неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3891 прочитания

    Какви са очакванията на ПР експертите за 2009?

    13 февруари 2009, 10:09 a+ a- a

    Рекламни бюджети се пренасочват към ПР дейности

    Любомир Аламанов
    управител
    АПРА


    Може и да изглежда странно, но класическият ПР май ще бъде печеливш от финансовата криза. Сега - в началото на годината - се наблюдава увеличение на ПР бюджетите, както и появата на нови клиенти. Това донякъде се дължи на свиване на рекламните бюджети, като средствата се пренасочват към ПР дейности. Сериозните фирми не искат да изчезнат от публичното пространство, а държат имиджът и репутацията им да останат на високо ниво. Така в момента се преоткрива ефикасността на ПР кампаниите. Има всички предпоставки 2009 г. да бъде успешна за ПР бранша. Освен всичко друго има избори. Даже може да има и две предизборни кампании. За сериозните ПР агенции ще има много работа.

    Очаквам ръст от 20% на ПР пазара

    Деница Сачева
    изпълнителен директор
    ПР агенция IntelDay Solution


    От една страна, забелязва се намаляване на бюджетите за реклама за сметка на известно увеличаване на тези за ПР. От друга - някои компании прекратяват абонаментните си договори или ги намаляват драстично, но това по мое мнение са действия само на недалновидни мениджъри. Всяка криза е възможност и заплаха едновременно – смятам, че с кризата ще отпадне доста баластра в областта на комуникациите, която често се представя за ПР. Нямам нищо против да орежат парите за партитата и за балоните - и без това никога не са били ПР. Именно по време на криза правителствата, компаниите, организациите имат най-голяма нужда от ПР. От хора, които да събират и да анализират информация, да формулират адекватни послания, да ги комуникират подходящо и да създават социални мрежи между партньори и отделни аудитории. Определено смятам, че кризата ще бъде катализатор за по-бързото развитие на консултантските услуги в ПР в България. Очаквам ръст в търсенето на политически ПР заради изборите, финансов ПР заради кризата, ПР на utilities заради нарастващото недоверие към доставчиците на ток, вода и топлоенергия, като причините за това са твърде комплексни. Ще има ръст и в институционалния ПР заради комуникационните изисквания, с които са съпътствани всички проекти, финансирани с европейски фондове. Очаквам среден ръст на ПР пазара около 20% спрямо 2008 г.

    Кризата е здравословна за нашия бизнес

    Максим Бехар
    управител
    M3 Communications Group, Inc.

    Не очаквам драстично намаление на бюджетите, по-скоро очаквам десетки компании да спрат своите проекти. Ако имаш проект, производство, услуги, то тогава ще имаш нужда от консултантски услуги в комуникациите на компанията или продуктите й. Струва ми се, че по-скоро тези, които имат бюджети, ще си ги задържат, а тези, които нямат, просто няма да се занимават с маркетинг. Но ако имаш бюджет от 100 - и да го намалиш на 50, ще е безсмислено, просто това ще означава хвърлени на вятъра пари. Прогнозите ми до края на годината не са много оптимистични, малко преди лятото очаквам изключително голям срив на бизнеса и се надявам да не се получи ефектът на доминото. Тогава в нашия ПР бизнес ще останат само доказаните професионалисти и компаниите с добра клиентска база. А те не са чак толкова много...
    Това обаче е здравословно не само за нашия, а и за всеки бизнес. “Слизаме” на земята и започваме да си вършим здраво работата.

    Банковият и финансовият сектор ще инвестират повече в ПР

    Мария Гергова
    съсобственик
    United Partners

    Световните бизнес прогнози не звучат много положително, което ще принуди много от компаниите да се фокусират върху запазване на бизнеса, не толкова върху растеж. Вече са факт съкращенията на маркетинговите бюджети за 2009-а. В ПР бизнеса все още не се усеща криза, което ни кара да вярваме, че компаниите осъзнават необходимостта от комуникации с целевите групи, макар и в труден период. Изключително важно е да се запази доверието в бизнеса в кризисни периоди, а това може да стане само с достатъчна информираност на обществото, за което са отговорни ПР специалистите. В крайна сметка се надяваме, ако няма значителен ръст през 2009 г., то поне да запазим темповете на развитие от 2008-а. Банковият и финансовият сектор ще инвестират повече в ПР дейности с цел да запазят доверието към банките и техните услуги. Отделно очаквам, че онлайн и социалните медии ще бъдат предпочитани през следващата година, тъй като стават все по-силни, по-таргетирани и по-нискобюджетни. Високооборотните стоки продължават да инвестират в ПР, защото хората вероятно ще намалят/спрат да купуват стоките, които не са от първа необходимост. Ще се търсят по-ефективни и нискобюджетни комуникационни кампании. Трябва да бъдем по-креативни и да създаваме интересни кампании, които не се нуждаят от високи бюджети.

    След бясното препускане много компании надуха балона на екипите и заплатите си

    Александър Дурчев
    управляващ директор 
    All Channels Communication


    От една страна, сериозните компании ще продължат да инвестират в правилната комуникация с целевите си публики и това ще доведе до увеличаване на стойностната информация в медийното пространство. За част от PR специалистите ще бъде много трудно да се преборят за място в медиите по ред обективни причини. Очаквам това да доведе до отсяване на непрофесионалните практики, което да се отрази благотворно на бранша. Големите губещи според мен ще бъдат социално отговорните кампании и големите корпоративни събития, част от които ще бъдат отложени за „по-добри времена”. Забавянето на темпото на пазара като цяло би могло да бъде безценна възможност за сериозните организации с дългосрочна визия да анализират бизнеса си и да пренаредят приоритетите си. След бясното препускане през последната година много от компаниите бяха надули балона на екипите си, заплатите и очакванията за бъдещето. Кризата ще бъде необходимото отрезвяване, което освен познатите вече негативи ще доведе и до много положителни последици. Компаниите, в това число и големите PR агенции, би следвало да съсредоточат усилията си върху оптимизиране на работата и обучения, които да направят екипите им по-ефективни и професионални. Такова е и нашето намерение. Ако усещането за криза в бизнеса продължи по-дълго, е възможно част от по-малките агенции да изчезнат, а някои практици да бъдат освободени. Това ще направи пазара на труда в бранша много интересен. Според мен до края на годината масовата психоза ще премине и ситуацията ще се нормализира.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19