За професията и възможностите разказва Kристина Иванова - Product Owner в софтуерната компанията
Кристина Иванова - Product Owner в Appolica. Снимка: Appolica
Кристина Иванова e Product owner нa Appolica - софтуерна компания фокусирана в разработката на мобилни приложения за стартъп клиенти от цял свят. На позицията, която е нова за организацията, тя отговаря за стратегическото планиране при изпълнение на проектите през целия период на разработка на даден дигитален продукт.
Кристина има двойна бакалавърска степен от Американския университет в България (АУБ) - „Бизнес мениджмънт” и „Журналистика и масови комуникации”. В близко бъдеще се е насочила към придобиване на Master of Business Administration (МВА).
Пред Economy.bg Криси разказва повече за работата си и възможностите за развитие в софтуерната компания. Какви умения и качества са необходими, как поддържа квалификацията си и кои са най-големите заблуди за тази професия?
Началото на кариерата
Моята кариера стартира доста рано. Семейството ми винаги се е занимавало с бизнес. Аз, като най-голямата от четири деца, съм се включвала активно по различни начини - донякъде може да се каже, че съм отраснала в офис.
В допълнение към това, университетът, който завърших, е с добре развита стартъп култура - провеждат се големи събития на ежегодна база и има активен акселератор за kickstart на перспективни студентски идеи. Така се запознах със стартъп екосистемата и започнах да се интересувам активно от иновативни бизнеси в ранен стадий на развитие.
След като се дипломирах, работих в две по-големи корпоративни структури. Скоро след това получих първата си покана да участвам в изграждането на стартиращ бизнес. Смятам, че тогава успях да открия себе си. Екипът, с който работих беше млад и много мотивиран. Работата беше непредсказуема, а ежедневието ми много динамично. Почти не разполагахме с бюджет, а многото предизвикателства бяха както постоянно предизвикателство, така и редовен приток на адреналин. За да се справиш с това, се изискват комбинативност и солидни умения за разрешаване на проблеми. Но това да развия продукт, който ще донесе добавена стойност за крайния потребител, ме вдъхновяваше много. Чувството на пълноценност, когато изградиш решение от нулата и впоследствие получиш положителна обратна връзка и видиш, че то действително се харесва и използва от потребители, разраства се и се превръща в разпознаваем бранд, е несравнимо.
Кога и как започнахте работа в Appolica?
В началото на годината тъкмо бях приключила работа по стартъп, по който работих и бях в търсене на нови възможности. Моя лична философия обаче е, че нищо не е на всяка цена. В идеален случай си представях работно място с работна среда, близка до динамиката на стартъпите, с вдъхновяващи и предизвикателни проекти, възможност за персонално развитие и надграждане, но и в сплотен и приятелски настроен екип.
За мен екипът, в който работя, е от огромно значение, тъй като съм доста people-oriented. Още на първите си работни места установих, че това ще бъде главен мотиватор в моя кариерен път. Това е и причината, поради която си бях определила широк времеви диапазон, в който да се запозная в детайли с това, което предлага пазара на труда и да се спра на предложение, което се доближава най-много до очакванията ми.
След по-малко от месец вече бях отхвърлила две предложения за работа. Тогава попаднах на Appolica. Кандидатствах за отворената позиция и получих обаждане още на следващия ден. Процесът на кандидатстване беше изключително гладък и компанията ми направи много силно впечатление още по време на интервютата - това, което виждах изцяло се припокриваше с идеалния профил, който бях начертала в главата си. Останалото е история - след близо седмица вече бях приела да се присъединя към семейството на Appolica.
Снимка: Личен архив
Какви са основните Ви отговорности на тази позиция?
Смятам, че Product Owner-ът има най-интересната работа в целия цикъл на създаване на софтуерен продукт. От английски език тази позиция по-скоро се превежда като „Продуктов Собственик”. И работата е именно такава. Продуктът става „мой” през целия период на разработка. Когато фирмата привлече клиент с някаква бизнес идея, аз се запознавам с плана за развитие на продукта. След това трябва да създам възможно най-оптималния софтуерен продукт както за клиента, така и за крайния потребител.
Важното за мен е да разбера какви функционалности трябва да изградим, какъв е минималният жизнеспособен продукт (MVP) или какво може да се монетизира в идеята, за да може бизнесът да излезе на пазара и да набере тракция. В сектора е често срещана практика да се изработи точно това, което клиентът е поискал. Всъщност обаче той често няма солидна техническа перспектива, за да зададе правилно критерии. Това, което откроява Appolica, е, че работим много концентрирано в стартъп сегмента и се стараем да навигираме клиентите си както от техническа, така и от бизнес гледна точка. Ние ги съветваме как да инвестират по-оптимално ресурсите си, как да изкарат работещ продукт на пазара и как да отговорят на потребителските нагласи.
Изграждането на един продукт преминава през няколко стадия. Първо създаваме визуалната рамка на идеята, така че тя да бъде оптимална за изпълнение от инженерите и да не оскъпява излишно процеса по разработка. След одобрение на дизайните започва „материализирането”. С девекипа разделяме работата на компоненти и стартираме същинската работа, като се стараем на къси интервали от време да създаваме компоненти, които да демонстрираме на клиентите. През цялото време всичко създадено се тества в контролирана среда.
Обобщено, Product Owner-ът навигира целия процес от получаване на поръчката през координиране, планиране и разделяне на работата до издаване на готов продукт с максимална добавена стойност както за крайния потребител, така и за клиента.
По какви проекти работите и с кои колеги (отдели) комуникирате най-често?
Предимство на моята работа е, че съм в пряка комуникация с много хора на различни нива в компанията - от дизайнери, софтуерни специалисти и специалисти по качеството до висок мениджмънт.
В момента работя по интересен проект във финтех сектора - стартъп със зелена насоченост, който таргетира справянето с въглеродния отпечатък, за който всички сме отговорни. Зелените решения са моя кауза и този факт допринася допълнително към това да съм наистина запалена по проекта.
Как типично протича един работен ден?
Моят работен ден протича в офиса - дори във време с хибридни модели на работа аз предпочитам да се социализирам с колегите си и да присъствам физически на срещите си. В офиса на Appolica винаги се случва нещо и никога не е скучно. Работата ми е динамична - затова и всяка моя работна сутрин започва със справка с календара ми, за да знам кога имам срещи.
Какви умения и качества са необходими за тази професия?
Смятам, че ключово умение е гъвкавостта, защото ситуациите и приоритетите в един проект често се променят. Комбинативност, за да можеш да решаваш проблеми по подходящ начин. Проактивност, защото спомага за контрола над непредвидени промени. И най-вече желание за постоянно учене. В сферата на технологиите всичко се променя бързо. Твърде често решенията, взети вчера, може да не са най-оптималните днес.
Как поддържате знанията и квалификацията си?
Смятам, че имам голямо поле за надграждане и много нови неща, които да науча. Фактът, че образованието ми не е техническо, означава, че имам много посоки, в които да се развивам. Мисля, че дори познания, които вероятно не се очаква да има човек на моята позиция, биха били голям плюс, защото ще улеснят работата на екипите, с които ще работя в бъдеще.
Освен информацията, която обменям със специалистите на ежедневна база, се стремя да си набавям такава и от странични източници. Имам мотивацията да запиша и релевантен технически курс в близкото бъдеще с идеята да бъда още по-полезна. Същевременно бизнес знанията са също добре дошли. Стартъп екосистемата е много специфична, има особени нужди и етапите до достигане на зрял продукт са малко по-различни от тези при стандартния бизнес. Поради тази причина следя успешните проекти на пазара и черпя идеи и know-how от тях. Има и достатъчно интересни и полезни книги.
Какви са възможностите за развитие?
Вярвам, че персоналното ми развитие и растежът на Appolica са пряко свързани. Смятам, че целенасочените колективни усилия няма как да не донесат резултати и затова се съсредоточавам върху това да надграждам знанията си и да допринасям за увеличаване на стойността на всеки софтуерен продукт, за който имам възможност да работя. Ако продължим да растем, както се случва до момента, ще дойде време, в което ще разполагаме с доста по-големи екипи. Чисто структурно нещата вероятно също ще се променят.
Кои са най-големите заблуди за тази професия?
Може би, че Product Owner-ът изпълнява същата функция като проектния мениджър. Има елементи, които се припокриват, но насочеността е съвсем различна. Най-просто казано, продуктовият мениджър е изцяло фокусиран върху продукта, клиента и крайния резултат. Проектният мениджър е ориентиран по-скоро върху вътрешния екип и процесите в компанията разработчик.
Снимка: Личен архив
Какви са хобитата Ви и какво обичате да правите след края на работния ден?
Едно от любимите ми хобита е да готвя - това е и моят начин да покажа отношение. Също и дегустирам. Храната е издигната в култ в моя живот. Винаги бих посетила някое ново местенце или бих опитала нещо по-екзотично за хапване. Но все пак българската кухня си остава най-близка до сърцето ми.
Обичам да пътувам и рядко мога да остана на едно място дълго време. Успяла съм да посетя много интересни места и мисля, че са ме обогатили много в културен аспект. Все пак списъкът с тези, които искам да посетя продължава да е дълъг.
Обичам да чета класическа литература и по-специфично британска класика от XVIII и XIX век. Харесвам арт стиловете от XX век, и по-конкретно архитектурното им имплементиране в големите градове.
Обичам споделената активност. Разходки, катерене на планини, групови спортове, настолни игри, всичко, което би ме събрало с приятели. Също така и по-силни усещания, които ме изкарват от зоната ми на комфорт и ми доставят известна доза адреналин.
Вижте по какви проекти работи Appolica
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Appolica Ltd. в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА IT JOBS IN BG:
Какво е да работиш като Pentester в AMATAS?
Какво е да работиш като Technical Team Lead в Mobile Wave Solutions?
Какво е да работиш като Presales Engineer в Milestone?
Какво е да работиш като Validation & Verification Enginener в Proxiad?
Какво е да работиш като Софтуерен Инженер в Delta Source?
Какво е да работиш като Софтуерен Инженер в GfK Bulgaria?
Какво е да работиш кaто Мениджър на Програмисти в GfK?
Какво е да работиш като Support & Monitoring в myPOS
Какво е да работиш като Database Administrator в Schwarz IT България?
Какво е да работиш като Мениджър „Продукти и Продажби“ в CLICO България
Какво е да работиш като SAP Real Estate Application Specialist в Schwarz IT България?
Какво е да работиш като Agile Coach в GfK Bulgaria?
Какво е да работиш като DevOps Engineer в News UK екип в Questers?
Какво е да работиш като Ментор в Скейл Фокус Академия?
Какво е да работиш като SAP Консултант Трежъри и Финанси в Атос България Компетънси Център?
Какво е да работиш като Тестер в KBC Shared Service Center Varna?
Какво е да работиш като Дизайнер на Обучение в Телерик Академия?
Какво е да работиш като Commercial Expert в StorPool Storage?
Какво е да работиш като IT Lead в Auxionize?
Какво е да работиш като Head of IT във FIO Systems Bulgaria, част от Hypoport Group
Какво е да работиш като Младши Системен Администратор в StorPool Storage?
Какво е да работиш като ETL/AB Initio Specialist в Schwarz IT България
Какво е да работиш като Старши Мениджър „Софтуерно Инженерство“ в Progress?
Какво е да работиш като Lead QA Engineer в Questers?
Какво е да работиш като Главен Софтуерен Архитект във Fourth България?
Какво е да работиш като Аниматор в Anakatech
Какво е да работиш като Head of Delivery в Coretech?
Какво е да работиш като Софтуерен Анализатор в Astea Solutions?
Какво е да работиш като Системен Администратор в StorPool?
Какво е да работиш като Quantitative Analyst/Statistician в Tek Expert?
Какво е да работиш като QA Инженер в Astea Solutions?
Какво е да работиш като Java Team Lead в DHL ESS?
Какво е да работиш като Group Manager в Strypes?
Какво е да работиш като Automation QA в DHL Enterprise Software Solutions?
Какво е да работиш като 3D Артист в „Империя онлайн“?
Какво е да работиш като Проектен Мениджър в DataArt?
Какво е да работиш като Художник на Игри в „Империя Онлайн“?
Какво е да работиш като Инженер/Консултант по Облачни Услуги в HeleCloud?
Какво е да работиш като Гейм Дизайнер в „Империя Онлайн”?
Какво е да работиш като JavaScript Developer в Tick42?
Какво е да работиш като Data Platform архитект в „Инспирит“?
Какво е да работиш като Старши Програмист в Endava?
Какво е да работиш като Vendor Debit Desk специалист в Ingram Micro?
Какво е да работиш като Тест Инженер в Endava?
Какво е да работиш като Level 2 Support в Taulia?
Какво е да работиш като Head of Intelligent Systems в „Телелинк“?
Какво е да работиш като Анализатор в Experian?
Какво е да работиш като .NET Програмист в Tradologic?
Какво е да работиш като Head of Project Infrastructure във Fadata?
Какво е да работиш като Софтуерен Инженер в Taulia?
Какво е да работиш като ML Lead - Flex team в HyperScience?
Какво е да работиш като Технологичен Трейнър в Телерик Академия?
Какво е да работиш като Директор „Софтуерно Инженерство“ в Progress?
Какво е да работиш като Софтуерен Инженер в Progress?
Какво е да работиш като Софтуерен Инженер в Ocado Technology?
Какво е да работиш като Глобален Директор „Продажби“ в „Софтуер Груп“?
Какво е да работиш като Продуктов Мениджър на Игри в Playtech Bulgaria?
Какво е да работиш като QA Инженер в Proxiad Bulgaria?
Какво е да работиш като Implementation Development Team Lead в „Софтуер Груп“?
Какво е да работиш като iOS Разработчик в MentorMate?
Какво е да работиш като Технически Директор в „Мнемоника“?
Какво е да работиш като Софтуерен Разработчик в Luxoft?
Какво е да работиш като Ръководител на Android Екип в MentorМate?