неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5313 прочитания

    Засега само яхтите изчезнаха от списанията

    Ваня Николова, главен редактор на списание MAX
    13 февруари 2009, 10:23 a+ a- a

    Списание Max се издава от шздателство QM по лиценз на RCS Periodici (Rizzoli Сorriere della sera media group). Списанието има репутация на едно от любимите за мъжката аудитория в Европа, а Ваня Николова е първата жена в света главен редактор на MAX. QM са издатели и на списанията Bravacasa, Amica, L'Europeo и Abitare.

    Усеща ли се ефектът от икономическата криза на медийния пазар?
    В момента не се наблюдава нищо изключително. Наскоро си говорих с приятели, че в крайна сметка кризата ще се отрази на отделните пазари така както на строителството - ще спрат да се правят глупости. По тази логика сега медиите ще се принудят да предлагат по-качествени продукти. Да, за известно време теренът ще бъде разкалян, но ще победят най-добрите. Ще се преодолее инерцията и ще се правят по-качествени неща при сравнително висока себестойност, ако допуснем, че приходите от реклама намалеят. От това ще спечели само и единствено публиката. Иначе, ако говорим конкретно за МАХ за януари, февруари и март, работим със същите бюджети като миналата година по същото време.

    Има ли такива рекламодатели, които са се отдръпнали?
    Честно казано, единствените реклами, които не виждам за първите два-три месеца спрямо рекламите от 2008 г., са за яхти, защото по време на криза висшият лукс търпи поражения първи. Но мисля, че скоро и те ще се появят.

    Но ще се купуват ли автомобили?
    Да. И аз не смятам, че точно този тип рекламодатели ще се изтеглят от печатните издания. Някои ще увеличат бюджетите си, други ще ги намалят - това ще зависи от продажбите им, но като цяло рекламата на автомобили в печатните издания няма да спре.

    Вие имате непрекъсната комуникация с рекламодателите. Какви са тенденциите, очаква ли се промяна в медиамикса?
    Допускам, че някой от рекламодателите ще отпаднат, а на тяхно място ще се появят нови. Това е естествено развитие. Няма да има ръст, но не виждам причина при силните медии да има и съществен спад на интереса за рекламни позиции. Не съм икономист, но не вярвам, че хората ще спрат да се обличат, да си купуват нови телефони и обувки или че ще престанат да сменят колите си.

    Кои медии според вас ще са най-засегнати от ситуацията?
    Ще започна с обратното. Не съм пророк, но мисля, че списанията ще бъдат засегнати сравнително слабо, а най-спечелилият от ситуацията ще бъде интернет. Вестниците водят битка с него от години и това е световна тенденция, която въобще не е свързана с кризата. Говоря за интернет като за спечелила страна в ситуацията не защото рекламата в него сега ще се види от много повече хора, отколкото през 2008 г., а просто защото стоката в него е с по-ниска себестойност на производство, често пъти езикът е лековат, поради което не е нужно да поддържаш добри журналисти на щат. Освен това винаги когато стане много напечено, можеш да дръпнеш щепсела. Интернет обаче има своята лоялна аудитория, която ще нарасне лавинообразно в близките пет години.
    Списанията ще продължават да бъдат предпочитани и по време на криза, защото са спокойна среда за информация. Освен това повечето предлагат свят, в който човек би избягал с удоволствие, когато навън картината е толкова мрачна. Затова интернет не може да бъде заместител. Аз и не мога да си представя как някой чете любимото си списание пред компютъра, приклещен между стола и бюрото, вместо излегнат на дивана с чаша хубаво питие.
    Радиото също ще бъде предпочитана медия по време на кризата. Не виждам причина рекламодателите да се оттеглят от него.

    И все пак къде ще се усети чувствително кризисната ситуация?
    Може би най-сетне дойде моментът аутдорът да намали високите си цени. А те са високи, защото позициите не стигат. Ако намалеят, ще паднат цените... В телевизията са най-големите бюджети и като се реже от реклама, за тях вероятно ще се реже с голямата ножица.

    Ако разделим списанията на различни категории, кои смятате, че ще загубят или ще спечелят от ситуацията?
    Не познавам политиката на отделните типове списания, за да я коментирам. Знам обаче, че за лицензните издания ще бъде значително по-лесно, тъй като са разпознаваеми от световните марки рекламодатели на българския пазар.

    Какви са вашите очаквания за медийния и рекламния пазар през 2009?
    Смятам, че най-добрите ще оцелеят. Когато голяма компания предлага някакъв продукт, тя няма да спре да се рекламира, защото трябва да продава. Въпросът е как и за какъв период от време, което вече е политика на самите фирми.

    Моментът подходящ ли е за стъпването на нови издание на българския пазар?
    Появата на ново списание зависи много от екипа, който адаптира марката към местния пазар. Понякога се случва много добър бранд на локален терен да не се разработи много добре. Това не зависи от кризата, а от хората, нали? Така че моментът е решаващ само донякъде.

    Като говорим за хора, има ли вече съкращения в медиите?
    Мога да говоря за нашата издателска група, която по-скоро привлича добри журналисти, отколкото да освобождава. Иначе, да, случиха се промени в някои телевизии например и колеги бяха освободени. Новите собственици разчистиха част от терена, но то е като да си купиш футболен отбор - правиш после нова селекция на играчите и това е нормално, дори е необходимо.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19