неделя, 05 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3980 прочитания

    Делът на интернет в медиамикса ще нарасне от 4 на 6%

    Виктор Пенев, изпълнител директор на "Нетинфо"
    13 февруари 2009, 11:15 a+ a- a

    „Нетинфо” е водещата дигитална медийна компания в България, която към януари 2009 г. достига до над 2,2 милиона потребители месечно. В мрежата на „Нетинфо” се реализират близо 1 милиард показвания на страници месечно – тя включва сайтовете abv.bg, icq.abv.bg, dox.bg, vbox7.com, vgames.bg, netinfo.bg, sportni.bg, sinoptik.bg, pariteni.bg, svejo.net, bgreporter.com, zoom.bg, gbg.bg, lubimi.com.

    Г-н Пенев, какво се случва на медийния и на рекламния пазар? Усещат ли се ефектите от финансовата криза?
    Да, определено се усещат ефектите, още от октомври м.г. Ефектът се отразява най-вече в намаляване на рекламните бюджети на рекламодателите, които имат представителства на чужди фирми в България. След края на годината, през януари, първоначалното усещане бе, че този ефект започва да отшумява. Макар че това ще отнеме няколко месеца.

    Кои са рекламодателите, които намаляват бюджетите си?
    Към момента компании от абсолютно всички сектори намаляват бюджетите си. Мисля, че секторът на бързообортните стоки ще намали инвестициите си в реклама най-малко. Очаквам автомобилният и банковият сектор да намалят най-много бюджетите си. Въпреки че те имат много структурни ситуации, в които харчат повече пари точно в определени моменти. Като цяло обаче всички съкращават бюджетите. Чуждестранните компании, които го правят, имат присъствие на много пазари и съкращават бюджети във всички държави. България не е конкретна специфика.

    Усещат ли се ефектите от финансовата криза?

    Вижте видео с Виктор Пенев, изпълнител директор - „Нетинфо”
    Очаквате ли да променят медиамикса си?

    Това тепърва ще видим. Нашата надежда е, че ще се пренасочат бюджети към интернет. Като цяло интернет е по-ефективна и по-евтина медиа. Мисля, че немалко бранд мениджъри започват сериозно да се замислят за разпределението в медиамикса им. До скоро в България разпределението на парите се правеше много лесно. Един немалък процент отива в телевизия, а другото се разпределя в зависимост от спецификата. Сравнително лесно и бързо. Моите очаквания са, че ръстът на интернет реклмата ще е с около 50% и това ще се дължи най-вече на преразпределяне на медиамикса. Според мен делът на интернет ще нарасне от 4 до 6%. Като си представим 6% от общия медиамикс, това не е чак толкова много, но за интернет рекламата ще има съществено развитие.

    От кои медии мислите, че ще се пренасочат средства към интернет?
    Отвсякъде. Зависи от конкретния рекламодател и сектор, както и от самата политика за отстъпки, които ще предложат медиите. Вероятно най-много ще пострадат всекидневниците. В по-малка степен ще бъде засегнато радиото, и най-малко - аутдорът.

    Очаквате ли промяна в медиамикса?

    Вижте видео с Виктор Пенев, изпълнител директор - „Нетинфо”
    Не мислите ли, че някои компании биха спрели „експериментите” си в интернет, за да насочат целия си ресурс към телевизията например?

    Определено ще има и такива компании, но не мисля, че това е еднозначно за всички рекламодатели. Въпросът е като цяло пазарът как ще реагира. Надеждата е, че масата рекламодатели ще мислят по-ефективно за медиамикса и ще преместят повече пари в интернет.

    В Интернет има различни медии. Кои според вас ще са най-предпочитаните от рекламодателите?
    Пазарът не е достигнал нивото, в което има съществено значение какъв тип дигитална медия си. На световно ниво има значение дали си FaceBook или Google, дали си Yahoo! или YouTube. Но ние сме в зародиша на интернет рекламата. По-скоро бюджетите се разпределят на база „Интернет” и по-малко на база какъв точно интернет. Това, което се наблюдава като тенденция, е, че ще расте приоритетът на перформънс бейсд адвътасймънт, което най-общо казано е рекламен модел, при който рекламодателат плаща за реализиране на кликове. Това е нещо, което ще расте и което Google стимулира с появата си на българския пазар.

    Кои медии ще бъдат най-силно засегнати от кризата?

    Вижте видео с Виктор Пенев, изпълнител директор - „Нетинфо”
    Според вас вниманието на маркетинг мениджърите към интернет е провокирано от финансовата криза, за да имат по-голям контрол върху това, което се случва с техните реклами, или е тенденция от последните години?

    Според мен и двете. В България делът на интернет в медиамикса е 4%. Това е сравнително малко спрямо региона. Например в Унгария, Чехия, Полша този процент се движи около 6-7. Не говоря за Западна Европа или за Англия, където интернет има над 20% в медиамикса. Така че тази тенденция е нормална, а финансовата криза просто помага това да се случи по-бързо.

    Каква е вашата прогноза - кои медии ще бъдат най-силно засегнати от кризата?
    Съвсем глобално мисля, че масовите всекидневниците ще пострадат най-много. Смятам, че месечните издания и телевизиите ще си запазят позициите в най-добрия случай. Радиото е медия, чието развитие не бих се ангажирал да прогнозирам. Аутдорът, предполагам, ще продължи да расте, но с далеч по-малки темпове. Интернет е медията, която ще спечели от цялата ситуация.

    Кои са рекламодателите, които намаляват бюджетите си?

    Вижте видео с Виктор Пенев, изпълнител директор - „Нетинфо”
    През последните години имаше бум на създаване на нови сайтове. Мислите ли, че тази тенденция ще продължи?

    Моите прогнози са, че нещата ще продължават да се развиват. Със или без криза България е в зародиша си на медийния пазар. Има ужасно много ниши, които не са заети. Въпреки всичко аз се надявам прогнозите на международния валутен фонд и на правителството за ръст тази година до голяма степен да се оправдаят. И макар и минимален, но ще имаме някакъв ръст. Което е достатъчно, за да стимулира развитието и на медийния пазар. Може би с по-малък интензитет от миналата година, но ще се появяват нови списания, вестници, сайтове и т.н.

    Не очаквате някои издания да спрат да излизат, или да фалират медии?
    Възможно е, но не очаквам това да е някой от основните играчи на пазара. Малки маргинални медии, регионални медии е възможно да фалират поради липса на достатъчно средства.

    Очаквате ли съкращения в медиите?
    Зависи от конкретната медия. Ако някой не е инвестирал правилно и сега има т.нар. корпоративна тлъстина, ще трябва да я свали. Има такива медии. Който е управлявал бизнеса си добре, няма да прибегне до такива мерки, тъй като пазарът расте и няма смисъл да се съкращават хора.

    Кои ще спечелят от кризата?

    Вижте видео с Виктор Пенев, изпълнител директор - „Нетинфо”
    Има ли рекламодатели, които досега не са присъствали в интернет, но започват да го преоткриват?

    Малките и средните предприятия са един огромен сегмент рекламодатели, които тепърва ще навлизат на българския онлайн пазар.

    Как ще ги привлечете в интернет?
    Това, което направихме тази година, е нещо, което съществува извън България, но тук се прави за първи път. Разделихме съществуващия инвентар на различните типове и предлагаме традиционната дисплей реклама с банери (Premium) на по-големите рекламодатели. Но в същото време предлагаме т.нар. Performance, Bulk и Нестандартни кампании. Тези четири оферти гонят различни сегменти в пазара. Конкретно Performance и Bulk са предложения, насочени към малките и средните предприятия. Логиката е много проста. Те имат малки бюджети и предпочитат да ги вложат в нещо, което има измерим директен ефект върху техните продажби, като водене в техен сайт или места, където те предлагат стоките си. Вярваме, че пазарът ще расте за малките и средните предприятия и започваме да работим в тази посока много активно.

    От кои медии ще се пренасочат средства към интернет?

    Вижте видео с Виктор Пенев, изпълнител директор - „Нетинфо”
    Как реагират те?

    Пазарът се развива. Мисля, че нашите усилия ще ускорят процеса. Но всеки трябва да узрее за момента, в който да каже: „Аз искам да се простя с табелата пред магазина и рекламата в жълтите страници и да сложа парите си примерно в 10 000 клика в сайтовете на Нетинфо или която и да е друга медия.” Така че пазарът расте, ефектът е положителен и вече имаме немалко запитвания за този вид реклама. В сравнение с миналата година отчитаме ръст.

    Ръст от колко процента отчитате засега?
    Рано е да се каже, но имаме съществен ръст в сравнение с миналата година, т.е. по-голям, отколкото сме очаквали. Все още не може да се извади заключение за цялата година, но това е наблюдението ни засега.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19