За продукта, екипите и технологиите, които използват, научете от Максим Таралов, ръководител на Machine Learning & Embedded екипа на Alcatraz AI
Максим Таралов, ръководител на Machine Learning & Embedded екипа на Alcatraz AI
ИТ секторът в България продължава да се развива динамично и да предлага все повече и все по-интересни възможности за професионална реализация. Технологичните екипи в България работят по проекти на компании и организации от цял свят, разработват собствени софтуерни продукти, които намират приложение в разнообразни области от живота.
По какви проекти работи Alcatraz AI в България, пред Economy.bg Максим Таралов ръководи Machine Learning & Embedded екипа на Alcatraz AI, който отговаря за разработката на софтуера на основния продукт на компанията The Rock. Преди малко над 3 години Макс се присъединява към компанията и е един от първите професионалисти в екипа в България. Има докторска степен по приложна математика, придобита по време на работа в Института по индустриална математика Fraunhofer ITWM ITWM. Макс има над 10 години опит в програмирането, започвайки със Scientific Computing и по-късно преминавайки към Computer Vision.
Максим, разкажете ни за основния продукт, по който работят екипите на Alcatraz AI в България.
Alcatraz AI е високотехнологична hardware as a service компания, която разработва хардуерен и софтуерен продукт за контрол на достъпа чрез биометрични данни. Основният ни продукт е Alcatraz Rock.
Функцията му е да замени класически системи за контрол на достъпа като четци на карти, разпознаване на пръстов отпечатък или ирис с безконтактно разпознаване на лица. Използва модерни алгоритми, базирани на машинно обучение, за да позволи бърз и сигурен достъп през входни и въртящи се врати и други точки за контрол на достъпа.
С цел да се намалят усилията на нашите клиенти при миграция от съществуваща вече система за достъп, Alcatraz Rock може да работи в режим на самообучение, при който устройството се инсталира редом до съществуващ четец на карти и научава лицата на служителите, докато те продължават да използват своите карти. Алтернативно може да работи и редом с четец на карти за двуфакторно верифициране на достъп.
Освен лицево разпознаване, Alcatraz Rock засича и опити за достъп с фалшиво лице или влизане на човек без достъп през дадена врата (тейлгейт). За да се координира работата на множество Rocks, Alcatraz AI разработва и бекенд платформа, която може да работи в облака, на сървър, осигурен от „Алкатраз“, или да се инсталира на хардуер на клиента, като поддържа и air-gapped мрежи.
Чрез платформата се разпространяват данните от едно устройство към останалите, така че да не се налага един човек да трябва да бъде „научен“ от всяко индивидуално устройство. Оттам се контролират и настройките за сигурност на един или група от Rocks, обновява се софтуера им или се наблюдават събития, свързани със сигурността, като например кога даден служител е разпознат от устройство или кога лице без достъп е минало през дадена врата.
Колко души работят по всеки от проектите и какви специалисти са те?
Целият екип на Alcatraz AI се състои от малко над 50 служители. По-голямата част от инженерния екип, който е около 30 души, се намира в България, а малка част е базирана в САЩ, където е и мениджмънтът на компанията, както и търговския екип.
Техническите екипите, които правят реализацията на продукта включват Full Stack, който отговаря за разработката на платформата; екип, който разработва, тренира и интегрира Machine Learning модели & разработва Embedded приложения и работи по компонентите в хардуера и тяхната калибрация, DevOps екип, който е звеното между всички останали и реализира имплементацията и правилното функциониране и интегриране на елементите, и QA екип, който отговаря за тестването както на хардуерната, така и на софтуерната част на продукта с цел най-доброто, сигурно и качествено изпълнение на продукта.
Част от инженерния екип в София
Създадохме екипа в България с привличане на първите професионалисти със сериозен и богат опит, които вярват в иновацията и оценяват възможността да експериментират и автономно да управляват по най-добрия начин процеса на разработване, да бъдат гъвкави в отговор на клиентските изисквания и потребности и готови да се учат в движение в процес на работа.
Освен професионалните умения, натрупани в много проекти в големи корпоративни организации, средният опит от 7 години за нашите инженери и повече от 12 години за тиймлидерите в Alcatraz дават възможност на екипа да прави обективни и адекватни преценки и да поема риск в изграждането на среда, която позволява грешките и ученето, като реализира в най-голяма степен и в най-кратко време целения резултат.
От създаването си екипът ни развива силна вътрешна култура, която се базира на стремеж към постигане на синергия, колабориране на ниво интуитивно предусещане действията на всички в екипа, сплотеност и разбиране, както и хващане на посоката в развитие на продукта, отразяващо едновременно бизнес решението и клиентското емоционално преживяване.
The Rock устройството в неактивно състояние (idle mode)
Какви технологии използвате за отделните проекти?
Основните технологии, с които работят професионалистите в екипите, са в зависимост от функционалната им насоченост. В моя екип – Machine Learning & Embedded – се работи основно със C++ и Python като езици за програмиране, както и с библиотеки и пакети като Tensorflow, Pytorch, OpenCV за ML базиран, както и класически Computer Vision. Full Stack екипът работи с Javascript, PostgreSQL, React, Node.js, User Interface, AWS Cloud Services, Terraform и др. Най-нoвият език, който внедряват и става един от основните, е така желаният и търсен напоследък Go. DevOps екипът оперира с Docker, Scripting,Security, AWS Cloud Services, Linux и най-вече Kubernetes. QA екипът прави различни видове тестове, ръчно и автоматизирано, включително API, Integration, System Integration, Web UI, Performance, Usability, Scalability, Data collection and validation.
The Rock устройството активирано с разрешен достъп чрез верификация
Kак е организиран работният процес в отделните проекти?
Работните процеси в компанията са организирани по различни Agile методологии – SCRUM за разработване и тестване на продуктите и KanBan за DevOps процеси. Прилагат се и всички церемонии, свързани с тези процеси.
От страна на бизнеса комуникацията е ръководена от продуктов екип – оглавяван от VP of Product, включително продуктов и програмен мениджър, които отговарят както за организацията на процесите около разработване на продуктовите линии, така и за представянето на бизнес изискванията на инженерните екипи. Ключова роля за верифициране на продуктовите дефиниции има инженерният екип, който дава обратна връзка и технически възможности за реализация.
Задаването на посоката на развитие на продуктите както от бизнес гледна точка, така и от архитектурна се случва посредством срещи за планиране на продуктов RoadMap. На тези срещи участие вземат както инженерните тиймлидерите, инженерен директор, директор QA, така и представители на продуктовата група и стекхолдърите за различните нововъведения. В продуктовия Roadmap се добавят промени, одобрени от всички въвлечени.
Как се промени продуктът през годините?
В началото устройствата ни изглеждаха много по-различно от сегашния им вид. Когато аз започнах в Alcatraz, те бяха плоски, сиви и с почти правоъгълна форма. С течение на времето започнахме тестване с пилотни клиенти, които бяха проявили интерес към продукта ни и искаха да го изпробват как работи. Тези първоначални тестове, при които работихме в тесен контакт с пилотните клиенти, ни помогнаха да разберем как можем да подобрим продукта. Като резултат малко по малко той придоби сегашния си външен вид, с по-добри камери и специализирана Линукс базирана дистрибуция, която ни помага да сме консистенти от едно устройство до друго. Това е версията, с която стъпихме официално на пазара, като за краткото време, от което сме в продажба, успяхме да привлечем като клиенти големи технологични и финансови компании, както и някои държавни институции в САЩ.
Една от първите версии на устройството, инсталирано пилотно при клиенти
Екипът ни се гордее за краткото време от първата цялостна разработка до първата реализация и функциониране на продукта. Версия 1 на продукта е cloud-based (работеща в облака), и е реализирана в една от най-големите болници в Лос Анджелис - Martin Luther King Jr. Community Hospital (MLKCH) през февруари 2020.
След първата реализация и тестовите имплементации при други клиенти чрез пазарна валидация и идентифицирани пропуски целият продукт се пренаписа и вече е пусната Версия 2 на продукта за около година от решението за обновяване.
От първата версия на устройството, което беше пригодено да работи самостоятелно на отделна врата и нямаше връзка с другите устройства, се обнови до изцяло нова версия, в която група устройства работят като едно – създаването на профил на едното устройство позволява на другите, свързани с него, да работят с тази информация и да допуснат за определния профил достъп до определено помещение.
Всичко това отново е доказателство за големия прогрес на малкия ни екип, бидейки екип от изградени професионалисти, които, макар и да нямат целия необходим опит в конкретната технология, успяват да набавят и развият уменията и да се преориентират към новостите.
3D прототип на устройството, направено на 3D принтер
Кои са най-големите предизвикателства, с които се сблъсквате?
Говорейки за устройството Alcatraz Rock, най-големите предизвикателства идват от две посоки: от една страна, от това, че софтуерът трябва да работи в реално време върху ограничен хардуер с добра точност, а от друга – да работи и във всякакви условия, което създава затруднения и при тестване. В известен смисъл същото важи и за платформата – трябва да работи под различни операционни системи, на различни хардуерни конфигурации, в облака или на място.
Кои са най-големите постижения, които можете да отбележите за този продукт?
Най-важното на всички малки елементи от Alcatraz Rock, който сам по себе си е много високотехнологичен като hardware, е интеграцията помежду им, която позволява характеристиките на продукта да носят полза на клиента. Вградените антиспуфинг механизми и защити на устройството, устойчивост на прекъсвания или отпадане на интернет свързаността (air-gapped) и продължаващата възможност на Alcatraz Rock да функционира и да разпознава необходимостта от достъп на съответните лица, са изключително ценени от клиентите ни и сме горди, че нашият екип успя да ги разработи и имплементира успешно. Да се обедини хардуер, софтуер и AI да работят заедно чрез синхронизиране на процесите – от машината до firmware на устройството и до back-end на платформата, формирайки всички устройства в група, която функционира синхронно, правят нещата уникални и интересни и поставят Alcatraz в категория cutting edge technology!
Какво предстои за развитието на продукта?
Без да навлизам в детайли, мога да споделя, че развитието на продукта не спира. Има разработка на нови функционалности, работа по следващите поколения устройства, както и интеграции с най-различни системи за контрол на достъпа, системи за наблюдение, производители на нови типове врати и т.н. Редом с продуктовото развитие екипът отделя сериозно внимание на подобряване на качеството. Регулярно се оценява представянето на софтуера на техническо ниво и се вземат решения за подобряване на функционалността и представянето.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Alcatraz Bulgaria EOOD в JOBS.bg тук
ВИЖТЕ ОЩЕ
ИТ проектите в България: Какви продукти разработва PROS?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи News UK екипът на Questers?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Tick42?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Grafixoft?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Gameloft?
ИТ проектите в България: Какви продукти разработва VMware?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи HeleCloud?
ИТ проектите в България: Какви продукти разработва AtScale?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Smart IT?
ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Infragistics?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Appolica?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Astea Solutions?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи „Сенсата Технолоджис“?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи HPE?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Mansion?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи А1 България?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Dreamix?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Immedis?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи SEEBURGER?
ИТ продуктите в България: По какви продукти работи DIGITALL
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Енетпулс?
ИТ проектите в България: Какъв продукт разработва StorPool Storage?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Блубито?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Модис?
ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Playtech?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Coherent Solutions?
ИТ проектите в България: Какви продукти разработва Experian?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи DHL Freight ESS?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи "Бианор Сървисиз"
ИТ проектите в България: По какви проекти работи МенторМейт?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Proxiad?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи DataArt?
ИТ проектите в България: По какви проекти работи Resolute Software?
ИТ продуктите в България: Какви продукти разработва Progress?