HR специалисти от водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
Павлета Георгиева е eксперт „Човешки ресурси” в Адвент Груп София от юни месец т.г. Своята кариера в компанията стартира през 2018 като административен мениджър и HR. Към днешна дата отговаря за всички процеси, свързани с администрирането на човешките ресурси и управлява процесите по обучение и развитие на персонала. В областта на човешките ресурси работи от 2016. Заемала е различни роли, на които опознава всички процеси и взаимовръзки.
2020 и 2021 бяха различни! Изискваха адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.
Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в страната.
Павлета Георгиева, HR експерт в Advent Group, разказва пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа.
Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
Да бъдеш HR е отговорна длъжност, съдържаща в себе си много различни аспекти на междуличностните отношения, правилна комуникация и актуалност. За мен тази позиция е най-страхотният начин да виждам резултата от всички постигнати цели и изпълнени проекти, свързани с удовлетвореността на хората, с които работя. В нашата професия предизвикателствата ни мотивират да продължаваме да търсим най-доброто решение, да сме гъвкави, винаги да мислим извън рамките и да се поставяме в „чуждите обувки“.
Изминалата година беше за всички нещо неочаквано, което ни накара да пренаредим и преосмислим целите, плановете и приоритетите си. В една работна среда със сигурност ситуацията беше изключително натоварена, защото ние като отдел трябваше да сме готови с отговори, преди да възникват и новите въпроси, да съумеем да овладяваме всички кризи и казуси, да усещаме и разбираме притеснението у хората. Трябваше да създадем нови стратегии, как да останем свързани дори и от разстояние, докато назначавахме все повече нови хора, които много по-трудно можеха да усетят духа на компанията през онлайн комуникацията. Имаше и моменти, в които много хора обмисляха за себе си кариерна промяна, и точно тогава беше може би едно от най-големите предизвикателства за нас – да намерим начин да ги задържим и развиваме. В тези нови обстоятелства и времена ни се наложи да разбираме не само какво нашите колеги преживяват в работна среда, но и в личен план. В допълнение трябваше да отговорим и на всички нови изисквания като компания, да проследим за тяхното спазване и да анализираме тяхната ефективност, за да открием кое работи и кое не, което се оказа доста голямо предизвикателство.
Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати?
Със сигурност в началото на пандемията за нас сработи добре вариантът с намаляване на капацитета от хора в офиса. Използвахме график на ротационен принцип и 50% посещаемост, както и разрешихме изцяло работа от вкъщи за служителите, които не можеха или не се чувстваха сигурни да идват в офиса. Подсигурихме и допълнително офис пространство, за да имат колегите много повече разстояние между работните места, организирахме екип в рамките на отделните етажи, за да не се смесват прекалено хора. Носенето на маски в общите пространства също допринесе за успешната работа и ограничаване заразяването с коронавирус на работното място. Помогна ни и наличието на три отделни кръга на вентилация – по един за всеки етаж.
Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
Преди пандемията половината от екипа прекарваше половината от времето си извън офиса, тъй като една от основните ни дейности е организирането на образователни изложения на 6 континента. Тази гъвкавост лесно навлезе в ежедневието на цялата компания от пролетта на 2020 г. Дейността ни, както и работната ни среда са в хибриден модел, който позволява, от една страна, запазване на здравето и спокойствието на екипа, а от друга, нужното общуване лице в лице.
Създадохме и успешно прилагаме и нови менторски програми за всеки нов служител, за да се чувства по-сигурен в първите си дни при нас, особено при този хибриден модел на работа. Гордея се с това, че нашият екип е част от иновативния дух на компанията, която винаги се стреми към още по-добри практики в крак с всички тенденции в световен мащаб. Компанията ни има офиси и екипи на 3 континента и се опитваме да отговорим на променящите се нужди на различните трудови пазари.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Адвент Груп София ЕАД в JOBS.bg тук
Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:
Невена Танева, мениджър „Човешки ресурси“ на SAP в България
Д-р Ирина Йончева, HR мениджър на Adecco България
Емилия Малинова, Sr. Specialist Talent Acquisition в GlobalFoundries
Мария Савева, HR мениджър в Тавекс България
Борислава Дякова, HR, Legal директор на Модис
Елена Радева, Майя Пейчева-Такева, Иванина Матева, HPE
Екатерина Димова, мениджър „Човешки ресурси“ в Тинкин
Диана Филипова, Ивелина Петрова и Мария Рангелова, Coherent Solutions
Милка Рачева, директор „Човешки ресурси“ в Адастра България
Борислава Георгиева, HR мениджър на DHL ESS
Северина Мицова, HR специалист в AtScale
Ваня Георгиева, HR мениджър на Astea Solutions
Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България
Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner в Endava
Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор в Mars