неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4203 прочитания

    Рекламата в интернет се надценява

    Цветелина Стоянова, съдружник в Market Links
    13 февруари 2009, 11:07 a+ a- a

    Market Links е агенция, предлагаща цялостно обслужване в сферата на маркетинговите изследвания и консултации. Компанията има повече от 10 години опит в областта на маркетинговите изследвания.

    Г-жо Стоянова, усещате ли ефектите от световната криза?
    Моите впечатления са на базата на опита ми с клиенти в сектора на бързооборотните стоки и имотите, както и на поведението на консуматорите. Според мен основният въпрос е: „Има ли криза, или тя е нашите глави?” До голяма степен досега поведението на нашите клиенти, а и в нашата фирма, се дължеше по-скоро на журналистическата паника. Обадих се на всички клиенти за бързооборотни стоки и ги попитах дали чувстват спад в продажбите. Всички казаха - не, но очакваме.

    Кога се случва това?
    В края на януари, като сравняваха с миналата година. Ситуацията е аналогична на 2005 г., когато, без да има външна икономическа причина, повечето фирми се бяха вцепенили. Изчакваха и гледаха другият какво ще направи. И сега е така. Всички се питаме. Всъщност ключовият индикатор за това, има ли криза в България, е: „Получиха ли хората 13-а заплата?”

    Усещат ли се ефектите от световната криза?

    Вижте видео с Цветелина Стоянова, съдружник - Market Links
    Получиха ли?

    В нашата фирма имаше спор. Аз, която обичам да плащам много пари на хората, този път се запънах, впечатлена от писъците на журналистите. Съдружничката ми обаче искаше да платим. Решихме да дадем половината с уговорка, че три месеца чакаме да видим какво ще се случи и ако всичко е наред, да получат другата половина. Така формирахме буферна зона, за да сме по-спокойни за нашия бизнес, който е много зависим от психологическото състояние на клиентите. Три месеца трябва да имаме пълна издръжка на фирмата.

    Какво друго споделят вашите клиенти?
    Всичките превантивно свалят цените, защото усетиха, че потребителите ще станат ценово по-чувствителни, а конкуренцията - по-голяма.
    Имам разрешението на мой клиент да го цитирам. Той е управител на голям холдинг за производство на птиче месо. Питах го дали усеща кризата. Той ми отговори така: „Новата година започна с газова криза, но някак се оправихме. Гръцки блокади ни провалиха износа. Засега мисля, че кризата ни засяга. Както си мислехме - цените падат, а потреблението - не. Аз бях много мрачен на тази тема, но около Коледа и Нова година се поосвежих, а и нямам време да се притеснявам. Когато познати ме питаха какво мисля около газовата криза, как и кога ще се реши, аз им отговарях, че нямам време за глобалните проблеми. Боря се с микропроблемите си - над 700 000 пилета за над 2 млн. лв., чието отопление беше спряно.” Цитирайки го, искам да кажа, че ако всеки се съсредоточи върху своята работа, ще преодолеем кризата много по-лесно.

    Има ли промяна в проучванията, за които компаниите се обръщат към вас?
    Много фирми гледат философски на случващото се и се придържат към ежедневната си работа, без да обръщат внимание на глобалните сътресения. Други търсят начин да оптимизират дейността си, а трети виждат нови възможности. Противно на предишни кризи, сега непрекъснато чувам изказването, че кризата е нови възможности, което не е типично за нашия български манталитет.
    Ние зададохме въпроса как очаквате да ви се отрази кризата. Повечето отговориха, че очакват да се намалят доходите им.

    Кои сектори ще бъдат най-засегнати от финансовата криза?

    Вижте видео с Цветелина Стоянова, съдружник - Market Links
    Хората се страхуват да не загубят работата си?

    По-скоро смятат, че доходите им ще намалеят, защото ще изгубят бонусите си, които са част от сивия сектор. По принцип тайната на българското оцеляване е в сивия сектор, който достига 20-30% от БВП. Но трябва да кажа, че много хора възприемат намаляването на заплатите като разумна мярка. Те оценяват, че някои хора са загубили работните си места. В случая всички трябва да осъзнаем, че сме в една лодка. Клиентите ни от сектора на бързообротните стоки точно това показаха. Намалиха цените под формата на различни промоции, без да чакат да падне потреблението.

    Очакват ли спад в потреблението и с колко?
    Очакват спад с около 10-15%. Интересното е, че силните фирми казват: Няма криза, тя е в главата ни. Но бързообортният сектор ще е най-малко засегнат, защото това са стоки от първа необходимост. Най-засегнати ще са имотите и строителството. Голям процент от тези компании не са правили пазарни анализи и сега, когато закъсват, искат изследвания. В имотите никой не си е направил труда да попита потребителя какво иска, какво очаква, има ли намерение да купува и какво.

    Компаниите, с които вие работите, смятат ли да оптимизират разходите си и кои?
    Ако досега компаниите са си позволявали финансовият мениджър или друг служител, да направи неразумна покупка, сега са много по-внимателни към всяка покупка. Някои от моите клиенти казват, че са намалили рекламните си бюджети, но не са закачали планираните бюджети за изследвания, което ме учудва. Ние, изследователите, сме готови да сме първите, на които се съкращават бюджетите. С времето обаче компаниите разбраха ползата от обратната връзка с консуматора. Особено сега, когато търсят нови възможности. Аз съм скептична и за рекламите, но се смята, че по време на криза поведението не е много еластично от гледна точка на въздействие на рекламата.

    Как се отразява кризата на вашия пазар?

    Вижте видео с Цветелина Стоянова, съдружник - Market Links
    С колко планират да съкратят рекламните си бюджети?

    Не мога да кажа средна цифра, но са готови на намаляват бюджетите си. Предполагам, че ще ги орежат с до 1/3 или наполовина.

    Компаниите допитват ли се до вас на кои медии да разчитат, когато планират рекламни бюджети?
    Да, разбира се. Ние правим изследвания и в областта на медиите, но те са по-специфични. Това, което можем да кажем, е, че малко повече надежди се възлагат на интернет. По начина, по който се оферира на клиентите да рекламират в интернет, не е ефективно като цена за резултат.

    Искате да кажете, че рекламата в интернет се надценява?
    Да. Очакванията са по-високи. Разбира се, зависи от целевата група. Трябва да знаете, че не повече от 50% от възрастното поколение на България ползва интернет. При фирмите не е така - над 80% от тях имат интернет. Затова този канал е добър за бизнес стоки и услуги, но за някои продукти се надценява. Интернет като медиа има голяма сила. Може да осигури повече експертни мнения - да влезеш в блогове, форуми, да обсъдиш нещата с други клиенти, колеги. Това, което искам да кажа, е, че за момента се приписват повече вълшебни свойства на тази медия, която още не работи в България. Поръчките по интернет ги няма, освен на книги и храна, така че този пазар още трябва да се развие.

    Интернет подходящ канал ли е за реклама на бързообортни стоки?
    Не. Пазаруването на храни и напитки се смята за импулсивна покупка. Планирането не е много дългосрочно и може да се повлияе от една външна реклама. Докато покупката на пералня или цифров фотоапарат са планирани и експертни покупки, които изискват повече проучване.

    Каква е вашата прогноза за тази година?

    Вижте видео с Цветелина Стоянова, съдружник - Market Links
    Според вас кои медии ще бъдат най-засегнати от орязването на рекламните бюджети?

    Естествено телевизиите, но като обеми. Като дял може би пак ще останат силни. Зависи много от това, какъв е продуктът. По принцип най-ефективните медии са телевизия, аутдор и преса. Пресата е ефективна за продукти, за които е нужна повече информация и трябва да образоваме клиента, т.е. PR насоченост на рекламата. Говорейки за PR, искам да кажа на бизнеса, че трябва да излъчим послания към обществото. Ние мълчим и работим и нямаме време да интерпретираме информацията. Изключително важно е да не оставяме това на журналистите. Не искам да ги обидя, но повечето от тях поради спецификата на своята работа търсят малко или много бомбастичните новини. Като се прибави и българският негативистичен манталитет, си казваш - какво правя аз, та не емигрирам от тази страна. А има много хубави неща, които се случват в тази страна.

    Каква е вашата прогноза за тази година?
    Ще има стагнация. За всички ни. Моят съвет е да не падаме духом, защото и това чудо ще отмине. Не виждам сковаващ страх у клиентите и не смятам, че те ще намалят тотално бюджетите си за реклама. Трябва обаче да снижим критериите си за печалба и за успешност през тази година. Който оцелее, ще е успешен - това е критерият за успешност в такава ситуация.

    Какви са очакванията за реакцията на потребителите? От какво са готови да се откажат?
    Ще се откажат от някои стоки за дълготрайна употреба. Може би колите ще бъдат засегнати, въпреки че 5% в допитване са заявили, че смятат да си купят автомобил. В този сектор обаче ще има задържане. Ще се поотложат и някои дейности, свързани с ремонтите. Кризата ще се отрази и върху всички развлекателни бизнеси и свързаните с удоволствие и лукс стоки. Тук трябва да отворя една скоба, че някои стоки на лукса поддържат много стабилно потребление. Защото богатите хора са богати и в криза, и в подем. Но това са трите групи: дълготрайните стоки, стоките, свързани със строителство и ремонт, и с развлечение и туризъм.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19