неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4429 прочитания

    С 30-40% е спадът на рекламните излъчвания в телевизиите

    Магърдич Халваджиян, продуцент
    13 февруари 2009, 11:13 a+ a- a

    Магърдич Халваджиян от 15 години се занимава с телевизия, кино, реклами, предавания. Основава продуцентска къща „Глобал филмс” през 2002 г. Продуцент е на някои от най-популярните телевизионни предавания, сред които „Господари на ефира”, „Великолепната шесторка” „Море от любов”, „Стар академи”, „Пълна промяна”, „Ясновидци”, както и на новото предаване, което ще тръгне от март - „Страх”. Заснел е над 450 музикални видеоклипа и над 100 реклами.

    Г-н Халваджиян, усеща ли се кризата на рекламния и на медийния пазар?
    Усещаме кризата по отношение на намалелите поръчки за реклама. Клиентите, с които сме работили и са имали снимки на 12 реклами годишно, сега са ги свили от шест до осем, което е доста сериозно свиване. Това се отразява на телевизиите, приходите им падат, а това рефлектира върху бюджетите за телевизионни предавания. Това пък ще се отрази на зрителите, които ще гледат по-малко предавания с по-неразнообразни или направо с жалки декори.

    Кои компании правят по-малко реклами?
    Всички. Аз гледам и банките, които миналата година бяха най-големите ни клиенти, тази година работят доста по-умерено. Надявам се това да е временно. Мисля, че паниката е по-голяма, отколкото това, което реално се случва. В момента има дебнене - да видят какво ще се случи: ще има ли криза, или няма да има. Моите предвиждания са, че кризата ще ни удари най-силно към април. Оптимистите смятат, че до май ще е приключила цялата работа, песимистите, че ще продължи и следващия сезон – септември, октомври... Аз по природа съм оптимист и смятам, че каквото усетим, ще е до март, после нещата ще започнат да изплуват. В крайна сметка ние сме в периферията на кризата. И смятам, че "окото на бурята" леко ще ни подмине.
    Усеща ли се кризата на рекламния и на медийния пазар?

    Вижте видео с Магърдич Халваджиян, продуцент
    За част от хората, които са на някакви заплати, тази криза няма никакво значение. Но са се уплашили и си пазят работното място. Опитват се да са по-активни, отколкото са били до този момент, което мен ме радва. Това е един от плюсовете на кризата - всички започват да работят по-активно. Ние направихме в нашите компании доста реорганизации и преструктурирания, за да можем да издържим, ако кризата продължи по-дълго. Съкратихме хора, които години наред са седели, пиейки кафе, и сме ги ползвали в годината по два месеца за нещо. Те са ценни с нещо, но за 2 месеца. С такива хора се разделихме. Или пък, ако на едно работно място сме имали трима души – единият си отива, остават двама.

    За колко души става въпрос?
    Направихме си сметка, че 10-12% от хората в нашите екипи може и да ги няма и, общо взето, никой няма и да разбере. Понякога, когато нещата ти вървят добре, си позволяваш известни луксове. Но когато има криза, вместо 15 секретарки по офисите можеш да имаш 10. Аз обичам всеки да е профилиран в работата си, защото така нещата се вършат по-добре. А не „пенкилери” да ми обясняват, че могат всичко. Това обаче е скъпо удоволствие. За да имаш отделен човек, професионалист, това означава да даваш големи заплати и т.н.

    Какви са вашите наблюдения - компаниите намаляват ли рекламните си бюджети за 2009?
    Аз си мисля, че в сектора с храната няма да има проблеми. Българинът все ще си яде. Ето по ресторантите какво става – не можеш да седнеш. И в Италия е същата работа - пълно е навсякъде, каква криза!? Не мисля, че е толкова страшно, колкото ни го описват, но по-добре е да сме по-предпазливи.
    Компаниите намаляват ли рекламните си бюджети за 2009?

    Вижте видео с Магърдич Халваджиян, продуцент
    Иначе бюджетите са драстично намалени и ако тази година компанията е планирала 1 млн. за реклама, сега бюджетът е 500 хиляди. Понеже ние няма как да намалим цената за производство на рекламата, се намалява обемът. Вместо десет реклами правим пет. Ако бюджетът за реклами е намален, автоматично се съкращава и бюджетът за излъчвания в телевизии. Само за няколко месеца знам за 30-40% намаления на излъчванията, което е драстичен спад. Очакванията бяха за между 10-20%, а те само за няколко месеца достигнаха 40%. Телевизиите драстично намалиха цените за реклама, което пък е голям шанс за малките рекламодатели. Това, което е проблем за едни, може да се окаже шанс за други. В последния „Батман” цитираха един много хубав израз, че преди изгрев мракът е най-черен. Има изкачвания и спадове. Повечето хора, врели и кипели в бизнеса, нямат сериозни притеснения за тази криза.

    Очаквате ли рекламодателите да променят медиамикса си?
    Това вече се случва. Големите пренасочват пари към интернет, защото започват да усещат силата на този канал. Цените са по-ниски и този сектор ще се развие. Интернет рекламата започва да дава сериозен ефект и аз си мисля, че това е много положително. От кризата ще се извадят много положителни неща. Ще се види, че освен телевизия има и други медии, в които може да се рекламира, с много по-ниски цени. Така че се пренасочват пари – да. В малки количества, но се пренасочват.

    Как ще се отрази кризата на медиите?

    Вижте видео с Магърдич Халваджиян, продуцент
    Според вас кои медии ще бъдат най-силно засегнати?

    Много е относително да се каже, че телевизиите ще са най-засегнати. То би трябвало да е така, защото рекламните обеми са много големи. Телевизиите обаче биха могли да понесат удара, защото са най-богати. Докато в списанията и вестниците влизат малки обеми и те няма да имат ресурс да издържат, дори и при съкращения на приходите с неголям процент. Мисля, че по-малките ще го отнесат. То така си е и в живота – по-малките винаги го отнасят.

    Борбата при телевизиите е и за рейтинги. Да очакваме ли нови предавания на фона на тази икономическа обстановка?
    Това, което ще тръгне тази година, са неща, планирани преди кризата. Зимната програма е изготвена през миналото лято. Но да, някои няма да тръгнат, защото се икономисват пари. Така като гледам пазарът как се развива, смятам, че ще бъде силен сезон. Борбата за рейтинги ще си остане. Защото народът, като няма пари да ходи да се забавлява насам и натам, ще си седи вкъщи и гледаемостта ще се вдигне. Проблемът ще дойде, ако кризата продължи по-дълго, защото ще рефлектира върху бюджетите за следващия сезон. Ако се наложи ние да орежем бюджетите, тогава зрителите ще започнат да гледат основно Discovery и разни такива канали, а не нашите.

    Какви са вашите очаквания за медийния и за рекламния пазар през тази година?

    Вижте видео с Магърдич Халваджиян, продуцент
    По някои телевизии вече тръгнаха повторения.

    Повторенията са много лош вариант. С тях можеш да изкараш много малко време. Българинът като зрител е много разглезен. Всички други пазари са стигнали това ниво на телевизия за 50 години, а ние - от 2000 г. до сега. За 9 години българинът „излапа” всички риалитита, сериали, игри и неща, които западният зрител е трупал в продължение на 50 години. В момента гледа топпредавания и все нещо не му харесва. Това е разглезване. И може би една „диета” няма да му се отрази зле. После, като мине кризата, всичко ще му харесва.

    Готвят ли се съкращения на хора в телевизиите?
    Телевизия не можеш да правиш с по-малко хора. Е, можеш, но въпросът е какво ще се получи накрая. Всеки, който се занимава с кино и телевизия, знае, че това са бездънни ями. Има неща, които не можеш да ги правиш без пари. Имаме достатъчно примери за това - гледате кабелни телевизии и виждате как изглеждат предавания и телевизии без пари. Ако не се инвестира, нищо не се случва. Така, че аз очаквам здрав разум, защото, ако те започнат да съкращават бюджети, ще бъде страшно. Има два варианта - да правят малки и евтини предавания, които да им пълнят времето и да са посредствени, но все пак да спасяват програмата. Другият вариант е да запазят по-силните предавания - да ги правят както трябва и да инвестират в тях, като махнат по-слабите.

    Какви са вашите очаквания за медийния и за рекламния пазар през тази година?
    Със сигурност някои списания ще спрат. Няма как да издържат. Рекламният пазар е много малък. И преди не достигаха парите за някои издания, сега вече сами ще се откажат, защото няма да имат ресурса да издържат 3-4 месеца. Не мисля, че кризата ще се отрази много на ежедневниците. Оптимизмът ми казва, че за да се случи това, кризата трябва да е много дълга. А аз не смятам така. За телевизиите не знам. Да, тежки времена ще са, но не чак толкова, че да фалират този вид компании. Не ми се вярва да има гигантски фалити на медии и на медийни групи.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19