неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4599 прочитания

    Падат предавания от всички телевизии заради ограничаване на бюджетите им

    Нико Тупарев, продуцент
    13 февруари 2009, 11:12 a+ a- a

    През последните 15 години Нико Тупарев е правил едни от най-успешните предавания в България като „Биг брадър”, „Стани богат”, „Сблъсък”, „Островът на изкушението”, „Вкусно”, „Денсинг старс”, „Хванати в изневяра”. Миналата година той се раздели със съдружниците си от SIA Advertising и регистрира Old School Production, която ще продуцира новия сезон на „ВИП брадър”.

    Г-н Тупарев, усеща ли се на медийния и на рекламния пазар финансовата криза?
    За съжаление, да. Ние като продуценти сме много сериозно засегнати, защото нашият пряк бизнес е да обслужваме телевизиите. Те от своя страна се издържат от реклама и в момента, в който рекламите на телевизиите намалеят, те не започват да съкращават персонала си или да намаляват заплатите на служителите си, а ограничават своите партньори. Ние им влизаме в положението, но изобщо не сме щастливи.

    Какво се случва в момента?
    Дано кризата да е по-кратка, но колкото по-малко пари влизат в телевизията, толкова по-малко ще излизат. Като резултат част от предаванията, които бяха планувани да се излъчват, няма да стартират.

    Усеща ли се на медийния и на рекламния пазар финансовата криза?

    Вижте видео с Нико Тупарев, продуцент
    Кои предавания и от кои телевизии?

    Ние имахме проекти в повечето телевизии. Когато бюджетът им пада, и предаванията падат. Това не е единичен случай. Не става въпрос за една телевизия, а за всички. Това е нормално. Ние ги разбираме, но и те трябва да влязат в нашето положение. При нас, продуцентите, големият проблем дойде миналата година. Тогава се направиха много проекти и хората в бранша поискаха увеличение на заплатите, за да останат, поради голямото търсене. И след всички тези разговори с хората дойде кризата. Сега ударът е двоен, защото, от една страна, имаме увеличени разходи, а от друга - намалени приходи.

    С колко типично се увеличиха заплатите на хората в този бранш?
    През миналата година - с над 25%.

    Това означава ли, че вече има съкращения в бранша?
    Ние започнахме предварителни разговори за това, че трябва да направим някои спестявания, за да може в един момент, ако нямаме достатъчно работа, да имаме буфер. Той няма да е безконечен, разбира се, затова казвам - дано нещата тръгнат по-бързо нагоре. Никак няма да е приятно да водиш подобен разговор с хора, с които преди пет месеца си чертал светлото бъдеще - как ще има още и още телевизии, още предавания и т.н. Освен това ние не сме завод. Да, ние сме като фабрика, защото произвеждаме. Но хората, които работят при нас, не са просто служители. Ние сме много близки с колегите си. Те са творци. И не може просто да им кажем: „Затваряме този цех.” И да оставим 100 души на улицата. Ти си приятел с тези хора, работиш, ядеш и пиеш с тях. Това прави казуса още по-сложен.

    Кои медии ще бъдат най-силно засегнати от кризата?

    Вижте видео с Нико Тупарев, продуцент
    Според вас какъв е спадът в бюджетите на телевизиите?

    Това те трябва да го коментират. По принцип първите месеци на годината са слаби, но за януари 2009 г. се твърди, че е значително по-слаб в сравнение с януари 2008 г. Тази година обаче има избори, които са допълнителни приходи за телевизиите. И изведнъж големите медии започнаха да не поддържат тезата на опозицията и НДСВ изборите да бъдат на една дата. Защото, ако има два пъти избори, ще има и двойни бюджети.

    Според вас кои медии ще бъдат най-силно засегнати от кризата?
    Според мен няма да има незасегнати, но не мога да кажа кой ще пострада най-много. Надявам се, че рентабилността на телевизиите ще е по-голяма. Виждам, че за януари общата гледамеост на телевизиите се е покачила в сравненеие с миналия януари. Това означава, че хората си седят вкъщи. Ако гледаемостта на телевизиите се покачва, надявам се спадът при тях да е по-малък. За сметка на останалите медии за съжаление. Но макар всеки да се стреми да е обективен, гледа и от своя си ъгъл. Ние, продуцентите, сме в един отбор с телевизиите, въпреки че в момента сме потърпевши. Но трябва да мислим заедно с телевизиите - какво може да привлече зриителите, за да бъде по-ценен телевизионният канал. Трябва да се предлагат различни алтернативи на рекламодателите, за да се привличат пари. Поради тази причина телевизиите трябва да разберат, че ние, продуцентите, сме техни партньори. Не просто да ни кажат: „Имаме петдесет хиляди. Направете нещо.” Ние трябва да получим своя достоен процент от реклама, защото предлагаме форма за спасение на телевизията.

    Какви компании правят реклами в момента?

    Вижте видео с Нико Тупарев, продуцент
    Искате и част от рекламните приходи?

    Телевизиите плащат на продуцентите цена за предаването, а приходите от реклама са за тях. Но става дума за product placement и всички други опции, които са възможни. Например в предаването „Вкусно” се готви с „еди-кой си продукт”. Това няма как да се случи без наше участие, защото ние трябва да го осъществим.
    Досега нямаше право да има такива неща, но сега се радвам, че създадохме Асоциацията на независимите продуценти в България, за да се борим за нашите интереси, които са общи. Да, между нас има битка, ние сме конкуренти, но когато сключваме договори, имаме общи клаузи, които трябва да ни защитават, независимо кой е взел проекта.

    Вие правите ли реклами?
    Да. Вече се занимаваме с производство на реклами. Когато имах съдружници, това си беше отделен департамент. Сега, когато се отделихме, те правят своите опити за телевизия, а ние - да правим реклами.

    Какви компании правят реклами в момента?
    Още има инерция и се усеща желание на клиентите да произвеждат, макар и с по-малък бюджет. Но още е рано да се каже как ще се развят нещата. Смята се, че ще има свиване на целия пазар. Ще видим дали ще е вярно, но има и друга страна. Ако имаш десет продукта, няма да можеш да си позволиш рекламно време колкото преди и ще се наложи да намалиш бюджетите на всеки един. Но пак ще направиш 10 клипа. Просто ще ги въртиш по- малко.

    Какви са вашите очаквания за тази година?

    Вижте видео с Нико Тупарев, продуцент
    Или ще решиш да рекламираш в телевизия само един от десетте?

    Да, и това е възможно. Но аз смятам, че телевизията е много по-рентабилна и масова сега. И много по-лесно и бързо стигаш до потребителя чрез телевизията. Но това все пак е нещо, за което трябва да се изкажат рекламните и маркетинговите специалисти. Аз обаче смея да твърдя, че в момента в България по-силен рекламен канал от телевизията няма. С по-добри показатели - цена към аудитория.

    Какви са вашите очаквания за тази година?
    На пазара има и нови играчи. Миналата година показа, че могат да се случват интересни неща и в по-малките телевизии. Надявам се този тренд да не спре и те да продължат да бъдат реален пазар за продуцентите. Сега подготвяме първата половин година. Тя е малко по-слаба от миналата, но не драстично. Юни-август също ще са мъртви, интересно ще е да видим какво ще стане след септември.

    Оптимист ли сте, че след края на лятото трендът отново ще е нагоре?
    Аз съм оптимист, че ще има тренд нагоре, но колко време ще отнеме пазарът да се върне на предишните си нива - това вече е друга тема. Защото той може и да тръгне нагоре, но да му трябват 2 години, за да върне нивата си от 2008 г. А може да му трябват и 6 месеца.
    Някои големи телевизии започнаха да повтарят предавания.
    Това е форма на спестяване на пари.

    По-скоро повторения ли ще гледаме или нови предавания?
    Може би да, това е политика на самата телевизия. Когато се появят повторения, това означава, че на нас, продуцентите, ни се намалява оборотът. Това също е работа на асоциацията, защото ние се разбираме нещо с телевизиите и после идва криза. А ние имаме ангажименти с нашите хора. Не можем да им кажем, че вместо 20 ще работят 15 дни. Ангажиментът на телевизията към нас е много по-малък, отколкото нашият като работодател. Не можем толкова лесно и бързо просто да им кажем – sorry.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19