събота, 18 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4072 прочитания

    В края на годината имаше 15% спад на запитванията от чужбина

    Стоян Михайлов, управител на "Synovate България"
    13 февруари 2009, 11:09 a+ a- a

    Synovate е компания за пазарни проучвания и е част от Aegis Group plc - водеща световна компания за маркетингови и комуникационни услуги. Агенцията събира информация за потребителите, за техните нагласи и мотивация и подпомага компании от различни бизнес сектори при взимането на решения.

    Г-н Михайлов, усещате ли ефектите на световната криза?
    В последно време и нашата работа попада под ударите на глобалната финансова криза, която започва да прераства в глобална икономическа криза. Това, което мога да кажа, е, че до момента не сме чак толкова засегнати. При нас кризата не е дошла в този вид и размер. Клиентите се опасяват за бъдещето и се опитват да вземат мерки предварително, като съкращават бюджетите. Преценяват кое е най-важно за тях и се съсредоточават върху него.
    Забелязвам, че в сектори, където сме имали нарастващи поръчки, в момента нещата са в ситуация на замръзване. Смятам, че през следващата година ще има няколко основни сектора, от които специално ние можем да очакваме намаляване на обема работа. Единият е автомобилният. Подозирам, че във финансовия сектор може би няма да има намаление, а по-скоро ще се запазят миналогодишните нива. Предполагам, че секторът на бързооборотните стоки ще е най-малко засегнат, както и другият голям сектор, за който работим - телекомуникациите. Това са стоки и услуги, с които хората най-трудно биха се разделили.

    Усещат ли се ефектите на световната криза?

    Вижте видео със Стоян Михайлов, управител - "Synovate България"
    Има ли сектори, които смятате, че биха били по-активни?

    Едната теория е, че в такава ситуация интересът към проучвания се увеличава значително. Тя се базира на това, че всеки е несигурен в такава ситуация и търси допълнителни източници на сигурност. А ние сме безспорно едни от малкото, които могат да намалят несигурността на компаниите. При това положение нашата работа няма да е засегната значително. Много ми се иска да вярвам в тази теория, но не съм убеден, че ще се случи така.

    Какви са реалните ви очаквания?
    Аз по-скоро очаквам компаниите у нас да запазят своите бюджети за проучвания, каквито са били през миналата година, а в някои случаи и да ги намалят.

    Има ли компании, които увеличават бюджетите си за проучвания?

    Вижте видео със Стоян Михайлов, управител - "Synovate България"
    Има ли промяна в броя на запитванията към този момент?

    Това, което забелязвам, е, че до известна степен намаляха запитванията от чужбина, от западните страни, които са и най-засегнати, и това е нормално. Разбира се, това не може да е сигурен индикатор. В сравнение с края на 2007 г. потокът запитвания е по-малък. Що се отнася до това, какво търсят клиентите, не мога да кажа, че през последните няколко месеца по драстичен начин са се променили изследванията, които поръчват. Някои от клиентите обаче решиха да отложат проектите си за по-късен момент. Това, което смятам, че ще се търси, е абсолютно необходимата информация, без която компаниите не могат да работят и да вземат решения. Едва ли ще се поръчват проучвания, които да са сложни, много натоварени статистически. В този смисъл през 2009 г. ние ще се върнем към основите на маркетинговите изследвания. Ще правим неща, които са бързи, необходими и ресурсоспестяващи.

    Може ли да кажем с колко процента са намалели запитванията?
    Можем грубо да кажем, че към края на 2008 г. спрямо 2007 г. сме получили с около 10-15% по-малко искания за оферти. Може би малко по-голям ще е този процент при запитванията от чужбина.

    Какви са реакциите на компаниите?

    Вижте видео със Стоян Михайлов, управител - "Synovate България"
    Тази тенденция продължи ли и през януари?

    Напоследък имаме доста запитвания, което е леко изненадващо, защото очаквах да има спад. За началото на януари това е интересно явление.

    Какви са запитванията и от какъв тип компании?
    Имаме най-различни видове запитвания. Имаме няколко за „мистериозен клиент”, където можем да отчетем определено повишаване на интереса. Имаме запитвания за обичайните изследвания - нагласи и навици на потребление. Получаваме запитвания от наши постоянни клиенти, които искат конкретни типове изследвания.

    Какво се случва в сегмента на проучванията извън България?
    Това, което е интересно, е може би, че наистина има клиенти, за които сега е моментът да реагират и да инвестират повече в маркетингови проучвания, ориентирани към пазара, и обратната връзка с него. Например Phillips се ориентира към развиващите се пазари и плановете са да увеличи бюджета за тези пазари с около 25%. Само по себе си това е антикризисна и антициклична мярка. Има и други компании от банковия сектор, които планират да предприемат такива мерки. Това, за което вече стана дума, е, че сега е моментът, в който топлата връзка с пазара и потребителя е жизнено необходима. Може би това е основата, върху която тези компании вземат решение да действат по този начин. Иначе нашата стратегия е елементарна – да стоим близо до най-добрите си клиенти, да знаем какви са разходите ни и да ги следим отблизо. Да се съсредоточим върху продажбите и да разчитаме на мрежата от колеги и специалисти, които работят в "Синовейт".

    Какви са вашите прогнози за 2009?

    Вижте видео със Стоян Михайлов, управител - "Synovate България"
    Искате да кажете, че не трябва да се бърза със съкращенията?

    В никакъв случай. Последното нещо, което трябва да се прави, е да се съкращават хора. Това, което казах, не са магически рецепти, а неща, които всеки един набелязва и трябва да знае.

    Компаниите, за да продават, трябва и да рекламират. Вашите клиенти споделят ли с вас дали смятат да оптимизират тези разходи?
    По време на срещите и разговорите ми с наши клиенти забелязвам следната тенденция. Общо взето повечето от тях - както и аз - не сме наясно до каква степен и в какъв период от време ще бъдем засегнати от кризата. Това е и първата капиталистическа криза въобще, която България преживява. Ние бяхме в състояние на една перманентна криза в последните 20 години, но тя не може да се нарече капиталистическа. В този смисъл никой не знае как да реагира и това е логично. Трябва да изчакаме, да бъдем внимателни с разходите, да се опитаме да вземем мерки, които да гарантират, че ще оцелеем, защото не знаем тази криза колко дълго ще продължи.

    Какви са вашите прогнози за 2009?
    Това, което мога да кажа, е, че подозирам, че първите месеци на годината ще бъдат доста трудни. След август се надявам, че пазарът ще се съживи. Но никой не знае.
    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 81% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-март 2024 са от Австрия, Италия и Гърция
    преди 1 ден
    „Струма“ стана първата магистрала у нас с хеликоптерна площадка
    Хеликоптерът ще стига за 30 минути от София до тунел „Железница“
    преди 1 ден
    ЕК започна ново разследване срещу Meta
    Процедурата е заради пристрастяващите ефекти на социалните медии върху децата
    преди 1 ден
    "Булгаргаз" ще съди "Газпром" за 400 млн. евро
    Искът е заради спрените руски газови доставки
    преди 1 ден
    Проекти за близо 3 млрд. лева са реализирани у нас с парите от ЕС за транспорт за 6 години
    Със средствата са изградени 12 нови метро станции, 70 км нови пътища, 28 км рехабилитирани жп линии и 5 реновирани жп гари