологично ориентирана и постави Big Data на дневен ред. Президентът Обама обяви, инициатива, свързана с Big Data, на стойност 200 млн. долара.