неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4333 прочитания

    В моменти на криза радиото може да бъде много ефикасна медия

    Николай Янчовичин, генерален директор на БГ радио
    13 февруари 2009, 11:17 a+ a- a

    БГ радио е собственост на ирландската компания Communicorp Group Limited, която е сред най-бързо развиващите се радио вериги в Европа. Освен лидерската позиция в Ирландия Communicorp притежава най-голямата независима радио група в Централна и Източна Европа. В България компанията управлява седем радио станции, сред които NRJ, Nova, радио 1, радио 1 РОК, Вероника, радио City, както и музикалната телевизия City.

    Г-н Янчовичин, усеща ли се финансовата криза на медийния пазар?
    Ние, медиите, имаме доста голяма вина за тази финансова криза. Според мен се говореше толкова много за нея, понеже нямаше много други новини, и тя започна като психологическа криза в мисленето ни. Но все пак финансова криза има. Не знам дали в България в момента се усеща така, както в Ирландия например, където е нашата компания майка. Там веднага беше отчетен спад с около 20% на рекламните бюджети.

    Какво се случва в момента в България?
    Чувам какви ли не новини и всички са различни. Като започнем от това, че кризата ще ни подмине, че се очаква второто 6-месeчие, че ще отмине през първото 3-месечие. Всичко е много несигурно. Но за първи път договаряме с медийните агенции годишни договори през януари. Досега това се случваше в края на предишната година. По-малките и по-зависимите медиа и рекламни агенции са по-уплашени. Не толкова, че се знае какво ще се случи, а по-скоро че не се знае още какво ще се случи. В тази връзка беше и нашето решение да изместим ежегодните награди на БГ радио в края на май с надеждата, че тогава вече ще е ясно какво се случва в България.

    Усеща ли се финансовата криза на медийния пазар?

    Вижте видео с Николай Янчовичин, генерален директор - БГ радио
    Какви са вашите наблюдения - какви са реакциите на рекламодателите?

    Опитват се да усетят правилната пулсация на случващото се, защото различните стратегии водят до различни резултати. Единият вариант е да се изчака малко или да се намали маркетинг бюджетът. От друга страна, сега е един от най-подходящите моменти да пробиеш на пазара. И ако някой е по-бърз и агресивен, трябва да действа сега. Това е благоприятно за компании, които не са големи. Някои от рекламодателите мислят за втория вариант, други са по-спокойни и сигурни с първия.

    Усеща ли се реален спад на реклами? Ако сравните края на 2008-а с края на 2007 година?
    Да, усеща се спад, въпреки че януари и февруари никога не могат да са критерий за това, какво ще се случва през годината. Аз смятам, че спадът се дължи по-скоро на изчакването. Смятам, че маркетинг мениджърите имат рекламен бюджет, но са решили да го използват по-масово през второто 3-месечие или второто 6-месечие. Според мен през годините както в България, така и в другите страни се даваха бюджети за маркетинг и реклама, без да е ясно какъв е резултатът и без да се измерват. Сега някои рекламни агенции и фирми трябва да се замислят дали телевизията е толкова ефективна за тях. В тази връзка си мисля, че радиото е много удачна медия, защото достига до потребителите и слушателите реално един или два часа преди те да отидат да пазаруват. С една добра инвестиция получаваш наситеност от 10 излъчвания на ден, което кара слушателите реално да вземат решения. Освен това един рекламен спот е много по-лесно да се направи, отколкото красив, добре измислен фестивален клип, който да ни донесе поредната чудесна награда.

    Какви са реакциите на рекламодателите?

    Вижте видео с Николай Янчовичин, генерален директор - БГ радио
    Смятате ли, че телевизията ще е най-засегнатият медиен канал?

    Според мен телевизията е от каналите, които биха имали сериозен спад. Но там и бюджетите са огромни. Рекламодателите, вместо да си позволяват кампании по няколко телевизии, биха избрали една. Оттам биха се освободили средства, които да отидат в алтернативни медии, включвайки и радиото в тази група, защото то, от една страна, е най-старата електронна медия, а от друга - винаги е било близко до слушателя. Ако попитате някого дали има любима телевизия, едва ли ще ви каже, но всеки има любимо радио.

    Какво мислите за останалите медийни канали? Кои ще бъдат засегнати?
    За медии, които са близо до потребителите, като интернет с новите си възможности и сайтове за общуване, компаниите могат да разширят процента на рекламен бюджет, който отделят за тях. Пресата, и по-специално вестниците, обаче също доста ще пострадат. Те и преди финансовата криза имаха сериозен спад. Не знам как ще успеят да се преборят, защото, за да прочетеш новините при тях, трябва да отделиш средства, а в съзнанието на хората интернет предоставя безплатно съдържание.
    Списанията имаха голям ръст в България и конкуренцията е голяма. Има няколко големи групи на пазара, които ще продължат да се справят добре. За другите мисля, че ще е доста по-тежко.

    Кои ще бъдат засегнати?

    Вижте видео с Николай Янчовичин, генерален директор - БГ радио
    Какви са вашите очаквания за 2009?

    Мисля, че ако запазим нивата на рекламните приходи от миналата година, определено ще бъде успех както за радиото, така и за целия медиен пазар. Може би, ако интернет медиите не постигнат ръст, за тях това няма да е успех, защото би трябвало да се борят агресивно за увеличение спрямо миналата година. Традиционните медии обаче би трябвало да гонят нивата от миналата година. До десет процента ръст можем да очакваме в радиото, но само в големите вериги. В моменти на криза радиото може да бъде много ефикасна медия и ако всичките радио станции комуникираме удачно, можем да извлечем полза от ситуацията.

    Какъв процент от рекламните бюджети досега се инвестираха в радио?
    Традиционно процентът се е движил между 5 и 7, но мисля, че последната година е по-голям. Такъв е и процентът на аутдоора, но там пазарът е доста нерегламентиран и не мога да предвидя какво ще се случи. Обаче ако радиото успее тази година да достигне 8-9 процента от медиамикса, за нас ще е успех.

    Очаквате увеличение на рекламните инвестиции като процент от медиамикса, а като сума?
    Мисля, че ще е добър резултат, ако запазим миналогодишните резултати и суми. Но ако поработим по-сериозно, се надявам да достигнем и по-добри нива.

    Как ще се отрази кризата на медийния пазар?

    Вижте видео с Николай Янчовичин, генерален директор - БГ радио
    Откъде според вас ще се пренасочат бюджети към радиото?

    От телевизията и от пресата според мен, защото там може да се освободи сериозен финансов ресурс. Дори 2-3% пренасочване на бюджет към радиото ще е голям ръст като стойност.

    Какво очаквате да се случи на този сегмент от пазара? Мислите ли, че ще има нови инвеститори, придобивания?
    Мисля, че тази година няма да има толкова новини, защото тези неща се случиха през последните две-три години. Това беше един от пазарите, който се окрупни най-бързо. В момента има 5 големи играча в радио бизнеса, които имат сериозно ноу-хау как да се развие индустрията и за първи път говорим на един език. Преди това говорихме с над 30 мениджъри, защото толкова са радиостанциите в София, на различни езици. Сега има диалог и съвместна работа.

    Някои телевизии намалиха цените на рекламите, вие как ще реагирате?
    Намаляването на цените на телевизионната реклама в Ирландия се случи още през октомври. Тогава имахме среща на борда на директорите в Дъблин и това беше първата новина, която казах на мениджърския екип - че най-лошото, което ни очаква, е дъмпинг на цените на рекламата в телевизиите, защото тук, в България, телевизията е много силна. Разликата при цените в телевизията и в радиото е огромна. Ние не можем да си позволим увеличаване, при положение че цените в телевизиите падат. Това е проблем и бих посъветвал мениджърите да не правят сериозни намаления, защото това няма да помогне. По-скоро трябва да измислим работещи модели, така че всички да печелим, а не изкуствено да се създава по-добра среда в телевизиите. Това, което големите радио групи правим в момента, е подготовка на рекламна кампания, която да покаже силата и ефективността на радиото като медия.

    Какви са вашите очаквания за 2009?

    Вижте видео с Николай Янчовичин, генерален директор - БГ радио
    Това ще е обща кампания на големите радиа?

    Да. Заедно стигнахме до решението да се пуснат едни и същи радио спотове по всички радио станции за определен период от време. Целта е да осведомим всички наши слушатели и рекламодатели за ефективността ни.

    Всички компании говорят за оптимизация на разходите и за съкращаване на хора. При вас това случва ли се?
    От нас също искат оптимизация. Има стриктна политика за назначаване на нови хора в момента и сериозно разглеждане на цялостните разходи. За щастие нашата програма през годините е била оптимизирана, т.е. имаме по-малко хора, отколкото ни се иска. Те са ни много верни и екипът е изключително добър. Работи изключително усилено и успях да се преборя за коледни бонуси, което е много важно от морална гледна точка. Опитваме се да запазим всички наши служители. Едва ли ще се стигне до съкращения, освен ако нямаме сериозен кризисен проблем. За други медии съм чувал, че имат намерения за сериозни съкращения. И в радиа, и в телевизии. Изисква се преразглеждане на всяка една функция и звено.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19