Как ще се промени пазарът на труда коментира Иван Алексиев - Мениджър Подбор в Blankfactor България
Иван Алексиев - Мениджър Подбор в Blankfactor България. Снимка: Blankfactor
Как според Вас ще се промени пазарът на труда? В рубриката на Economy.bg „Пазарът на труда“ HR професионалисти и мениджъри от водещи компании в България очертават актуалните предизвикателства и бъдещите тенденции в търсенето и предлагането на работни позиции в различни сектори у нас. Промените и тенденциите на пазара на труда пред Economy.bg коментира Иван Алексиев - Мениджър Подбор в Blankfactor България.
Иван е завършил специалност „Психология“ и работи в сферата на подбора на персонал от 2018 година насам. Интересът му към тази област се оформя още по време на университетските му години, когато преминава през няколко стажантски програми. През последните 5 години трупа опит както в агенция за подбор, така и като част от вътрешни екипи за привличане на таланти.
Според мен в момента се наблюдават няколко обособени тенденции на пазара на труда. Част от тях се развиват по-плавно и ще обхванат по-дълъг период от време, други навлизат бързо в последните две-три години по време на ковид пандемията.
Първата промяна, все по-силно изразена, която според мен ще продължава и за в бъдеще, е засиленото търсене на висококвалифицирани специалисти и същевременно техния свиващ се брой на трудовия пазар. Според мен това касае ИТ сектора и там се усеща доста осезаемо, но в последно време започна да засяга и други сектори, свързани с инженерни и производствени позиции, медицински специалсти и т.н. Един от основните фактори този проблем да се задълбочи в близките години е демографски и е свързан с намаляването на населението в работоспособна възраст. Това явление е характерно за повечето развити страни, но в България тенденцията е комбинирана, за съжаление, и с високите нива на емиграция на младите хора, която продължава да е в сила. Ако има една положителна страна в тази тенденция според базовите икономически принципи, тя е за самите специалисти и се изразява в повишаването на нивата на възнаграждение, което е резултат от все по-малкото и трудно намиращите се свободни таланти на пазара. От гледна точка на чуждите инвестиции, от друга страна, това би могло да има и негативния ефект на отдръпване на потенциални инвеститори и фирми на нашия пазар поради трудността от намиране на достатъчно персонал. Така че този процес има както позитивни, така и негативни измерения.
Друга промяна на трудовия пазар, която предстои, според мен е свързана с автоматизацията на все повече дейности и процеси. Към момента имаме голяма степен на автоматизация в сферите на селското стопанство и промишлеността, което налага все по-малък брой работници, но пък за сметка на това по-висококвалифицирана работна ръка. В бъдеще предстои автоматизация в сферата на услугите, бизнес процесите, клиентското обслужване и т.н. Възможно е определени професии, с които сме свикнали днес и които са свързани с еднотипни повторяеми дейности, да бъдат автоматизирани чрез софтуерни продукти. Тези тенденции означават, че все повече ще расте нуждата от образование и преквалификация на служителите.
По отношение на дигитализацията можем да кажем, че пандемията ускори едни процеси вече в движение. Подобно на дигитализацията на банкирането например, процесите по подбор също преминаха изцяло дигитално и в голяма степен ще останат в този формат и след затихването на пандемията. Принтираните на хартия автобиографии отдавна са в миналото, предварителната комуникация с кандидатите основно се случва или по телефон и имейл, или през различни дигитални платформи. Интервютата с кандидати също са основно онлайн чрез видео връзка. Така например за кандидатите, които имат работа към момента, но се интересуват от потенциална оферта на друг работодател, неудобството от това да организират интервюта в обедната почивка или преди/след работно време отпада. Вместо това смартфон и добра интернет връзка им решават проблема на придвижване до офиса на работодателя за лична среща. Предстои да навлязат и видео представянията, които кандидатите могат да изпращат на потенциални работодатели вместо автобиография.
С настоящата ситуация на пазара, при която много на брой работодатели се борят за малко на брой таланти, ще се увеличава необходимостта от използване на иновативни канали за подбор. В момента имаме една основна и няколко по-малки платформи за кандидатстване за работа, една основна социална мрежа за проактивно търсене на кандидати, бонусни системи за препоръки, агенции за подбор с техните бази данни и контакти, кариерни събития. Според мен предстои използване в по-голяма степен на социалните мрежи, които може да не са замислени с цел професионални отношения, но пък са средство за достигане до доста широка аудитория. Говорим за една бъдеща интеграция цялостно на подбора и дигиталния маркетинг с всичките негови инструменти, възможности за анализи и таргетиране на специфични групи от потребители. Все повече се търсят специалисти по работодателска марка (employer branding) и маркетингов подбор (recruitment marketing), които са на границата между ЧР и маркетинга. В бъдеще нуждата от такива професионалисти, както и познаването на дигиталната реклама от рекрутърите ще нараства значително.
По отношение на условията на работа, предлагани от работодателя, според мен все повече ще нараства значението на възможността за работа от вкъщи. Пандемията принуди дори най-консервативните организации да трансформират работната си среда, така че да бъде възможно за служителите да работят, без да посещават офис. От друга страна, офисът също има своите предимства, като например по-бързата и улеснена комуникация в екип, изграждането на фирмена култура и спонтанните хрумвания и дискусии, които спомагат за креативността. Според мен в бъдеще все повече ще виждаме хибриден модел на работа, при който служителят може да получи удобствата на работа от вкъщи няколко дни седмично, заедно с предимствата на срещите на живо и комуникацията.
Работата от вкъщи е само част от цялостното нарастване на значението за хората да имат добър баланс между личен и професионален живот. Това е обвързано с други социални политики, които компаниите въвеждат и които ще стават все по-важни за самите кандидати при избора им на работодател. Тук говорим за такива придобивки като кратък работен ден в петък или изцяло четиридневна работна седмица, детски кът в офиса, допълнителни дни платен отпуск, дни болничен, за които не се изисква документ от личен лекар и др. Всичко това ще бъде един от определящите критерии коя компания ще има възможност да привлича топ талантите и коя ще среща трудности.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Blankfactor Bulgaria EOOD в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА КАК ЩЕ СЕ ПРОМЕНИ ПАЗАРЪТ НА ТРУДА:
Българските програмисти вече имат по-големи шансове да работят за интернационални екипи
В бъдеще ще се търсят хора, които освен професионални, имат и добре развити умения за живота
Машините няма да заменят адекватно софтуерния инженеринг в следващите 20 години
Вече ще е важна не само заплатата, а и степента на „свобода“ от задължението да посещаваш офис
И след края на пандемията ще продължим да работим смесено
Предстои преквалификацията на много кадри на пазара на труда
Не това, което знаеш, а онова, което ще научиш утре, ще определи възможностите за работа в дългосрочен план
Вече можем да работим дистанционно за мултинационална компания със западна заплата
Острият недостиг на ИТ специалисти намаля, изискванията към работодателите започнаха да се нормализират
Основната промяна в пазара на труда ще бъде в посока на работодателските политики
Коронавирусът ще повиши мотивацията и лоялността към компаниите на вече заетите
От компаниите ще се очаква все повече гъвкавост
Преди пандемията пазарът на труда показваше признаци на прегряване, сега се връща към по-здравословни нива
На пазара остават стабилни компании, които могат да предложат сигурна и дългосрочна работа
Ще има все повече възможности за работа от вкъщи и роботизирани предприятия