неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6178 прочитания

    Няма как всички да оцелеят, ако рекламните приходи паднат с 10-15%

    Бисер Боев, генерален директор на "Икономедиа"
    13 февруари 2009, 11:24 a+ a- a

    „Икономедиа” е водеща група за бизнес медии в България. Има 27 хартиени издания, над 30 сайта и организира около 25 събития годишно. От миналата година има и собствена вестникарска печатница. Сред най-известните издания на „Икономедиа” са деловият всекидневник „Дневник” и седмичникът „Капитал”.

    Г-н Боев, усещат ли се вече ефектите от икономическата криза?
    Разбира се. Ще е голяма лъжа, ако не си го признаем. Кризата започна да се усеща от средата на ноември. Смятаме, че следващите три-четири месеца ще бъдат най-тежки по отношение на рекламите. В момента клиентите не че нямат пари, а нямат яснота за бъдещето, което води до сериозна преоценка на бизнеса им. В такава обстановка ние като медиа трябва да сме луди, ако очакваме, че ще инвестират агресивно в маркетинг.

    Какви са реакциите на рекламодателите?
    Има сериозно охлаждане при обявите за работа. Там ситуацията е коренно променена спрямо предишни години. Спадът на приходите в този сегмент е в порядъка на 25-35% спрямо минали години. Това вероятно е валидно за всички играчи на пазара за обяви за работа.
    За останалите рекламодатели не бих казал, че са се отдръпнали, но имат по-стегнати бюджети. Компаниите преразглеждат разходите, защото са притеснени за бъдещето си. В дъщерните ни компании не мога да кажа, че има падане на приходите с повече от 10%. Цифрата е съвсем груба, защото при различните издания е различно. При някои отчитаме ръст, но при други - като тези с по-лайфстайл насоченост - има спад. Тази година и ние като издатели с 15-годишна история все още не знаем какво да прогнозираме.

    Усещат ли се вече ефектите от икономическата криза?

    Вижте видео с Бисер Боев, генерален директор - „Икономедиа”
    Според вас кои медии ще са най-силно засегнати?

    Всички ще бъдат засегнати.Тези, които ще пострадат най-много, са маргиналните играчи - тези, които са номер 3, 4 и 5 на пазара, даже понякога и номер 2. Лидерите в съответния сегмент ще оживеят, стига да посрещнат кризата по адекватен управленски начин - като си преразгледат бюджетите, екипите, парите, които харчат, инвестират за основната си дейност.
    Не мога да кажа, че вестниците ще пострадат повече от телевизиите. Най-малко ще пострада интернет, защото е много млада медиа, а цените за достигане до 1000 потребители са далеч по-ниски. Преди година очаквахме в интернет сегмента през 2009 г. ръстът да достигне 100%, но сега смятаме, че той ще е около 40-60 на сто.

    Очаквате ли рекламодателите да пренасочват бюджети от едни канали в други?
    Кризата е добра възможност всички да преосмислят колко пари харчат, за какво и каква е възвръщаемостта им. Ще е самонадеяно да кажа как ще постъпят рекламодателите. Ние очакваме общите приходи от интернет реклама през 2009 г. да се покачат с 30-50%. Във вестниците и списанията очакваме или стагнация, или спад с до 10 на сто. В аутдора не можем да прогнозираме, защото сме много малък играч там, при списанията очакваме по-скоро запазване на бизнеса. Ние години наред сме имали ръст с повече от 15%, но сега за първи път очакваме като цяло за бизнеса да нямаме ръст.

    Рекламните приходи са основен източник за издръжката на едно издание, но има тиражи и абонаменти. Там какво е положението?
    Поради интересните политически и икономически новини издания като „Капитал” и „Дневник” продават много повече, отколкото преди. Продажбните ни по сергии от същия период преди година са с 10% нагоре. Но наистина по-голяма част от приходите ни са от реклама и ситуацията изисква да сме по-предпазливи. Очакваме ръст на продажбите, донякъде стагнация в абонамента, стагнация в рекламата, а на места - и спад.

    Какви са реакциите на рекламодателите?

    Вижте видео с Бисер Боев, генерален директор - „Икономедиа”
    Кои рекламодатели се отдръпват от печатните издания?

    Ако има рекламодатели, които се отдръпват, то те се отдръпват от всички медии, не само от печатните издания. Това са инвестиционните фондове и инвеститорите в имоти. Строителите на имоти също изключително бързо намалиха присъствието си в медиите. Вторият бизнес, който е ударен, са небанковите финансови институции. Банките също са леко засегнати и преосмислят в момента присъствието си. Но най-тежко е положението с позициите за работа. В момента всеки работодател оглежда вътрешните си ресурси и обмисля дори варианти за съкращение, търси оптимизация на структурите на компанията, а не хора за нов бизнес. И е нормално този сегмент да се отрази лошо на всички. Очакваме спад и в сегмента на луксозните стоки. Останалите рекламодатели вероятно ще изчакат 2-3 месеца, за да се ориентират какво се случва и какви са очакванията за икономиката.

    Какви са вашите очаквания за тази година, очаквате ли окрупнявания, фалити?
    Фалит в България е лоша дума, а всъщност не е. Този, който не се справя добре, е редно пазарът да го накаже и да се отдръпне от него. Това ще се случи във всички сегменти на медийния пазар. Не е възможно, ако общият обем на пазарния дял падне с около 10%, които са най-реалистичните прогнози спрямо 2008 г., а аз очаквам спад дори с 15%, същите икономически играчи да оцелеят. По-слабите, по-недъгавите и тези, които са водели неадекватна управленска политика, в ситуация на криза ще фалират.
    Смятам, че няма да има и придобивания на медии или ако има, те ще бъдат срещу 1 лев. Надявам се в някои от вестниците да се появят чужди инвеститори, но едва ли 2009 г. е подходяща. Не трябва да забравяме, че тази година ще има избори, което означава сериозен интерес към изданията, а вече и към сайтовете. Но, от друга страна, интересът на бизнеса към маркетиране на продукти, услуги и търговски марки е по-нисък от обичайното.

    Как ще се отрази кризата на вашия пазар?

    Вижте видео с Бисер Боев, генерален директор - „Икономедиа”
    Медиите оптимизират ли разходите си, като съкращават хора?

    Разбира се. Нормално е в една компания разходите за заплати да са около 20-30% от общите. Ние внимателно си прегледахме плановете за 2009 г., не сме пристъпвали засега към съкращения, но няма да правим нови назначения. Хората, които сами напуснат, ще се опитаме да заместим чрез разпределение на функциите им между техните колеги. Това е най-малкото, което можем да направим. Ще наблюдаваме ситуацията много вниамтелно. Ако стане по-черна от това, което сме предвидили, а ние сме планирали много консервативно, ще предприемем и съкращения. Ако някой издател каже, че не обмисля съкращения, просто ще излъже.

    Това означава ли, че ще замразите заплатите и в резултат на това очаквате някои сами да напуснат?
    За хората, които са ни важни и които ще ни помагат да се развиваме добре въпреки кризата, не можем да задържаме заплатите. По-скоро кризата ни помага да погледнем кои са бизнесите, на които до момента не сме обръщали внимание, както и тези, които не са носели печалба. В години на възход всяка компания си позволява известни екстри, включително и с продукти, които са губещи. В години на криза всеки разумен инвеститор без излишни увертюри реже това, което носи загуби. „Икономедиа” няма подобни притеснения, но прегледахме всичко, за да сме подготвени.

    В медийните среди се говори, че събирате екипите на „Капитал” и „Дневник”. Също, че хартиеното издание на „Дневник” ще спре и ще оставите само електронното. Вярно ли е?
    Не, разбира се. „Икономедиа” беше първата, която започна на практика интеграция на брандовете си като такива. В момента мога да твърдя, че „Дневник” е единственият хартиен вестник в България, чиито екип е абсолютно интегриран с екипа на Дневник.бг. Но да слеем „Капитал” и „Дневник” е много крайна идея, каквато никога не сме обсъждали.
    Ние не гледаме на интернет като заплаха, а напротив - като на прекрасна възможност. „Дневник” е бранд, който има много живот на хартия, а Дневник.бг е един от най-успешните новинарски портали в момента и ще става все по успешен. „Капитал” е едно от най-силните ни издания. Миналата година пуснахме свободен достъп до сайтовете и на двете издания и това по никакъв начин не се отрази нито на абонамента, нито на продажбите. Напротив - влиянието на брандовете се разшири неимоверно.
    Ако разгледате приходите от реклама на „Дневник”, който далеч не е сред лидерите по тираж, по наши сметки е на четвъртно място сред рекламоносителите. Непосредствено след „Стандарт” и естествено след „24 часа” и „Труд”. Ние смело твърдим, че сме четвърти сред всекидневниците и абсолютни лидери сред вестниците с бизнес насоченост. Трябва да е луд този издател, който закрие издание, което 8 години е имало ръст на приходите, тиражите и абонамента си.

    Какви са вашите очаквания за тази година?

    Вижте видео с Бисер Боев, генерален директор - „Икономедиа”
    От скоро имате и безплатен вестник. Подходящ ли е моментът да развивате такова издание?

    Отношението на читателите е прекрасно, докато отношението на рекламодателите е предпазливо. Подкрепиха ни някои компании, но очакваме, че през януари и февруари ще е доста трудно - това е цената за полагане на безплатен продукт по време на криза, но ще трябва да издържим.
    Първоначално плановете ни бяха да го пуснем едновременно в София, Пловдив и Варна, но засега ще го развиваме основно в столицата.

    Очакват ли се намаления на цените за реклама?
    Не. Обсъждахме стъпката на Би Ти Ви. Засега не сме планирали подобна масова практика в „Икономедиа”, но всеки един от директорите в холдинга има правото да взема такива решения, че да си постига това, което е обещал пред борда на директорите. Ще действаме според случая, защото не е сериозно, ако искаме да запазим отношения и позиция в някой сегмент, който е лошо ударен, да го третираме като всички останали. Но няма да правим масово сваляне на цените.

    Има ли рекламодатели, които тепърва започват да рекламират и да приемат момента за възможност да бъдат видяни?
    Не съм забелязал такива. Дори много агресивни рекламодатели в момента преразглеждат всичко. Аз лично очаквам много лоши два-три месеца. Искрено се надявам нещата през април и май лекичко да се поотпушат. Засега всички седят и гледат какво ще стане. Според нас икономиката ще продължи да се развива, но ще има преразглеждане на рекламните политики на всички играчи. Тъй като повечето сайтове и издания, които правим, са лидери за съответния сегмент, очакваме кризата да ни засегне, но не чак толкова, коилкото тези, които са много по-назад от нас.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19