3314 прочитания
Във войната за таланти трябва да си агресивен
Клеменс Версониг, създател на Target Executive Search Group
11 ноември 2008, 16:45
a+
a-
a
Г-н Версониг, какво се разбира под хедхънтинг?
Хедхънтингът е метод за намиране на мениджъри. Например ако компания, която произвежда сок, търси маркетинг мениджър, ние ще намерим всички фирми, които се занимават с производство на безалкохолни напитки. Ще прегледаме маркетинг мениджърите в тях и техните заместници, ще научим имената на тези хора и ще се свържем с тях. Целта на хедхънтига е да достигне до хора, които всъщност не търсят работа. Това са хора, които сe чувстват добре на сегашната си позиция и нашата роля е да ги „уловим”. Ловуването на хора е активно действие за разлика от другите методи за подбор, които аз оприличавам с риболова. При тях хвърляш въдицата, защото знаеш, че има нещо във водата и чакаш да захапе кукичката.
Има ли правила в хедхънтинга, които са задължителни да се спазват?
Да. Едно от тях е да използваме само информация, която кандидатите и клиентът са съгласни да отразим – лоялни сме и към двете страни. Така че конфиденциалността е нещо изключително важно и задължително, затова сме много стриктни в това отношение. Друго правило е, че на нас ни плаща само клиентът, а не кандидатът. Кандидатът е изцяло освободен от каквито и да било плащания. И трето, разбира се, е обективността. Да формираме цената за клиента по обективен и прозрачен начин и да му даваме отчети за свършената работа.
Каква е цената, която плащат компаниите, за да им намерите най-добрия кандидат?
Таксата ни е до три-четири брутни месечни заплати на кандидата, когото търсим. Разбира се, имаме определена минимален праг, под който не можем да паднем.
Виждате ли разлика между България и другите европейски страни?
Имаме три пазара, които можем да сравним – Западнa Европа, Централна Европа и България. Централна Европа или страните, които членуват в ЕС, са бързо развиващи се. В България, както и в Румъния, развитието и напредъкът са доста динамични, но все още имат много път да извървят. При хедхънтинга пазарът все още не е развит и кандидатите не знаят как да реагират, когато се свързваме с тях. Така е и за нашите клиенти. Задават много въпроси и са объркани защо да използват хедхънтинг.
Как реагират кандидатите на вашите обаждания?
Част от кандидатите, до които достигаме, отговарят с: „Не. Благодаря! Не обмислям смяна на работата си. Дори нямам интерес да ви изслушам.” Като цяло хората в Източна Европа не са свикнали да ги „улавят” и ни определят като агресивни. Докато в Западна Европа да бъдат „уловени” е комплимент за тях. Много други обаче са склонни да ни изслушат и често от един такъв контакт се заформя патньорство, което дори да не се реализира в конкретния проект, а остава добър контакт за бъдеще.
В България много хора смятат, че хедхънтърите са прекалено агресивни. Така ли е според вас?
До известна степен е така. Във „войната за таланти”, когато компаниите се борят за най-добрите, трябва да си агресивен. Клиентът ни казва да намерим най-добрия талант и ние „улавяме” тези хора. Използваме леко агресивни методи, но не прекаляваме. Ако кандидатът откаже отправената му оферта по телефона, това е краят на историята и не настояваме, не го преследваме.
Каква е основната мотивацията на кандидатите в България да сменят работата си в сравнение с тези от други страни?
В България заплатата е силен мотивационнен фактор. Докато в Западна Европа - например във Франция - младите са готови да работят, без да им се заплаща през първите шест месеца, просто за да натрупат опит. В Унгария например имах случай, в който кандидатът прие да започне на 20% по-ниска заплата. Ставаше въпрос за една млада дама, която беше HR и прие новата позиция с по-ниско възнаграждение, защото компанията предлагаше по-голям шанс за развитие.
|
|
* Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.
17 май 2024, 14:22
|
|
17 май 2024, 11:28
|
|
17 май 2024, 10:37
|
|
17 май 2024, 09:19
|
|
17 май 2024, 08:53
|
|
16 май 2024, 12:20
|
|
16 май 2024, 11:52
|
|
|