събота, 04 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8199 прочитания

    Рекламните бюджети ще се орежат с 30-40 процента

    Димитър Самодумов, управител на "Мегаборд-България"
    13 февруари 2009, 11:11 a+ a- a

    „Мегаборд-България” е част от “Мегаборд холдинг” Soravia Group и е една от водещите агенции за външна реклама на българския пазар. Компанията има богат опит в областта на обличането на сгради с реклама и е първата в България, която се заема с реиновиране на сгради срещу поставяне на широкоформатна реклама върху фасадите им. Притежава и рекламни съоръжения тип „билборд” с размери „8 на 5” и „12 на 6”.

    Г-н Самодумов, усеща ли се ефектът от криза на рекламния пазар?
    Потребителското търсене се сви през последната четвърт на миналата година. Комбинацията от обширни материали за финансовата криза и свитото потребление уплаши компаниите, които действат в сектора на търговията на дребно. В доста тежко положение са и производителите на автомобили. Като цяло сривът на потреблението води до свиване на бюджетите.
    Стресовият фактор е още по-силен и доведе до сриване на някои пазари - автомобилния, недвижими имоти, по луксозни консуматорските стоки. Това, което се наблюдава в момента, е, че няма голям срив, но всички големи компании са замразили по-голямата част от харчовете си.
    Всички виждат намалелия обем на реклама в телевизии, радио и преса. Ние като бутикова компания с малък набор от уникални локации сме малко встрани от цялата тази ситуация. Ние сме имиджмейкър и не рекламираме толкова даден продукт, колкото целим да повишим неговия имидж. В резултат на това засега нямаме сериозен спад на приходите си.
    В интерес на истината за нас ситуацията беше по-сложна в края на миналата година. В началото на 2009 г. реализираме повече продажби, отколкото в средата на миналата. Смятаме, че тази страхова невроза, която е обхванала рекламодателите, ще отмине в рамките на месец, месец и половина. Те няма как да спрат рекламата си, защото, ако спрат - техните конкуренти ще ги изпреварят.

    Усеща ли се ефектът от криза на рекламния пазар?

    Вижте видео с Димитър Самодумов, управител - "Мегаборд-България"
    Очаквате ли компаниите да намалят рекламните си бюджети, или само временно са ги замразили?

    Това, което се случва в момента, те наричат „фризване”. На практика се отлага започването на харчовете за реклама. Но като не направиш кампаниите, които си планирал за януари, февруари и март, това означава, че парите, предвидени за реклама през този период, просто няма да ги изхарчиш. Което като цяло означава, че реклмните бюджети ще бъдат намалени. За това има две причини. Първата е свиването на потребителското търсене, защото рекламните бюджети са обвързани с него до голяма степен, а втората е, че ще започнат да рекламират по-късно - съответно ще рекламират по-малко време в годината. И независимо какво ще твърдят компаниите, рекламните бюджети ще паднат с 30–40 процента.

    Смятате ли, че освен намаляване на бюджетите ще има и преразглеждане на медиамикса?
    Това, което се наблюдава в момента, е, че по-консервативните компании нямат никаква реклама. Онези, които имат по-голяма гъвкавост, излизат от другите медии и се насочват основно към имиджова реклама. Промяна на медиамикса ще има. В много слуачи кризата се използва като аргумент, за да може компанията да промени медиамикса си, без да засегне дадена медия, с която има дългосрочни отношения и с която ще продължи да има такива в бъдеще. За момента обаче не може да се каже, че има съществена промяна в медиамикса просто защото няма рекламни бюджети.

    Кои ще са най-засегантите медии?

    Вижте видео с Димитър Самодумов, управител - "Мегаборд-България"
    Според вас, кои ще са най-засегантите медии?

    Най-много ще бъдат ударени скъпите или селективните медии. Телевизиите вече са ударени, а те са най-скъпи. При тях трябват високи приходи, за да се издържат. Специализираните списания – мъжките и лайфстайл изданията, също са ударени и повечето от тях вече са в криза. Те почти нямат приходи от реклама, а трябва да продължат дейността си. Или да затворят. Интернет печели за момента. Печелят и по-нестандартните медийни канали. Ние като нестандартен медиен канал смятаме, че ще имаме известни бенефити. Смятам, че кризата ще бъде използвана за откриване на па-ефективни пътища – с по-малко пари да постигнат същия ефект. Което означава, че телевизиите и печатните издания ще загубят.

    Кои очаквате да са най-слабо засегнати?
    Този, който ще спечели най-много, е ясно, че ще е интернет. Тези медии са позиционирани добре и имат добра ефективност. Много малко отражение ще има върху тях финансовата криза в дългосрочен план, въпрки че в краткосрочен тя има отражение върху всички до този момент. Всички иновативни канали, които са нови, различни и привличат интерес ще спечелят. Тясно специализираните - класическите канали ще губят.

    Казахте, че в телевизиите и списанията вече е видно, че реклами липсват, но виждаме и много бели билбордове.
    Стандартните формати във външната реклама са в изключително тежко състояние. Те имат под 50 процента от миналогодишните си поръчки. Нестандартните реклами за външна реклама пък отчитат ръст на поръчките. Нестанадартните външни реклами са мрежи голям формат, реклами на места за продажба пред и във тях. Това всичко е т.нар. понятие out of home. Така че стандартните канали губят, т.е. билборд „4 на 3”, докато нестандартните – места за продажба, големи формати, мрежи – печелят.

    Очаквате ли компаниите да намалят рекламните си бюджети?

    Вижте видео с Димитър Самодумов, управител - "Мегаборд-България"
    Във външната реклама има преразпределение?
    Да. Външната реклама не е хомогенно цяло. Out of home рекламата са различни канали, които ползват различни подходи и които можеш да си купиш за различни цели. Стандартните канали отдавна са се превърнали в канали, на които се рекламират бързооборотни стоки. Трудно се рекламира такава стока върху голям формат, но пък е начин да изградиш имидж.

    Каква е вашата прогноза за приходите през тази година във външната реклама?
    Приходите ще паднат с повече от 30-40 процента.

    Като абсолютни цифри това какво означава?
    Да кажем, че външната реклама миналата година е оперирала с около 45 млн. евро. Това означава, че тази година приходите ще паднат с около 15–16 млн. евро.

    Кои компании ще изчезнат от външната реклама?
    До голяма степен се изтеглиха автомобилните марки. Въпреки че за наша изненада се появи една автомобилна марка, която иска да рекламира.

    Има ли преразпределение във външната реклама?

    Вижте видео с Димитър Самодумов, управител - "Мегаборд-България"
    Компания, с която традиционно работите или такава, която не е била активна досега?

    Компания, която досега беше по встрани и почти нямаше реклама. Въпреки че е масова марка, тя разчиташе на други канали и сега обърна внимание на аутдора. От друга страна, появиха се клиенти, които традиционно използваха по-малък формат външна реклама или традиционно са използвали радио и телевизия. Всичко зависи от маркетинг мениджърите и от това, за какво са им отпуснати пари. За някои неща, като изграждането на марка, парите се отпускат. Някои компании не могат да допуснат да изглеждат зле финансово, като не предприемат действия по информиране на своите клиенти – тоест „реклама“. Те трябва да намерят начин да кажат: „Ето, ние сме тук и продължаваме да работим.” В такива случаи медиите, които градят имидж, печелят.

    Като ефект от ситуацията можем ли да очакваме намаляване на цените?
    То е факт. Засега само електронните медии се дърпат от този момент, но и те започнаха да намаляват цените, като използват други търговски похвати, а и по-малко директно пряко сваляне на цените. Външната реклама, интернет, т.е. по-гъвкавите медии реагираха навреме, което най-вероятно ще им спести донякъде загубите на бюджетите. За съжаление пресата също реагира малко бавно, така че най-вероятно те ще получат по-силен удар.

    Очаквате ли фалити?
    Определено ще има окрупняване между самите рекламни агенции, както и при медиите, които не са успели да стъпят добре на пазара. Такива, които не са подсигурили приходи и са изхарчили целия си инвестиционен потенциал през миналата година, най-вероятно ще затворят. Като цяло медиите след шест месеца ще са по-малко на брой, отколкото в момента. Особенно печатните.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19