Книгата „Дай и ще получиш“ от Адам Грант е задължително четиво за всеки, който търси пътя към успеха, казва Глория
Глория Станчева – Директор „Човешки ресурси“ в Brain Stars Technology. Снимка: Личен архив
Какво четат HR лидерите в България? Кои са книгите и авторите, от които черпят вдъхновение? Какви уроци и поуки си извличат от тях? Economy.bg попита HR професионалисти във водещи компании в България. Вижте какво отговори Глория Станчева – Директор „Човешки ресурси“ в Brain Stars Technology.
Книгата „Дай и ще получиш“ от Адам Грант е задължително четиво за всеки, който търси пътя към успеха и едновременно с това тя е и своеобразен наръчник за алтруисти. В книгата ще намерим отговора на въпроса защо печелим, когато помагаме на другите. Предоставя ни се и задълбочен анализ на трите основни роли, които се проявяват в социалните взаимоотношения в професионалната среда – алтруистът, егоистът и кантарът.
Алтруистът раздава своето време, енергия, знания, умения, идеи и връзките си с другите, без да очаква нещо в замяна. Кантарите действат според принципа „колкото ти на мен – толкова аз на теб“, а егоистите се стремят към придобиването на максимално количество облаги и енергия от фирмата, без да се интересуват от последствията върху другите.
Като един типичен алтруист по природа както в личен, така и в професионален план, аз обожавам да помагам и да се раздавам за мениджмънта на компанията и за служителите, без да броя направените лични жертви или посветените в помощ часове – било то за кариерен съвет, помощ за определена задача или консултация за даден казус.
За себе си мога да споделя, че една от причините, поради които избрах професия в областта на човешките ресурси, е именно възможността да давам добавена стойност в живота на хората. Силно вярвам, че не съществува друго подобно чувство като това да знаеш, че си успял да внесеш положителна промяна в живота на даден човек и той ти е благодарен.
Въпреки това колкото и да е прекрасно да бъдеш алтруист, толкова е и трудно. Дори и след като се квалифицирах като организационен психолог прекалено много пъти съм си задавала въпроса защо хората често търсят начин да се възползват от добрината на другите, защо алтруистите печелят по-бавно и защо понякога безкористните стават жертва на другите.
Изключително провокираща за мисълта, книгата ми даде отговори на всичките тези въпроси. Тя революционизира възгледите на мениджърите и управляващите върху бизнес отношенията, като целта ѝ е да създаде хора, които се справят по-добре и същевременно с това са по-добри хора.
Авторът преобръща с главата надолу общоприетите норми, че добрите не могат да бъдат печеливши, но и редом с това поставя фокус върху осъзнаването кое прави себеотдаването едновременно толкова силен и опасен инструмент, тъй като независимо от заеманата в йерархията позиция не е тайна за никого, че алтруистите проявяват прекалена грижовност, доверие и жертвоготовност за своите интереси в името на останалите.
Подкрепена с множество изследователски проучвания, Адам Грант ни разкрива една различна перспектива, че освен индивидуалните фактори на успех, като например упорита работа, талант и късмет, това дали ще бъдеш успешен в дългосрочен план се определя основно от това как си взаимодействаме с другите. Успешните алтруисти имат по-различен подход към взаимоотношенията, а именно създаването на връзки, сътрудничеството, оценката и въздействието.
Във втората част от книгата фокусът е основно върху ползите на алтруизма и неговите негативи и как можем да се справим с тях, като се предоставят различни съвети за това да бъдеш успешен алтруист, без да се превръщаш в изтривалка за другите. Интересно заключение, до което стига Адам Грант след провеждането на различни проучвания е, че най-успелите и най-неуспелите са алтруисти, а егоистите и кантарите обикновено са по средата.
За мен един от най-ценните съвети, които ми даде тази книга, е, че всъщност алтруистите не могат да си позволят да бъдат изцяло себе си през цялото време. За алтруиста е ключово да разпознава егоистите, да подбира правилно личните си взаимоотношения, както и да нагажда своето поведение в бизнес контекст, за да не бъде потърпевш от липсата на добронамереност в другите. В професионалната среда алтруистът понякога трябва да умее да бъде кантар, когато усети, че има вземане-даване с егоист. При взаимодействие с такива хора е нужно да усетиш кое би ги направило щастливи по такъв начин, че да не засяга и наранява теб и твоята позиция в бизнеса. Умението за търсене на взаимноизгодно решение е фундаментално.
Важно е да се отбележи, че успехът на алтруистите ражда лавина от последващи успехи и за други хора. За разлика от тях, когато егоистите печелят, това обикновено е за сметка на някого. Алтруистите изграждат своя успех като вълнички в езеро, защото те подпомагат успеха на всички около тях.
Обратно на широко разпространените вярванията в обществото алтруистите живеят в пъти по-стойностен, пълноценен и изпълнен с успехи и любов живот от кантарите и егоистите. Също така алтруистите имат едно основно предимство – за тях безкористно се грижат много повече хора, които биха им се притекли на помощ в предизвикателни ситуации.
Въпреки популярното вярване, че алтруистите са винаги губещите, авторът на книгата ни разкрива, че успехът не намалява, когато имаш голямо сърце. Успехът на алтруиста се дефинира главно от неговия интелект, емоционална интелигентност и умението му да се справя с трудни хора и ситуации.
Любимото ми твърдение на Адам Гранд е: „Най-добрият начин да се издигнете до върха на стълбата, е да вземете и другите със себе си.“
Позовавайки се на науката и различни бизнес истории за успехи и провали, авторът успява да убеди читателите, че даването в дългосрочен план е единствената устойчива рецепта за успех в корпоративния свят. Въпреки че егоистите и кантарите са най-много на брой, алтруистите притежават огромна сила, защото те оставят ярки следи в своите професионални отношения и съумяват да трансформират цели компании със своята енергия и доброта. Те често успяват да изградят велики екипи и да постигнат висини, достойни за възхищение.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Brain Stars Ltd в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА КАКВО ЧЕТАТ HR ЛИДЕРИТЕ В БЪЛГАРИЯ:
Радослава Димитрова, HRLabs
Мартина Георгиева, Булмаркет Груп
Благовеста Нешева, Devision
Боряна Нейчева
Десислава Димитрова, Milestone Systems
Сашка Владимирова, Express Logistics and Distribution Ltd.
Ирина Лилова, Телерик Академия
Ралица Рускова, Siemens Bulgaria
Даяна Гочева, Appolica
Васил Николов, Дев-Харбор
Михаела Георгиева, Progress
Йорданка Манчева, Агенция за събиране на вземания
Милена Хаджииванова, Булсатком
Катерина Кабакова, Senior HR Consultant
Цанислав Генчев, NOTO – 360 Fraud and Compliance
Албена Паралингова, А3-ВД
Илиян Бойчев, IBTrainings
Петър Джугански, OpenTag
Галина Георгиева, Дунапак Родина
Ваня Колева, WePrevent Велико Търново
Даниела Назим, Endava
Рада Йосифова, AG Capital
Радослава Кроснева, Банка ДСК
Никола Киров, Американски Университет в България
Борислава Георгиева, DHL Freight ESS