неделя, 19 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2694 прочитания

    За всеки проект се изготвя конкретна стратегия

    Димитър Иванов, Country Manager на Human Value International
    11 ноември 2008, 11:20 a+ a- a

    Г-н Иванов, има ли разлика между хедхънтинг и екзекютив сърч?
    Реално не. Екзекютив сърч е по-модерното название на хедхънтинга, защото буквално преведено означава, че прилагаме директен подход при търсенето на точните хора за конкретни позиции.

    Вие за какви позиции най-често работите?
    Хедхънтингът е приложим за средно и висше мениджърско ниво, което означава, че позициите, които търсим, са в този сегмент. Типични позиции са мениджър „Продажби”, маркетинг мениджър, CFO, CEO.


    Кажете ни как е структуриран процесът? Какво се случва, след като една компания се обърне към вас?

    Първото нещо, което правим, е да се срещнем с клиента, за да разберем повече за тази позиция, за която ние ще търсим човек. Реално ние интервюираме клиента. Задаваме много въпроси, за да получим ясна представа за компанията и как реално този професионалист си взаимодейства с цялата структура. След това създаваме профил на позицията, за да може клиентът да разбере дали сме вникнали в неговата идея. Следва нова среща, на която дискутираме времевата рамка и продължителността на проекта и го съгласуваме. След което обсъждаме и предлагаме конкретни таргети, които да бъдат във формата (рамката) на този проект. Клиентът одобрява някои от тях, други отхвърля. Следва периодът на търсенето и намирането на тези хора. После - етапът на предварителни срещи с тях, същинско интервю и най-накрая представяме групата на най-добрите кандидати пред клиента.

    Колко са компаниите и съответно хората, които попадат в първоначалния ви таргет?
    Зависи от позицията, но понякога първоначалният таргет стига и до 300 компании.

    Как намирате контактите на хората в тези компании?

    За всеки отделен проект има стратегия и нейното създаване отнема най-много време в целия процес. Ако един проект продължава месец и половина, изготвянето на стратегията отнема от седмица до десет дни. Предварително я изпробваме с други компании, за да видим дали работи или не. И ако работи с т.нар. пилотни компании поне на 80%, едва тогава я прилагаме към конкретните таргети. Винаги имаме хънтинг стратегия и в повечето случаи тя е различна, защото хората, които търсим, са различни.

    Дайте ни пример.
    Имахме проект за главен счетоводител и трябваше да таргетираме компании от телеком бизнеса, защото нашият клиент имаше изискване кандидатът да е запознат с материята. Отваряйки уебсайт на дадена фирма, никъде няма имената на счетоводния отдел. Задачата ни беше да прескочим човека, който е на първа линия, и да успеем да достигнем до счетоводния отдел. Сетихме се, че компаниите публикуват годишни счетоводни отчети. Обадихме се и попитахме, къде компанията Х публикува своя годишен счетоводен отчет. Това не беше в компетенциите на лицето насреща и то ни прехвърли в счетоводния отдел. Оттам нататък вече нямаше значение с кого ще разговаряме. Попитахме кой се разписва под годишния отчет, отговориха ни и така стигнахме до името на човека.

    Случвало ли ви се е просто да позвъните в компания и да попитате за човек на определена позиция, без да знаете името му?

    Случвало се е, но това не работи успешно, защото хората, които стоят на първа линия, в повечето случаи са добре обучени и не дават зелена светлина на всеки, който се обажда в тази компания.

    Когато ви попитат откъде се обаждате, истината ли казвате?
    Да, казваме истината. Не казваме, че се обаждаме от Human Value International, а от друга компания, която съществува.

    Предпочитате да се свържете с човека на мобилен телефон или да го намерите на работното му място?
    Обикновено търсим човека на служебен телефон и учтиво го молим да продължим разговора на мобилния му телефон в удобно за него време.


    Кога казвате за какъв проект става въпрос?
    По време на втория телефонен разговор разказваме с няколко думи за конкретния проект и защо ги търсим. До голяма степен зависи от човека от другата страна на телефона. Ако той е резервиран, се използват по-различни подходи.

    Какво показва вашата практика? Колко от хората, на които се обаждате, изслушват вашето предложение?
    Ние се стремим от таргет листата, която сме изготвили, да достигнем до 80% от хората. В повечето случаи това не се случва. Една от причините е динамиката на пазара на труда. Представете си, че трябва да намерите 100 кандидати. Във времето, с което разполагаме, за да се свържем с тях, е невъзможно да открием 100 процента от тях на работното им място. Но почти винаги успяваме да разговаряме с 50-60% от хората.

    Може ли да се каже типично при какво увеличение на заплатата хората са склонни да си сменят работата?
    В повечето случаи не по-малко от 50%, а в определени случаи и 100%. Тук говорим за висше мениджърско ниво. Ако искате да хедхънтнете едно CEO, което има добра позиция (от гледна точка на бизнес и конкуренция) и е лоялен към компанията си, мога да кажа, че и това е малко от гледна точка на професионалния риск.

    Вие с фиксирана цена ли работите, или получавате процент от годишната заплата на човека, когото сте намерили?
    Хедхънтингът наистина е скъпа услуга най-вече защото успява да уцели десетката. Другият плюс е времето, в което се случва проектът, отношението, което клиентът получава, затова и цената е значително по-скъпа от тази, която би платил в компания за подбор на персонал. Имаме цени за средно мениджърско ниво и цени за висше мениджърско ниво. Както и отстъпки, ако работим дългосрочно с един клиент в рамките на определен период от време паралелно за няколко позиции.

    Имате ли минимални прагове, под които не бихте приели да работите по даден проект?
    Имаме ограничение за това, каква трябва да бъде стойността на един проект. Относително е, но да кажем, че не бихме работили по един проект на стойност по-малка от 30% от брутната годишна заплата на един мениджър (на позиция средно високо управленско ниво).

    Каква е схемата за плащане?
    При нас плащането е на три етапа. 30% при подписване на двустранен договор, 30% при представяне на шортлиста и 40% при подписване договор за съвместна работа между клиента и избрания кандидат.

    Какво би се случило, ако човекът, който сте намерили, напусне?
    Целият процес започва отначало. Задължени сме да намерим нов професионалист за наша сметка. Досега никой не е ползвал тази гаранция, но тя е безусловна в рамките на 6 месеца, след подписване на договора между нашия клиент и кандидата.

    Практика ли е, след като намерите професионалист в дадена област за ваш клиент, след време да го привлечете към друга компания?
    Не, не бихме могли да направим това и след 10 години. Даваме етичната гаранция, че ние никога не хънтваме нашите клиенти.

    Ако обаче ваш клиент иска точно този човек?
    Посочваме, че не можем да хънтваме тази компания.

    Случвало ли се клиентите ви да искат определени хора от определени компании?
    Да. Тогава извършваме целия подбор и включваме този човек. До голяма степен нещата зависят от това, с колко време разполагаме и дали изискването е свързано конкретно само с този човек. Но ние ще направим проекта от начало до край, защото е един добър случай - да проучим пазара в конкретния сегмент.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    17 май 2024, 14:22
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 81% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-март 2024 са от Австрия, Италия и Гърция
    17 май 2024, 11:28
    „Струма“ стана първата магистрала у нас с хеликоптерна площадка
    Хеликоптерът ще стига за 30 минути от София до тунел „Железница“
    17 май 2024, 10:37
    ЕК започна ново разследване срещу Meta
    Процедурата е заради пристрастяващите ефекти на социалните медии върху децата
    17 май 2024, 09:19
    "Булгаргаз" ще съди "Газпром" за 400 млн. евро
    Искът е заради спрените руски газови доставки
    17 май 2024, 08:53
    Проекти за близо 3 млрд. лева са реализирани у нас с парите от ЕС за транспорт за 6 години
    Със средствата са изградени 12 нови метро станции, 70 км нови пътища, 28 км рехабилитирани жп линии и 5 реновирани жп гари