неделя, 28 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4099 прочитания

    Обученията в България: Забелязва ли се промяна в интереса към e-learning, teambuilding, coaching и какво се случва в тези сегменти на пазара?

    19 февруари 2009, 10:29 a+ a- a

    Ситуацията изисква промяна в начина на мислене, в нагласите и в управлението

    Виолета Геренска
    оперативен мениджър
    Soft skills solutions

    Променената ситуация изисква промяна в начина на мислене, нагласите, управлението. Това най-лесно се постига чрез обучения в меки умения, каквито са управленските и търговските. Затова спад при тези обучения не се наблюдава. Традиционно бизнесът на фирмите, които реализират такъв тип обучения, е силно зависим от компетенциите на хората. Именно затова е вероятно по време на криза този тип бизнес да се справя с кризата, като подсилва ресурсите си чрез обучения на своя ключов персонал. От друга страна, e-learninig като обучително средство пести разходи, но този подход не се справя добре при чисто психологически процеси, например като промяна на нагласи, каквито са от значение по време на икономическа рецесия.

    Очакваме спад от 25-30 процента при тиймбилдинга

    Д-р Явор Янкулов
    мениджър обучения
    e-training.bg и arthuradams.com


    Преди няколко години започнахме да развиваме проекта "Дистанционни обучения", макар да ни костват доста време и усилия. Нашите клиенти сега са много доволни от това. Предлагаме им и неекстремен teambuilding, както и нещо уникално – специално разработен teambuilding за търговски екипи.
    Може да се прогнозира известен спад в областта на teambuilding обученията, но при тях сега е нисък сезон. За любителите на цифри очакваме 25-30% спад. Имаме няколко нови клиенти, които ни потърсиха с намерение да комбинират teambuilding с обучение, или директно го заместват, като пренасочват бюджет, първоначално отделен за „чист” teambuilding. Логиката е, че екипите трябва да се събират поне веднъж на 6 месеца, но вече се търси и по-конкретен ефект от разходите за обучение.

    Очакваме повишен интерес към коучинга

    Евгени Бенбасат
    управляващ съдружник 
    "Ачийв Глобал"

    За нас това са допълнителни услуги, които предлагаме, за да се максимизира ефектът за клиента. Използваме e-learning като инструмент за прилагане на практика на усвоените умения, проследяване на развитието и тяхното затвърждаване в ежедневното им практическо приложение.
    Във време на финансова криза фокусът е върху ефективността, което показва, че можем да очакваме спад в областта на тиймбилдинга, както и увеличаване на търсенето на фокусирани обучения, които са детайлно адаптирани за съответната компания. Също така очакваме и по-голям интерес към коучинга като инструмент за повишаване на мотивацията и удовлетвореността от работата, изключително важни по време на криза.

    Има увеличение с около 20% на запитванията за екипно и организационно развитие

    Евгени Минков
    Operations Manager
    SYNOVEX

    SYNOVEX е новото име на Teambuilding Adventures - компания за тиймбилдинг мероприятия, която е подразделение на Progress Consult Group. Компанията предлага своите услуги на българския пазар повече от 5 години. Моите наблюдения за 2008 година са, че пазарът на тиймбилдинг мероприятията в България се насочи към организиране на спортни мероприятия, алтернативен туризъм, арт събития и празнични вечери, които имат за цел да наградят служителите и да постигнат краткосрочен мотивационен ефект. Интересът към този тип мероприятия се запазва и през 2009 г., а също така констатираме и увеличение с около 20% на запитванията от страна на клиентите за организиране на програми за екипно и организационно развитие.
    Ако приемем, че финансовата ситуация създава предпоставки бизнесът да преразгледа политиката си за развитие на човешкия капитал, нуждата от тиймбилдинг мероприятия възниква при всички възможни сценарии. Компаниите се нуждаят от тиймбилдинг продукти както при увеличаването на своя персонал, така и при неговото съкращаване. При всички сценарии компаниите се нуждаят от ефективни екипи и мотивирани служители, които да бъдат задържани, за да изведат бизнеса от неблагоприятната среда на финансова криза.
    В този ред на мисли бих казал, че се забелязва промяна в профила на клиентите, които търсят нашите услуги. Компании, които не са пряко засегнати от промените на финансовите пазари, са например FMCG и телекомуникационните компании. Като размер на пазарния потенциал не забелязвам спад в търсенето на тиймбилдинг услуги. Тиймбилдинг продуктите са доказан успешен инструмент за справяне с промяната в бизнес средата на фирмено, секторно и макроикономическо ниво.

    Все повече хора самостоятелно търсят coaching

    Веселка Цочева
    управляващ съдружник
    "Консултим Хюмън кепитъл България"

    Компанията ни е известна с това, че беше пионер в предлагането на обучения за развиване на coaching умения – първите обучения в тази област проведохме още през 2004 г. От 2007-а предлагаме и индивидуално насочване (или т.нар. coaching). Към днешна дата разполагаме с 4 старши консултанти, които работят с мениджъри в компании клиенти в областта на business или life coaching. Много сме обнадеждени от факта, че в настоящите финансови условия има компании в България, които са склонни да инвестират в това, да подопомогнат промяната и ученето на индивидуално ниво.
    От 2008 година се стараем да наложим на българския пазар и алтернатива на традиционната teambuilding услуга, а именно провеждане на одит на културата на екипите. За целта използваме инструмент, който дава в момента снимка на мениджърите по отношение на това, къде са екипите им – като цяло, както и какъв е индивидуалният принос на всеки член на екипа към общата кауза. Преди време провеждахме традиционни форми на teambuilding, но една от обратните връзки, които получавахме, е, че след първоначалния ентусиазъм следва връщане към обичайната практика. Затова се преориентирахме към форма на сплотяване на екипа без излишен разход - тип «банкет» - плюс драстично по-висока ефективност на крайния резултат.
    Сегментът на coaching услугите е terra incognita в България – той не е особено голям и в този смисъл е трудно да се говори за спад. Моите лични очаквания са, че даже ще нарасне. Кризата е значително изпитание за уменията на човек да се справя с различни ситуации и задачи. Препъникамък често е нагласата или липсата на навици, а насочването като форма на учене е най-ефективният метод за промяната на нагласата или изграждането на навици. Все повече хора самостоятелно търсят coaching. Отделен е въпросът, че в момента това става предимно чрез препоръки, т.е. няма форум, който да подпомага срещата на професионални Coaches и клиенти.


    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 2 дни
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 2 дни
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 2 дни
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 2 дни
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години