неделя, 28 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6005 прочитания

    Обученията в България: Кои бяха най-предпочитаните обучения досега и към какъв тип се насочват компаниите в момента?

    19 февруари 2009, 10:31 a+ a- a

    Винаги има интерес към нови и нестандартни продукти

    Мария Пищалова
    главен координатор 
    WIFI

    Трудно е да се определи най-предпочитаната тема за обучение. Ако говорим за вътрешнофирмени обучения и изхождайки от специфичните потребности на всяка една организация, WIFI България предлага индивидуална корпоративна програма за обучение, която може да се разработи за всички сфери на бизнеса и покрива изцяло йерархичните нива в съответната фирма (т.нар. WIFI академия). Тогава се определят и ключовите за съответния бранш, възможността за тяхното модулно развитие и прилагането им в организацията.
    Една организация има потребност едновременно да развие уменията на своите търговци, логистици, финансисти, офис администратори. За най-високото ниво мениджъри предлагаме т.нар. Leadership Академия, разширена и от актуални теми като мениджмънт по време на криза, риск мениджмънт, мотивация и задържане на персонала. Специално тази програма частично се провежда съвместно с австрийските ни партньори, като една част се провежда в България, а друга – в Австрия.
    Друга форма на обучение са отворените семинари, в които както организации могат да изпращат своите служители, така могат и да се включват хора по собствен интерес.
    Винаги има интерес към нови и нестандартни продукти, които по увлекателен и забавен начин водят до усвояване на нови знания в относително сложна материя. За нас такъв продукт, към който има нарастващ интерес, е бизнес симулативната игра Factory, която по приятен и забавен начин дават финансови знания на мениджъри, които не са финансисти. Играта Factory е предназначена и за мениджъри от високо ниво (Global Factory), като онагледява финансовия поток в едно предприятие.

    През 2009 вече работим и с висшия мениджмънт

    Евгени Бенбасат
    управляващ съдружник 
    „Ачийв Глобал”


    Опитът ни показва, че в България досега компаниите предимно се фокусираха върху обучения за изграждане на уменията на служителите на ниско и средно управленско ниво. През 2009 г. вече работим и с висшия мениджмънт на много от тях, навлизайки в областта на консултирането и свързването на стратегиите на компаниите с резултатите.


    Нараства сегментът на обученията по поръчка


    Ивайло Баргански
    Head of Training
    Adecco


    Техническите и професионалните обучения винаги са заемали значителен пазарен дял, но все повече нараства сегментът на обученията по поръчка, с конкретни изисквания на какво следва да се наблегне. Например, ако преди се търсеше обучението по „Презентационни умения”, сега заявката е формулирана така „Презентационни умения за продажба”.


    Продажните умения са най-предпочитани


    Добрин Падалски
    съсобственик и консултант обучение и развитие
    "Девелор България"


    Различните модификации на обученията за продажбени умения и обслужване на клиенти се съревновават за титлата „най-предпочитани” с обученията за повишаване компетентността на мениджърите. Веднага след тях по ред на предпочитание идват разновидностите на обучения за работа в екип. Не предвиждаме промяна на тази своеобразна класация. Планирали сме промени в самото съдържание и добавянето на нови модули към съществуващите обучения. Новите акценти в съществуващите обучения ще бъдат сложени върху: уменията да се управлява промяната; уменията да се задържат клиентите; способността да бъде извлечена така желаната синергия от екипната работа.

    Получаваме запитвания за обученията, свързани с разрешаване на проблеми

    Веселка Цочева
    управляващ съдружник
    "Консултим Хюмън кепитъл България"


    През последните години най-търсените при нас обучения бяха в областта на продажбите, управлението на хора, презентационни умения, управление на времето. През последните няколко месеца получаваме запитвания за обученията, свързани с разрешаване на проблеми, емоционална интелигентност (която е безспорен актив за справяне с кризисни ситуации), управление на състоянието на себе си и хората, асертивност, управление на ключови клиенти и преговори. Според нас в ситуация на ограничени ресурси – финанси, време и т.н. - единственият неограничен ресурс са хората. A компаниите, които оценяват факта, че единствено чрез разлика в хората могат да имат конкурентно предимство, инвестират в развиване на умения от съвсем ново ниво – не просто механични действия или заучени стъпки, а възможност за гъвкавост и промяна.

    Най-търсени са обученията за развитие на мениджърски и търговски умения

    Десислава Бутилова
    мениджър "Човешки ресурси"
    Synectica

    Най-голям спад се наблюдава по отношение на запитването за обучения за Team Building и „Обучение за обучители”. При тях има спад за 2008 г. в сравнение с 2007-а с над 50%.
    От обученията, които предлага Synectica, най-търсени са за развитие на мениджърски умения, търговски умения и обслужване на клиенти. През 2008 г. се наблюдаваше и повишен интерес към обученията за управление на времето и стреса. Интересна тенденция през миналата година беше и желанието на част от компаниите да комбинират теми от различни обучения в рамките на един тренинг.

    Двудневният формат се пренасочва в еднодневен

    Д-р Явор Янкулов
    мениджър обучения
    e-training.bg и arthuradams.com


    Класическите обучения в двудневен формат бяха безспорно най-предпочитани. Забелязва се известно пренасочване към еднодневни присъствени обучения, комбинирани с дистанционно обучение по интернет. Едната причина за това е икономическа – с дистанционните обучения се спестяват много разходи. Но основната причина, която ще продължи да влияе в тази посока, е по-високата ефективност на комбинираните присъствено-дистанционни обучения. Това е нормално развитие на пазара, а кризисната ситуация само катализира процеса.

    Най-предпочитаните са тези, които прибавят стойност към знанията

    Мария Младенова
    HR консултант
    DB Interconsult


    Най-предпочитани са обученията, които прибавят стойност към знанията и уменията на обучаваните. Примерно след обучение „Работа в екип” работодателят трябва да почувства качествена разлика в екипното взаимодействие на служителите си.
    Клиентите избират обучения водени от конкретните си потребности и качеството, което очакват. Основно залагат на професионализма на лектора. Знаейки, че водещият обучението е утвърдено име, провеждал е обучения редица години, включил е и казуси от реалната практика, те са сигурни в качеството, което ще получат.

    Има търсене на обучения, свързани с умения за обслужване на клиенти и търговски умения

    Виолета Геренска
    оперативен мениджър
    Soft skills solutions


    Повечето от компаниите често започват с обучение на своя мениджърски персонал и често използват предоставянето на обучения на служителите си като част от мотивационна програма. Все още са по-малко фирмите, които интегрират обученията си към цялостната си политика за човешки ресурси в компанията и ги обвързват с бизнес стратегията на организацията. От няколко месеца насам ние наблюдаваме по-скоро търсене на обучения, свързани с умения за обслужване на клиенти и търговски умения. Това също е логично, тъй като в период на криза настъпва преразпределяне на пазари. Това е и времето, когато компаниите имат своя голям шанс за развитие. Това е част от плана на много компании за борба с кризата посредством засилване на потенциала на човешкия капитал като основен ресурс за справяне.

    Има интерес към тези, които развиват нестандартни личностни умения

    Вяра Лазарова
    Business Development & Training Manager
    HORIZONS Bulgaria


    Доскоро най-често поръчваните обучения бяха по темите SALES/продажби и MANAGEMENT/управление. Напоследък обаче наблюденията на нашия екип показват, че има по-висок интерес към така наречените персонализирани обучения, които развиват нестандартни личностни умения и качества, когато говорим за индивидуално равнище, или позитивна, продуктивна и споделена организационна култура, когато говорим за корпоративно равнище.
    Причината за тази тенденция според нас се корени в разбирането, че трудните ситуации се нуждаят от креативни решения, а на креативни решения и идеи са способни уверените хора и гъвкавите екипи, които са мотивирани да експериментират, да творят и да използват личния си и групов потенциал по уникален и нестандартен начин.

    Има нарастващ интерес във всички тематични области

    Доц. Анастас Кехайов
    управител 
    Alpha Quality International


    Всяка криза води до процеси на реорганизация. За да могат да се случат те, компаниите трябва да обучат персонала си, за да може той да поеме новите си задачи и функции. Нашите наблюдения са, че в сферата, в която ние работим, по всички тематични области има нарастващ интерес.
    Там, където има свръхпредлагане на обучителни услуги, вместо това да допринесе за качеството им, напротив – появяват се рояци самозванци, предлагат се сурогати на обучения като правило с нулева практическа полза, това води до разочарование и спад на интереса, и така, парадоксално е, но се получава обратен ефект - повишеното предлагане предизвиква спад в търсенето.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    26 април 2024, 14:45
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    26 април 2024, 14:34
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    26 април 2024, 14:14
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    26 април 2024, 13:50
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    26 април 2024, 11:47
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години