неделя, 28 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4256 прочитания

    Обученията в България: Има ли спад в запитванията за обучения от клиентите?

    19 февруари 2009, 10:39 a+ a- a

    За доказали се на пазара компании предвиждаме ръст от над 20%

    Д-р Явор Янкулов
    мениджър обучения
    e-training.bg и arthuradams.com

    От началото на „кризата” редица клиенти ни се обадиха, за да попитат „Как е при вас?” Логично е да се допусне, че при такава ситуация първо ще бъдат съкратени разходите за реклама и обучение. Конкретно при нас няма намалено търсене, даже напротив. Обучителният бизнес не е по-различен от който и да е друг. Както на пазара на имоти, така и при нас първо ще пострадат компаниите еднодневки, които досега се възползваха от завишеното търсене. За доказалите се компании предвиждаме ръст от над 20%. Обясняваме си го с доверието на клиентите ни. Не е самореклама – това е основен принцип, по който работим от създаването си. В крайна сметка, ако ние самите не се справяме добре при криза, как бихме могли да сме от реална полза за нашите клиенти. Конкретно, забелязва се завишено търсене на обучения и консултации в областта на продажбите, което е логично, тъй като те носят приходи и кризисен мениджмънт, в т.ч. мотивация, управление на екипи, управленски решения.

    Мъдрите фирми осъзнават, че сега е моментът да обучават хората си

    Доц. Анастас Кехайов
    управител
    Alpha Quality International


    Финансовата ситуация ще засегне тези фирми, които разчитат само на външни пари, за да финансират учебния процес. Онези, които сами инвестират в развитие на персонала, осъзнават, че разходите за обучения са жълти стотинки на фона на общите им разходи. Тях кризата не само че не ги е уплашила, а напротив. По-далновидните фирми осъзнават, че когато се търси иновация в продукти, процеси, технологии - сега е моментът да си обучат хората. При тях дори наблюдаваме разширяване на бюджетите за обучение. Миналата година организирахме осем публични семинара за вътрешни одитори. За тази година поради разширения интерес сме заложили 18. Миналата година имахме 14 фирмени обучения, за тази вече имаме поръчки за над 30 такива обучения.

    Не очакваме съществени разлики в търсенето в сравнение с 2008

    Десислава Бутилова
    мениджър "Човешки ресурси"
    Synectica

    Най-активните периоди за провеждане на обучения са през пролетта и есента, така че засега не може да се каже дали ще има спад по отношение на обученията през 2009 г. Наблюдава се спад на търсенето на обучения през есента на 2008 в сравнение с есента на 2007-а. Нашите очаквания са, че няма да има съществена разлика в търсенето на обучения през 2009 г. поради 2 причини: първо, по време на криза увеличаването на ефективността и активността на търговските екипи е много важна, а затова са особено полезни тренингите, които могат да окажат положително влияние върху търговските резултати на компаниите като „Търговски умения”, „Умения за водене на преговори”, „Обслужване на клиенти” и т.н.; второ – това са оперативни програми за развитие на човешките ресурси, по които много компании кандидатстват.

    Търсят се обучения, строго ориентирани към конкретни умения

    Веселка Цочева
    управляващ съдружник
    "Консултим Хюмън кепитъл България"


    Определено се забелязва промяна във формата на търсените услуги. До миналата година значителна част от проектите, по които сме работили, са предвиждали масови инвестиции в определен тип персонал - например развиване на търговски умения за 250-300 специалисти. Днес все повече се търсят обучения, които са строго ориентирани към конкретни умения (напр. проспектиране на клиенти по телефона) и предполагащи директна възвръщаемост. Вече няколко клиенти преди определяне на целевата група за обучение се интересуват от т.нар. mapping – или снимка на настоящите умения спрямо целевите. Причината е, че при намаляващи фондове за обучение са необходими конкретни и измерими критерии за определяне на аудиторията или конкретната посока, в която приоритетно да се инвестира. Освен това след подобен mapping заедно с клиент установихме, че самото „преминаване през упражнението” беше създало възможност за учене у хората. Mapping е нова форма на анализ на нуждите от обучение за България и нашите предвиждания са, че при нарастващи финансови ограничения тя ще е един от основните подходи за определяне целесъобразността на една инвестиция. Тя гарантира и максимално добро фокусиране на конкретните нужди на обучаваните – напр. вместо да обучаващ служителя на всички стъпки на продажба, го обучаваш само на онези умения, които са актуални за него.

    Отчитаме ръст на търсенето спрямо миналата година

    Евгени Бенбасат
    управляващ съдружник
    "Ачийв Глобал"


    Не преживяваме промяна в търсенето, но поради ситуацията, в която се намираме, забелязваме промяна в начина, по който компаниите избират своите доставчици. В момента основен приоритет са: качество, измерими резултати, адаптиране на програмите, разбиране и познаване на конкретната проблематика в сектора.
    Компаниите са под огромен натиск за постигането на резултати и измерването на възвръщаемостта от инвестицията, която са направили. В резултат на това в стратегическия си избор на партньор компаниите подхождат с все по-голямо внимание и предпочитат доставчици, доказали качеството на услугите, които предлагат, с успешно реализирани проекти в съответния сектор.
    Ние отчитаме ръст на търсенето спрямо миналата година, особено в областта на лидерството и организационната ефективност.

    Компаниите са предпазливи в поемането на ангажименти

    Добрин Падалски
    съсобственик и консултант обучение и развитие
    "Девелор България"

    2008-а беше интересна година за пазара на обучения. Тя започна с големи очаквания за ръст на този сегмент и завърши със силни страхове за бъдещето му. Все още обаче е рано да се каже, че промяна в търсенето се забелязва. До края на 2008 година не сме наблюдавали някаква промяна в търсенето. Определено има очаквания бизнесът да отдели по-малко средства за обучения през тази година. Резултатите от тази промяна следва да се анализират в средата на текущата година.
    Видима промяна може да се нарече тенденцията силно да намалява броят на годишните договори за нашите услуги. Това показва предпазливост в поемането на ангажименти, което е нормално в сегашната ситуация. Това в никакъв случай обаче не означава непременно, че в края на 2009 година ще отчетем сериозно намаление в търсенето на този вид услуги. Не трябва да забравяме, че два фактора - повишаване на ефикасността и задържане на талантите - са ключови за компаниите в ситуация на криза. А обученията са инструмент, който може въздейства и на двата.

    Организациите подхождат все по-структурирано и целенасочено

    Мария Бъчварова
    мениджър „Консултантски услуги за управление и развитие човешки ресурси”
    AIMS Human Capital


    Нашите наблюдения на консултанти, работещи в областта на управление и развитие на хората, вече почти 15 години (и чрез проектите ни в областта на управление на талантите, и чрез проучването за политиките и нивата на възнаграждения в България) показват, че организациите в България подхождат все по-структурирано и целенасочено към процесите, свързани с развитието на хората си, като ги обвързват със системите за управление на представянето и очертаване на пътища за кариерно развитие.
    Ето защо напрежението и страховете, породени от динамиката в икономическите процеси, заварват подготвени организациите, които са превърнали процесите за развитие на талантите си в един от основните инструменти за задържане на ключовите си хора, движещи бизнеса им. В този смисъл нашата работа по основни лидерски теми и цялостни програми за развитие на ключови компетенции не са повлияни значително от конкретиката на моментното състояние на икономическата среда.
    Нещо повече, именно днес все повече от стратегическите ръководители в бизнеса осъзнават важността точно на тези процеси и политики в усилията им за засилване на резистентността на организациите в «бурните води» на общия икономически спад.

    Не се забелязва промяна засега

    Мария Младенова
    HR консултант
    DB Interconsult


    Засега промяна не се забелязва, но все още е рано да се правят изводи. Началото на годината е период на не много силна активност на работодателите. Сравнения с по-късен период биха били по-точни.




    Не виждаме заплаха от рязко спадане на бюджетите


    Мария Пищалова
    главен координатор
    WIFI

    Големите сериозни компании осъзнават важността на развитието на персонала като основен фактор за повишаване на неговата ефективност, както и като мощен мотивационен фактор. В този смисъл не виждаме заплаха от рязко спиране на бюджетите за обучение. При нашите ключови клиенти планираните програми за развитие на персонала са запазени, дори се забелязва ръст в бюджета за обучение.
    Не трябва да забравяме и възможностите за усвояване на средства от Европейския съюз по оперативните програми „Човешки ресурси” и „Конкурентноспособност”, които макар и с мъчителния си и не дотам успешен старт са вече активни в България. Интересно е да се отбележи, че само за ОП „Човешки ресурси” има предвидени повече от 1 млрд. и 200 хил. евро до края на 2013 година.
    Въпреки че всички говорят за финансова криза, като цяло нашето виждане е, че има по- скоро ръст, отколкото спад в търсенето на обучителни програми. А и логиката невинаги е правопропорционална. Например строителният бранш е един от най-засегнатите от кризата, но именно това е добра причина за преструктуриране на бизнеса и за професионални обучения, свързани с маркетингово позициониране, проектен и процесен мениджмънт. Имаме разработена такава програма, към която има подчертан интерес. Аналогичен е примерът с туризма. Повече от всякога този бранш се нуждае от знаещи и можещи професионалисти, за да оцелее в кризата. Текучеството в банковия сектор, повлияно от световната финансова криза, също предполага и потребност от обучения на следващото поколения мениджъри и експерти.

    Интересът към някои теми намалява, но към други се увеличава

    Вяра Лазарова
    Business Development & Training Manager
    HORIZONS Bulgaria

    Промени в търсенето има всяка година. Пазарът на обучителни услуги е много динамичен. Това, което съм забелязала като тенденции през последните няколко месеца, е че компаниите предпочитат да инвестират в дългосрочни и добре планирани обучителни процеси и стратегии вместо в еднократни и епизодични тренинг инициативи, както беше доскоро. Клиентите ни вече са много по-грамотни по отношение на начина, по който обучителните инициативи водят до резултати. Разбират и знаят, че обучителният процес е ефективен, когато е планиран, постоянен и дълъг и дава възможност за последователно натрупване на знания и умения, които се проверяват и затвърждават в практиката преди следващата порция знания и умения.
    Аз не мисля, че има спад. HORIZONS Bulgaria няма спад за момента. Интересът към някои теми намалява, а към други се увеличава и това не зависи от финансовата ситуация според мен, а от целите, намеренията, творческия и управленския потенциал на мениджърите и предприемачите, които управляват бизнеса, както и от нашия, на обучителите, талант да повишаваме разбирането за обучителните услуги и да ги правим модерни и адекватни на специфичните бизнес условия в страната.

    Не наблюдаваме силен спад

    Виолета Геренска
    оперативен мениджър
    Soft skills solutions


    Тъй като промяната на мисленето е изключително необходима по време на икономическа криза, а обученията са един от бързите начини за промяна на мисленето, от тази гледна точка не сме наблюдавали силен спад.




    След вътрешните реорганизации служителите ще имат нужда от нови умения


    Ивайло Баргански
    Head of Training 
    Adecco


    Бюджетите за обучение са значително съкратени. Активност се наблюдава основно при бизнес организации, получили външно финансиране, най-вече със средства от ЕС. Вътрешното преструктуриране също поглъща значителни ресурси, но към последното тримесечие на годината очаквам растеж в обученията. Причината за подобна прогноза е фактът, че след вътрешните реорганизации служителите ще имат нужда от много нови умения, разместванията в трудовия пазар ще създадат един слой служители, които притежават необходимите професионални качества за предложените им нови позиции, но трябва да бъдат допълнително обучени, за да се повиши ефективността им.
    Също така променената икономическа и социална обстановка принуди служителите да осъзнаят стойността на обучението не като „бреме”, което води след себе си само повече работа, а като доверие и инвестиция от страна на работодателя. Вниманието винаги е фокусирано върху увеличението на заплатата, но именно повишената квалификация е пътят за един служител да получи по-висока позиция или по-голямо възнаграждение.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 2 дни
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 2 дни
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 2 дни
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 2 дни
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години