неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7575 прочитания

    Дидие Щосел: Рекламодателите ще запазят присъствието си на развиващите се пазари

    13 февруари 2009, 11:20 a+ a- a

    Британската компания Apace Media присъства вече четири години в България като мажоритарен собственик на две медийнни дружества - „Диема вижън” и „Телевизия ММ”. От март 2007 г. те се управляват от BMGL (Balkan Media Group Limited), джойнт-венчър между Apace Media Group UK и международната медийна компания Modern Times Group MTG AB, която през лятото на 2008 г. придоби „Нова”, „Нова+” и списание „Ева”.

    Г-н Щосел, усещат ли се вече ефектите от световната финансова криза тук, в България?
    Аз живея в Лондон и прекарвам там по 3-4 дни от седмицата. Там кризата се усети много преди да удари България. Когато тогава говорих с мои приятели, които живеят тук, казвах им, че в Лондон има криза, а те, че тук нищо такова не се усеща. Аз бях убеден, че е въпрос на 5-6 месеца. Тук обаче смятахте, че кризата няма да стигне до България, защото тя е резултат от стагнация на пазара на имоти и банки в САЩ, а тук няма толкова американски инвестиции в имоти и американски финансови институции. Реално обаче кризата се отразява на инвеститорите. И те вече ще влагат по-малко средства в пазари, в които са инвестирали до момента. При началния спад икономиката на България трябва да привлече около 5 млрд. евро чуждестранни инвестиции на година, за да се стабилизира. А това, че има криза, прави нещата още по-трудни.

    Вече е ясно, че кризата е достигнала България, макар и не в толкова голяма степен, колкото са ударени САЩ и Англия. Какви ще са последствията?
    Когато има криза, продажбата на повечето продукти спадат. След като спадат продажбите, се очаква и намаляване на бюджетите за реклама на компаниите. Така че смятам, че кризата ще окаже вклияние върху рекламните харчове. България обаче е малка страна и големи международни компании може би ще погледнат дългосрочно. Те ще предпочетат да орежат бюджети на пазари, които са вече открити за тях, а не на малки страни като България и Румъния, където, ако намалят бюджетите си за реклама, могат да ги загубят завинаги.

    Усещат ли се вече ефектите от световната финансова криза?

    Вижте видео с Дидие Щосел, председател на борда на директорите и изпълнителен директор - Apace Media

    Какво обаче показват наблюденията ви - рекламодателите намаляват ли бюджетите си?
    Прекалено е рано да се каже. Ефектът ще се усети след два-три месеца, защото в момента се водят разговори в телевизиите. Списанията продават на месечна база, но до момента не забелязвам някакъв спад. Да вземем списание „Ева”. Там не виждам разлика сега към същия период на миналата година.
    Не бих казал, че рекламодателите са решили да намалят, увеличат или да замразят бюджети си. Сега ги планират. Ако пазарът е труден, ще свият бюджета, ако не е – ще го увеличат. Смятам, че всеки рекламодател в тази страна се страхува да не изгуби пазарните си позиции. Защото, ако сте в САЩ и сте "Кока-Кола" или "Пепси Кола", може би ще изгубите част от пазарния си дял, ако не рекламирате. Тук обаче вие може да изгубите всички позиции, ако изведнъж решите да не рекламирате. Затова и смятам, че на развиващ се пазар като вашия това напрежение от кризата ще се усети по-малко.

    Рекламодателите намаляват ли бюджетите си?

    Вижте видео с Дидие Щосел, председател на борда на директорите и изпълнителен директор - Apace Media

    Очаквате ли промяна в медиамикса?
    Не мисля, че медиамиксът ще се промерни драматично. Може би ще има по-малко имиджови кампании за сметка на по-целенасочени, което ще окаже благоприятно влияние върху определени медии. Но като цяло не очаквам големи промени. Предполагам, че ако един рекламодател иска да рекламира в списания, ще каже – аз ще рекламирам в трите най-големи списания в моя сегмент и ще спра дотук. Същото ще се получи и с телевизиите - ще рекламират само в най-големите. Останалите пари ще се харчат много прецизно.

    Според вас коя медиа ще е най-силно засегната от случващото се?

    Ние имаме участия в три сегмента от пазара- телевизия, преса, интерент. За останалите мога да коментирам само от това какво съм чул или какво съм прочел. Ясно е, че вестниците и по-специално ежедневниците са ударени много силно в целия свят. Да вземем New York Times. Медийната група има огромни загуби, а в края на януари мексиканският милиардер Карлос Слим инвестира 250 млн. долара в нея, с което увеличи дела си в компанията. Ако това се случва с New York Times, не виждам причина да не се случи и тук, защото пазарът е същият.

    Очаквате ли промяна в медиамикса?

    Вижте видео с Дидие Щосел, председател на борда на директорите и изпълнителен директор - Apace Media

    Вестниците бяха ударени силно заради спада в приходите от реклами на недвижими имоти, малкото обяви за работни позиции и намалената реклама като цяло. Не смятам, че интернет ще бъде засегнат. Всъщност може да пострада, защото в този сегмент от пазара играчите свикнаха да отчитат ръст от 50 процента всяка година. Докато през 2009 г. този ръст може да е около 10-20%. Специално за България рекламните бюджети за интернет бяха сравнително ниски на фона на общите рекламни инвестиции.
    Списанията смятам, че по всяка вероятност ще са стабилни, сравнявайки продажбите ни за 2009-а спрямо 2008-а. Що се отнася до телевизиите, смятам, че играчите ще харчат парите си в големите телевизии. Ще се стремят да достигнат 80% от тяхната таргет група и да не разчитат на другите 5-7% аудитория на по-малките телевизии. Но никой не може със сигурнст да предвиди какво ще се случи след една година.

    Коя медиа ще е най-силно засегната от случващото се?

    Вижте видео с Дидие Щосел, председател на борда на директорите и изпълнителен директор - Apace Media

    бТВ намалиха тарифите си за реклама през януари с 26 процента. Можем ли да очакваме същото от „Диема” и Нова телевизия?
    За всяка телевизия цената се определя от времето на годината. Приемете, че цената на рекламата е 100 единици, от които - в зависимост от сезона - се прави отстъпка. Хората казват, че бТВ е намалила цената си с 26%, но това не е така. Всяка година го правят. Всяка година през януари рекламата е по-евтина на фона на цените на рекламата през другите месеци. Причината е, че януари е най-слабия месец в телевизията от цялата година и така е в цял свят.

    Това означава ли, че и вашите тарифи са променени?
    Това, което се случва, е, че всяка телевизия има сезонен определящ фактор. Рекламните тарифи са по-ниски през януари-февруари. Но това не е намаление на цените. Това е начинът, по който пазарът работи от години.

    Бихте ли сравнили българския и английския телевизионен пазар?
    Има огромни разлики. Например в баланса. Да вземем BBC и Channel 4, които са два държавни канала с огромни бюджети, но без никаква реклама. Там имаме силен държавен сектор и силен рекламен сектор. Тук картината е малко по-различна. Има Канал 1 - с голям държавен бюджет, срещу силен рекламен сектор - News Corp. - бТВ, и ние – „Нова” и „Диема”. Това са две много силни интернационални групи, които се изправят срещу нацоналната телевизия. Но като цяло смятам, че телевизията в България е с много добро качество.

    Какви са вашите очаквания за медийния пазар в България?

    Вижте видео с Дидие Щосел, председател на борда на директорите и изпълнителен директор - Apace Media

    Какви са вашите очаквания за медийния пазар в България?
    Какво се случи миналата година? Имаше революция на телевизионния пазар. Компанията CME купи TV2 миналия юли, два дни по-късно МTG анонсира закупуването на "Нова". Имаше план бТВ да бъде продадена на някой друг, но тази сделка спря.

    Очкавате ли това да се случи тази година?
    Цената, която News Corp. очакваха миналата година, бе доста висока и не смятам, че сега има купувач, който да извади толкова пари кеш, за да купи бТВ. Може да има леки раздвижвания между малките телевизии, защото техните годишни доходи едва ли са се увеличили, по-скоро обратното – намалели са. Нищо няма да се случи през 2009 г., защото продавачът винаги гледа назад, а купувачът напред. Затова мисля, че нищо няма да се случи. Годината ще е трудна - ще е година на доказване, в която трябва да управялвате бизнеса си добре. За „Нова” и „Диема” предстои година на интеграция. Имаме фантастични канали, които обхващат различни таргет групи, и всеки ден имаме около 30% от зрителите.

    С интеграцията на телевизиите обаче някои от лицата на „Нова” си тръгнаха.
    Много малко хора напуснаха „Нова”. Когато придобиеш бизнес ,виждаш хора, които са добри за бъдещето му, и други, които е по-добре да си намерят нова работа. Но реално освободените хора бяха малко.

    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19