неделя, 19 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3314 прочитания

    Във войната за таланти трябва да си агресивен

    Клеменс Версониг, създател на Target Executive Search Group
    11 ноември 2008, 16:45 a+ a- a

    Г-н Версониг, какво се разбира под хедхънтинг?
    Хедхънтингът е метод за намиране на мениджъри. Например ако компания, която произвежда сок, търси маркетинг мениджър, ние ще намерим всички фирми, които се занимават с производство на безалкохолни напитки. Ще прегледаме маркетинг мениджърите в тях и техните заместници, ще научим имената на тези хора и ще се свържем с тях. Целта на хедхънтига е да достигне до хора, които всъщност не търсят работа. Това са хора, които сe чувстват добре на сегашната си позиция и нашата роля е да ги „уловим”. Ловуването на хора е активно действие за разлика от другите методи за подбор, които аз оприличавам с риболова. При тях хвърляш въдицата, защото знаеш, че има нещо във водата и чакаш да захапе кукичката.

    Има ли правила в хедхънтинга, които са задължителни да се спазват?
    Да. Едно от тях е да използваме само информация, която кандидатите и клиентът са съгласни да отразим – лоялни сме и към двете страни. Така че конфиденциалността е нещо изключително важно и задължително, затова сме много стриктни в това отношение. Друго правило е, че на нас ни плаща само клиентът, а не кандидатът. Кандидатът е изцяло освободен от каквито и да било плащания. И трето, разбира се, е обективността. Да формираме цената за клиента по обективен и прозрачен начин и да му даваме отчети за свършената работа.

    Каква е цената, която плащат компаниите, за да им намерите най-добрия кандидат?
    Таксата ни е до три-четири брутни месечни заплати на кандидата, когото търсим. Разбира се, имаме определена минимален праг, под който не можем да паднем.

    Виждате ли разлика между България и другите европейски страни?
    Имаме три пазара, които можем да сравним – Западнa Европа, Централна Европа и България. Централна Европа или страните, които членуват в ЕС, са бързо развиващи се. В България, както и в Румъния, развитието и напредъкът са доста динамични, но все още имат много път да извървят. При хедхънтинга пазарът все още не е развит и кандидатите не знаят как да реагират, когато се свързваме с тях. Така е и за нашите клиенти. Задават много въпроси и са объркани защо да използват хедхънтинг.

    Как реагират кандидатите на вашите обаждания?
    Част от кандидатите, до които достигаме, отговарят с: „Не. Благодаря! Не обмислям смяна на работата си. Дори нямам интерес да ви изслушам.” Като цяло хората в Източна Европа не са свикнали да ги „улавят” и ни определят като агресивни. Докато в Западна Европа да бъдат „уловени” е комплимент за тях. Много други обаче са склонни да ни изслушат и често от един такъв контакт се заформя патньорство, което дори да не се реализира в конкретния проект, а остава добър контакт за бъдеще.

    В България много хора смятат, че хедхънтърите са прекалено агресивни. Така ли е според вас?

    До известна степен е така. Във „войната за таланти”, когато компаниите се борят за най-добрите, трябва да си агресивен. Клиентът ни казва да намерим най-добрия талант и ние „улавяме” тези хора. Използваме леко агресивни методи, но не прекаляваме. Ако кандидатът откаже отправената му оферта по телефона, това е краят на историята и не настояваме, не го преследваме.

    Каква е основната мотивацията на кандидатите в България да сменят работата си в сравнение с тези от други страни?
    В България заплатата е силен мотивационнен фактор. Докато в Западна Европа - например във Франция - младите са готови да работят, без да им се заплаща през първите шест месеца, просто за да натрупат опит. В Унгария например имах случай, в който кандидатът прие да започне на 20% по-ниска заплата. Ставаше въпрос за една млада дама, която беше HR и прие новата позиция с по-ниско възнаграждение, защото компанията предлагаше по-голям шанс за развитие.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    17 май 2024, 14:22
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 81% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-март 2024 са от Австрия, Италия и Гърция
    17 май 2024, 11:28
    „Струма“ стана първата магистрала у нас с хеликоптерна площадка
    Хеликоптерът ще стига за 30 минути от София до тунел „Железница“
    17 май 2024, 10:37
    ЕК започна ново разследване срещу Meta
    Процедурата е заради пристрастяващите ефекти на социалните медии върху децата
    17 май 2024, 09:19
    "Булгаргаз" ще съди "Газпром" за 400 млн. евро
    Искът е заради спрените руски газови доставки
    17 май 2024, 08:53
    Проекти за близо 3 млрд. лева са реализирани у нас с парите от ЕС за транспорт за 6 години
    Със средствата са изградени 12 нови метро станции, 70 км нови пътища, 28 км рехабилитирани жп линии и 5 реновирани жп гари