Яна Якимова, новият управител на магазин ИКЕА в София, пред Economy.bg
Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как ИКЕА преминава през настоящата ситуация разказва Яна Якимова, новият управител на магазин ИКЕА в София.
Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
Необичайната ситуация постави пред изпитание не само нас, но и целия ритейл сектор. Магазинът ни в София беше затворен почти два месеца, което несъмнено доведе до големи трудности. В момента наблюдаваме промени в различни посоки. От една страна, промяна в потребителското поведение - през годините ИКЕА се наложи като място, в което цялото семейство прекарва време през почивните дни, а сега наблюдаваме много повече таргетирани посещения- клиентите идват с намерението да осъществят покупка и често предпочитат делничните дни. От друга страна, всяка трудност е нова възможност и ние се възползвахме от ситуацията, за да представим нови предложения за максимално удобство на нашите клиенти. Най-новото при нас е, че клиентите ни вече могат да закупят мебелите заедно с услуги и да платят с банкова карта в мебелния салон, без да минават през целия магазин и касите.
Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
С цел да компенсираме пропуснатия оборот оптимизирахме част от оперативните разходи и отложихме във времето някои проекти за обновяване на магазина. Същевременно направихме значителни инвестиции в дигиталната сфера, както и в това да подсигурим здравето и сигурността на нашите служители. Стремежът ни е да запазим работните места и да съхраним най-ценния си актив – хората. Така заедно ще продължим успешно да побеждаваме предизвикателствата, с отдаденост и оптимизъм.
Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
Веднага след обявяване на извънредното положение колегите в административни, поддържащи и стратегически екипи останаха вкъщи, работейки дистанционно. Част от служителите ни обаче бяха в магазина, за да подпомогнат онлайн търговията, където поръчките се увеличиха цели четири пъти.
Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
Ние работим с клиенти и сме „на първа линия”. В момента, в който ИКЕА отвори врати, всички се завърнаха в магазина. Започнахме ремонти, разширихме и преобразувахме работното пространство – сега се радваме на повече простор и уют в офиса.
Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
Безопасността е наш основен приоритет и за да запазим здравето на нашите служители и посетители, въведохме стриктни правила за носене на предпазни средства, хигиена, дезинфекция и спазване на социална дистанция. Работата от вкъщи не е възможна за повечето от нас - ние сме в магазина всеки ден от седмицата, за да се погрижим нашите клиенти да постигнат това, за което разчитат на нас, а именно по-добър живот вкъщи.
Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
Докато магазинът беше затворен, на голяма част от ръководителите на екипи се наложи да бъдат още по-активни и целенасочени, за да постигат резултати. За кратък период трябваше да планираме и приложим промени в работните процеси, да се адаптираме към динамичната ситуация в производството, дистрибуцията и доставките на нашите продукти в целия свят. Следим много показатели на нашата оперативна работа, но един от тези, който в момента отразява ситуацията, е потокът от посетители, който се разпределя почти равномерно през седмицата. Това е един благоприятен ефект. Забелязваме лек спад на посетителите, но пък другият показател, който следим - средна стойност на сметката, е по-висок в сравнение със същия период на миналата година, което като цяло води до положителен резултат.
Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
В тази обстановка ясно пролича колко е важно да сме „на една ръка разстояние“. Целта е да се погрижим за здравето на всички в екипа, като въведем адекватни мерки за безопасност, информираме колегите своевременно за всичко ново и се фокусираме върху приоритетите си. В момента работим върху разширяване на функционалностите на екслузивното за нашата организация мобилно приложение, което ползваме за вътрешна комуникация.
Какви предизвикателства срещнахте и пред какво сте изправени в момента?
Предизвикателство е връщането към нормалното, на което сме свикнали, и неизвестността дали изобщо това е възможно на този етап. Има несигурност и очакване какво ще се случи, наблюдаваме някои различни междуличностни взаимоотношения, промени в потребителското поведение. Това се отразява на бизнеса и за да успеем да поддържаме добри резултати, трябва да се адаптираме към още по-бързо вземане на решения и осъществяване на инициативи, които съответстват на новата реалност. Към момента можем да кажем, че успешно се адаптираме към новата „норма“ чрез засилен дигитален подход.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Mars
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кеш Кредит
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Equinix
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори А1
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори BILLA
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес