събота, 18 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4903 прочитания

    Бюджети от ATL медиите ще прелеят в интернет и директен маркетинг

    Бисер Кунчев, изпълнителен директор на Hitmail България
    13 февруари 2009, 11:10 a+ a- a

    Hitmail е компания за класически и директен маркетинг. Нейни клиенти в България са основно от финансовия сектор, автомобилната индустрия и бързообротните стоки. Целта на директния маркетинг е да направи по-персонална комуникация с потребителите с цел клиентът да се върне отново към продуктите и услугите на дадена компания.

    Г-н Кунчев, усеща ли се вече ефектът от финасовата криза на рекламния пазар?
    Аз имам коренно различно мнение за финансовата криза. Според мен тя датира още от годините на прехода, като мисля, че през последните 20 години ние перманентно сме в криза и тя води своите зародиши и наченки от 1989 г. насам. В момента световната криза служи за оправдание. От една страна, на политиците, че не могат да намерят разрешение как да излезем от кризата, от друга - за бизнеса, който понякога не може да оправдаее рисковите си инвестиции. Също и на служителите, които в голяма степен са непрофесионалисти, неподготвени са и намират оправдание за това, че имат нискоефективни резултати. Служи за оправдание и на самите хора, които за всяка несгода, за всяко едно свое неправилно решение смятат, че трябва да намерят оправдание или обида във всеки около тях, но не и да търсят вината в самите себе си.
    Ако погледнем световната криза, много наши момичета и момчета, които работиха дълги години в чужбина, вече се върнаха в Бъглария и безработицата няма как да не се увеличи. Освен това много хора, които са нискоквалифицирани, останаха без работа. Поради тази причина пазарът на работни кадри се увеличи много, а предлагането от страна на фирмите е много малко и това няма как да не се отрази лавинообразно. Когато една фирма съкрати 20 души, те от своя страна имат по-малък семеен бюджет и харчат по-малко пари. Това рефлектира върху всички сектори.

    Усеща ли се ефектът от финасовата криза на рекламния пазар?

    Вижте видео с Бисер Кунчев, изпълнителен директор - Hitmail България
    Какви са вашите наблюдения - как реагират рекламодателите в тази ситуация?

    Бюджетирането за 2009 г. е на база приходите от 2008 г., т.е. реалните резултати от финансовата криза биха се усетили при бюджетирането на 2010 г. От друга страна, компаниите във всеки един сектор и сегмент на пазара в момента са малко или много предпазливи за своето финансово планиране. Бюджетите на компаниите са горе-долу ясни, но те се въздържат от по-агресивни действия на този етап. Изчакават да мине първото тримесечие на 2009 г., за да преценят накъде отива финасовата обстановка в страната. Като прогноза, която бих могъл да направя, е, че ще намалеят средствата, които компаниите досега наливаха в ATL (above the line) реклама, и те ще бъдат пренасочени към други канали. Сферата, в която се занимавам аз, ще отбележи доста голям ръст, тъй като повечето компании ще търсят клиенти, които се интересуват от тяхната услуга и продукт и биха се върнали към тях. През второто тримесечие очаквам изключително агресивно действие от страна на маркетинговите структури на големите компании. По-малките ще се опитат да пренасочат средствата си към такъв тип канал, какъвто е директният маркетинг, за да намерят своите ценни клиенти.

    Как реагират рекламодателите?

    Вижте видео с Бисер Кунчев, изпълнителен директор - Hitmail България
    Случва ли се вече това, пренасочват ли се бюджети?

    В момента положението в сферата на маркетинга и на планирането е изключително объркано. Маркетинг директорите, както и топмениджмънтът на фирмите не са наясно каква ще е атмосферата след няколко месеца и в момента има по-скоро страх и паника, която е всявана от ефекта на разваления телефон. Един казва на друг, другият на трети и накрая никой не знае какви биха могли да бъдат последствията. Трудно е да се прогнозира и планира. Със сигурност много от тези фирми ще имат желание за промяна и ще обмислят пренасочването на средствата от медийна реклама към други по-нетрадиционни канали - BTL (below the line) т.е. немедийната реклама, интернет и в частност към директния маркетинг. Бих казал, че директният маркетинг и интернет са много тясно свързани, тъй като и при двата канала не е толкова важна демографията на хората, както е при медийната реклама, а е важен интересът, който ги обединява.

    Пренасочват ли се бюджети?

    Вижте видео с Бисер Кунчев, изпълнителен директор - Hitmail България
    През миналата година какъв процент от рекламните бюджети е бил отделен за директен маркетинг и какви са очакванията ви за 2009?

    През миналата година процентът, който компаниите отделяха за директен маректинг, е бих казал не повече от 3 до 5. Доколкото може в такъв момент да се дават прогнози, мисля, че между 10-15% от бюджетите през тази година ще се отделят за директен маркетинг. Смятам, че този ръст ще продължи и през следващата година. Фирмите и компаниите ще осъзнаят, че това е пътят, по който да достигнат до ценните си клиенти.

    Кои медии ще бъдат най-засегнати от пренасочването на бюджетите?
    Бих могъл да кажа, че телевизиите ще бъдат за първи път от 20 години насам най-засегнатите. Телевизията вече няма да бъде толкова предпочитана като медиен канал. Говоря за най-популярните телевизии: bTV, БНТ, Нова телевизия, дори и TV2, която вложи немалко средства. Ако допреди година можехме да видим над 25 реклами на автомобили на страниците на съботния брой на „24 часа”, то смятам, че през 2009 г. няма да е така. Компаниите ще се опитат да таргетират своите послания и да се стремят към онези клиенти, които наистина биха им обърнали внимание. Мисля, че биха се поинтересували повече от всекидневието на хората и биха рекламирали във време, когато те ще имат възможност да обърнат внимание на офертата им.
    Кои медии ще бъдат най-засегнати?

    Вижте видео с Бисер Кунчев, изпълнителен директор - Hitmail България
    Смятам, че ATL рекламата (above the line) – радио, телевизия, вестници, ще претърпи много голям спад не само през 2009-а, но и през следващите години. Това ще е резултат не само от световната финансова криза и кризата в България, но и от това, че все повече компании ще разберат, че директният маркетинг е в основата на намирането на ценните, полезните за тях хора, които биха върнали повече пари в техния бизнес.

    Какъв процент от бюджетите очаквате да бъдат пренасочени от ATL към BTL канали?
    Ако приемем, че една компания ще намали парите, които харчи в традиционните медийни канали, с 30%, от тях 15 процента ще се дължат на това, че се орязва цялостния бюджет, а други 15 ще се преразпределят в below the line каналите. Кризата, която все още не е дошла според мене, ще покаже кои са истинските професионалисти. Който оцелее през следващите 3 години, не само през 2009 г., ще докажат на потенциалните си клиенти и на себе си, че могат да оцелеят.

    Очаквате ли фалити на рекламния пазар?

    Вижте видео с Бисер Кунчев, изпълнителен директор - Hitmail България
    Това ознавача ли, че очаквате фалити на рекламния пазар?

    Да. Убеден съм, че ще има фалити на компании, които са създадени изкуствено, със средства на трети лица. Това са тези, които са решили да правят бизнес, защото са видели, че рекламният пазар е подходяща ниша в последните години. Друга част от мои колеги може би ще фалират, защото клиентите им свиват бюджетите си. От фалит са заплашени и компании в сферата на услугите. Не мисля обаче, че има такава опасност за сериозните играчи като финансови институции, автомобилни корпорации и бързообротни стоки.

    Има ли вече съкращения на хора в рекламни и медиа агенции?
    Всеки работодател намира оправдание за рисковите си инвестиции, както и пред своите служители, за да не увеличава заплатите им. Използва се приказката: „Няма да има съкращения през тази година, която ще бъде много тежка, но няма и да ви увеличим заплатата, дори бъдете готови да ви я намалим.” В този ред на мисли смятам, че за работодателите, за големите играчи една финансова криза би била добре дошла, защото големите компании фиксират процент увеличение на заплатите, който тази година ще бъде приет като изключително рисков. Смятам, че компаниите дори биха могли да спечелят и да натиснат служителите си да дадат повече от себе си и да увеличат производителността на труда им.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 81% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-март 2024 са от Австрия, Италия и Гърция
    преди 1 ден
    „Струма“ стана първата магистрала у нас с хеликоптерна площадка
    Хеликоптерът ще стига за 30 минути от София до тунел „Железница“
    преди 1 ден
    ЕК започна ново разследване срещу Meta
    Процедурата е заради пристрастяващите ефекти на социалните медии върху децата
    преди 1 ден
    "Булгаргаз" ще съди "Газпром" за 400 млн. евро
    Искът е заради спрените руски газови доставки
    преди 1 ден
    Проекти за близо 3 млрд. лева са реализирани у нас с парите от ЕС за транспорт за 6 години
    Със средствата са изградени 12 нови метро станции, 70 км нови пътища, 28 км рехабилитирани жп линии и 5 реновирани жп гари