неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4145 прочитания

    Тази година ще видим истинската креативност на медийните мениджъри

    Огнян Димов, генерален директор на TV2
    13 февруари 2009, 11:19 a+ a- a

    TV2 e четвъртата национална ефирна телевизия в България, която започна излъчване на 25 ноември 2007 г. В края на юли 2008 г. медийната компания Central European Media Enterprises Ltd. (CME) купи TV2 и спортната Ринг ТВ за сумата от 172 млн. евро.

    Г-н Димов, усеща ли се кризата в медийния бранш?
    Усеща се навсякъде, не само в медийния бранш. Но медиите обикновено страдат по време на такива кризи, защото реакцията на фирмите най-често е да съкратят рекламните бюджети. Ако бизнес моделът на една медия е изграден върху рекламни приходи, ефектът е усетен веднага много осезаемо. Други като кабелните оператори, които събират такси, не са зависими от движенията в рекламния пазар.

    Какви са реакциите на рекламодателите в момента?
    Интересното е, че никой не казва какво се случва. Много от рекламодателите имат инструкции от централите си да не сключват по-дългосрочни договори, да не правят никакви уговорки и да не подписват нищо. Причината е, че навсякъде тече процес по преразглеждане на приходите и разходите.

    Усеща ли се кризата в медийния бранш?

    Вижте видео с Огнян Димов, генерален директор - TV2
    От кои сектори са рекламодателите, които намалиха вече присъствието си?

    Никой категорично не е казал, или ние поне не знам за някой, който категорично е казал, че няма да рекламира. Най-вероятните фирми, които ще намалят рекламните си бюджети, са тези от автомобилната индустрия и финансите. Ако кризата се задълбочи, ще се усети и в пазара на бързооборотните стоки, медикаментите, хранителните продукти. Те може малко да намалят бюджетите си, но няма да ги съкратят, защото това са стоки от първа необходимост.

    Обсъжда ли се промяна на медиамикса?
    Аз не съм чул някой да каже - спираме едно и започваме друго. Разглежда се ефективността на отделните медии, няма я инерцията от миналата година. За всеки лев ще се търси ефективност. Медиите, които посочат висока ефективност, към тях ще се пренасочат рекламодателите. Трябва да се вземе под внимание и това, че за някои медии чакането се проточва повече от нивото им на търпимост. В резултат ще намалят цените си, което се отразява на ефективността на рекламните бюджети.

    Какви са реакциите на рекламодателите в момента?

    Вижте видео с Огнян Димов, генерален директор - TV2
    Кои медии според вас ще бъдат най-силно засегнати?

    Трудно е да се прогнозира. Зависи кои сектори решат да съкратят рекламните бюджети. Ако това са сектори, в които имат участия повече малки и средни фирми, очевидно че те ще съкратят скъпите медии. И обратно, ако големите рекламодатели съкратят бюджети, може би ще останат в скъпите медии, защото са се убедили в ефективността и защото в една среда със занижен шум ще бъдат чути по-лесно. Всяка фирма си има медиамикс, знае как работи и според мен е по-логично да запазят медиамикса, като го оптимизират според ефективността на медиите.

    Какви са вашите очаквания в сегмента на телевизиите?
    Ние постоянно си говорим с рекламни агенции, а тяхната несигурност се пренася и при нас. Единственото, което правим, е да развиваме един и същ модел с различни параметри. Опитваме както в екипите, така и с всеки един член в колектива, да свикваме с динамиката, да бъдем гъвкави, да свикваме с промяната такава, каквато ни я сервира ситуацията. Ситуацията се мери винаги с това, докъде могат да се преразгледат параметрите, така че да не се наруши някакъв интегритет, който е създаден. За някои това е аудитория, за други - имидж, за трети - приход, и т.н.

    Какви са вашите очаквания в сегмента на телевизиите?

    Вижте видео с Огнян Димов, генерален директор - TV2
    Кои телевизии ще пострадат най-много?

    За националните и новинарските телевизии все пак идва глътка въздух. Идват избори и ще се похарчат пари. Не чак толкова много, но ако рекламодателите свият бюджетите, може да се каже, че предизборните пари ще са по-големият дял. Мисля, че всички новинарски телевизии разчитат на това.
    Издръжката на една телевизия е много голяма. Докато едно радио, ако е отделило някои лев, може да изкарат и 6-7 месеца. Може само музика да пуска и да продължи да съществува. Но фаталното е за големите радиа и телевизии, при които ще има битка за рекламни бюджети, за лицата, за хората.

    Очакват ли се съкращения в медийния и в рекламния пазар?
    Със сигурност. Това е неизбежно. Всеки сам преценява за себе си. Ние осъзнаваме, че това, което трябва да решаваме, е привличането на аудитория и въпреки кризата продължихме да инвестираме в съдържание. Потвърди се, че ставаме представители на Warner Bros за следващите две години. Имаме договори за футбол – български и чужд, за нас това са приоритети. За други медии приоритет е да запазят това, което са постигнали, и няма да подписват нови проекти, договори с външни продуценти, като ще се наложи да съкратят хора. Други пък ще направят техническо обновление и ще съкратят техническия персонал, ако техниката замества хората. Но отговорът е - да, ще има съкращения не само в медиите, но и, предполагам, за рекламните агенции. Предполагам, че това ще се отрази и на независимите продуценти, които ще се преорганизират и ще се окрупнят.

    Кои медии ще бъдат най-силно засегнати?

    Вижте видео с Огнян Димов, генерален директор - TV2
    Мислите ли, че след една година печатните издания ще са по-малко?

    Ако погледнете една вестникарска сергия в средата, ще видите „Труд” и „24 часа”, след това широко тиражните вестници, а от другата страна - тези с по-малък тираж, но с повече реклама. Според мен вестниците, които живеят от тираж, както и кабелните телевизии, няма защо да изчезват. Промяна ще претърпят тези, които се издържат от реклами.

    Какво мислите за решението на бТВ да намали цените?
    Нашите цени не са от най-високите, тъй като стартирахме скоро и няма накъде повече да ги сваляме. Смятам, че бТВ са планирали решението си дългосрочно и имат идея какво правят. Без да коментирам дали е правилно или не, ще ви кажа аз какво бих направил. Бих оставил цените непроменени и бих предложил сериозни намаления.
    Според мен решението на бТВ е продиктувано от техния модел за набиране на реклама, защото те работят с едногодишни договори и целта е била да привлекат такива. Дали ще започне изпълнението им веднага, дали от март, или от април - за тях е важно да имат годишни договори. Други медии, които имат различен модел и могат да преживяват на месечни или на тримесечни договори, не са под натиска веднага да подпишат дългосрочни договори.

    Какви са вашите очаквания за тази година?

    Вижте видео с Огнян Димов, генерален директор - TV2
    Какви са вашите очаквания за тази година?

    Мисля, че второто тримесечие ще е най-трудно за всички. През първото всички са в шок, опитват се да разберат какво става. Януари и февруари не са активни месеци, но разходите се трупат. През летните месеци можеш да минеш на запис, на стари предавания и т.н., а през четвъртото тримесечие според мен нещата ще се оправят. Това, което ще се случи според мен, е, че всички ще оцелеем до март, но през второто тримесечие ще видим всички уволнения, преструктурирания, опити да се задържат нещата, преди окончателно да се разпаднат. Тогава вече ще видим истинската креативност на медийните мениджъри.
    Според мен рекламодатели, които искат да инвестират в присъствие, ще останат, макар и срещу това да натискат за добри цени. На тях ще се закрепи пазарът. Ще видим нещо ново. Рекламните бюджети ще се трансформират в директни намаления. Достатъчно ще е една евтина медия - като радиото например, да каже: От днес този телефон е с 30% намаление. Нещо като изнесен модел на интернет в реално действие. Това навсякъде работи. Лично аз искам да видя това да се случи и ще чакам да се случи.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19