неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5166 прочитания

    Все повече рекламодатели се интересуват от измерването на аудиторията в интернет

    Маргарита Боева, управител на "Ноема"
    13 февруари 2009, 11:08 a+ a- a

    „Ноема” разработва маркетингови изследвания повече от 15 години. Над 90 процента от проучванията на агенцията са за бизнес клиенти, за които се осъществяват различни видове изследвания, чиито резултати са строго конфиденциални. От една година „Ноема” представлява „Нилсън онлайн” в България, като един от основните проекти е за измерване на интернет аудиторията.

    Г-жо Боева, много се говори за икономическа криза - усеща ли се тя при вас?
    В нашата агенция все още няма знаци и сигнали за сериозна дълбока криза през 2009 година. Според моите очаквания в най-лошия случай ще запазим приходите си от миналата година. Причината да си мисля така е, че двама или трима от най-дългосрочните и най-големите наши клиенти през 2009 година планират увеличение на бюджетите си за изследвания спрямо 2008 година.

    От кои сектори са вашите клиенти?
    От 6-7 години имаме клиенти в сектора на телекомуникцаиите и високите технологии. От десет години всяка година правим най-малко по един голям проект в сектора на туризма – на чуждестранния и на българския туристически поток. Имаме и много клиенти в сектора с бързоборотни стоки – кафе, напитки, месни продукти.

    На колко се изчислява пазарът на проучванията като пари - можем ли да кажем?
    Около 20 млн. лева през 2007 г. и може би 25 млн. лева за миналата година.

    Усеща ли се икономическата криза?

    Вижте видео с Маргарита Боева, управител - „Ноема”
    Кои клиенти планират да увеличат бюджетите си за проучвания тази година и с колко процента?

    Трудно ми е да оценя с колко процента е увеличението, но това са компании от сектора на финансовите услуги, телекомуникациите и бързообортните стоки.

    На какво се дължи това според вас?
    За мен кризата е създаване на нов ред. Прави нещата по-ясни, подредени, структурирани и даващи след това по-добра възможност за прогноза. От друга страна, кризата е възможност за тези, чийто бизнес е ефективен. Това са компании, които планират средно- и дългосрочно и за тях 2009 г. вероятно е по-скоро възможност, отколкото проблем.

    Забелязва ли се промяна в типа проучванията, които клиентите ви поръчват?
    Не бих казала. Ако сравняваме 2008-а и 2009 година – не, няма промяна. Но ако сравняваме последните три години – да. Все повече проучванията отиват в посока търсене на по-голяма удовлетвореност на потребителя с цел оптимизиране качеството на продуктите или услугите. Съответно и по-добро позициониране на пазара.
    Но това е тенденция, която не се дължи на кризата. Лично аз съм по-разтревожена от друг аспект от пазара на проучванията в контекста на кризата. Това, че ще очертае отново държавата – вместо бизнес компаниите – като по-големия партньор или по-големия клиент на тези проучвания. А това ще забави развитието на пазара като цяло.

    Какъв е ръстът на хората, които ползват интернет на годишна база?

    Вижте видео с Маргарита Боева, управител - "Ноема"
    Казахте, че някои клиенти увеличават бюджетите си, но имате ли такива, които ги намаляват?

    От постоянните ни клиенти няколко най-големи компании смятат да увеличат бюджетите си. Но очаквам от други поне пет или шест компании да ги намалят. Те не са дали все още знак, но, наблюдавайки техните сектори и проблемите им, при тях може би ще има свиване или дори замразяване на бюджети.
    Като цяло за бизнес клиентите, особено за българските компании, очаквам намаление на бюджетите с не по-малко от 25%. От друга страна - както споменах, държавата се явява партньор за компаниите, които се занимават с маркетингови проучвания - покрай всички тези фондове и нуждата на държавата да ги управлява по-добре. Така че вероятно едни клиенти ще намалеят за сметка на други. Моето очакване е пазарът да запази равнищата си от миналата година. Оптимистичният вариант е да има ръст не с 15%, както беше средно през последните години, но поне с 5%.

    Затова определно ще допринесат и изборите.
    Нашата агенция не се занимава с политически изследвания, но - да, изборите ще бъдат стимул за преживяване на годината като не толкова кризисна.

    Ще продължи ли бумът на появата на сайтове на фона на икономическата криза?

    Вижте видео с Маргарита Боева, управител - "Ноема"
    "Ноема" представлява „Нилсън онлайн” в България. Какъв е ръстът на хората, които ползват интернет на годишна база?

    Потребителите на интернет в България се увеличават с огромна скорост. Средно от 10-15% на година през последните две години. Освен че се увеличава интензитетът на ползване, расте и времето, което прекарват в интернет. Тенденцията, която се забелязва от миналата година, е, че потребителите вече са открили своите сайтове и прекарват все повече време в тях. Разбира се, делът на сърфирането си остава, но тенденцията на структурирано сърфиране расте.

    Колко са потребителите на интернет в България?
    Статистиката за проникването на ползването на интернет може да се идентифицира само чрез офлайн изследване. Оценките към началото на тази година са за около 3 000 000 потребители.

    Колко време типично прекарва един потребител в интернет?
    Средно потребителите на сайтовете, които са конфигурирани в „Нилсън онлайн”, влизат в интернет 2-3 пъти дневно и прекарват минимум 25-30 минути.

    Има ли намаляване на бюджетите за проучвания?

    Вижте видео с Маргарита Боева, управител - "Ноема"
    Кои са предпочитаните от потребителите места?

    Изключително труден въпрос, защото самата медия е много фрагментирана, потребителите - също. Изборът на сайтове зависи от много фактори - от възрастта, от интересите, от заетостта, от местоживеенето, от доходите, от работата. Но най-общо казано, различните групи потребители имат различни групи сайтове. Например потребители над 30 години предпочитат новинарските и сайтовете за кариерно развитие, такива за автомобили и имоти. Потребителите между 20-30 години влизат и в тях, но много по-често предпочитат социални мрежи, сайтове тип с генерирано от потребителите съдържание като Vbox7.com. По-малките потребители влизат в сайтове, в които се забавляват - има игри, чатят. Това обаче е само един критерий, по който направих разделение - възрастта.

    В последните години имаше бум на появата на сайтове. На фона на тази икономическа обстановка смяташ ли, че това ще продължи?
    Да, защото, ако погледнем който и да било пазар, има типове сайтове, които си нямат български еквивалент.

    Например?
    Миналата година в Германия бяха страшно модерни сайтовете, в които са подредени снимки, картинки и материали върху определена тема. Безкрайно количество снимки, да кажем на кучета, след това на - да кажем - дворци, и т.н. Още с появата си те станаха веднага интересни за потребителите. Разбира се, и структурираното общуване в интернет, което българските потребители правят сега, чрез чужди сайтове, рано или късно ще започне да се прави и чрез наши български сайтове.

    Каква е мотивацията на интернет медиите да се включат в метриката на „Нилсън онлайн”?
    Измерването на аудиторията в интернет се появи миналата година в България по начин, по който един сайт може да сравнява себе си с конкурентните такива. Това е стимул. Виждайки своето позициониране спрямо конкурентите, да оптимизираш своя сайт. И мисля, че тази година издателите на съдържание в интернет ще се фокусират повече върху това – да оптимизират, да направят по-добри своите продукти, от което те печелят повече потребители. И да се създадат нови сайтове там, където регистрират ниша, виждайки вече чрез едно изследване картината на целия пазар.

    Рекламодателите ползват ли данните на „Нилсън онлайн” при определяне на рекламните си бюджети?
    Всяка следваща седмица все повече и повече. Вече получавам предимно специализирани въпроси, като например каква е формулата, която стои зад изчислението на един или друг индикатор (метрика) в системата на измерване.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19